Sturen met lichaamstaal tijdens longeren, doe ik het goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Sturen met lichaamstaal tijdens longeren, doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 00:32

Sinds december verzorg ik een bijna 8 jarige haflinger merrie die nog niet beleerd is.
Doel is om haar te gaan beleren.
Ben inmiddels wel eens met haar wezen wandelen, knuffelen, poetsen, omprutsen.
En vandaag heb ik haar gelongeerd. Ik ken haar van een stage waar ze toen stond om beleerd te worden, dit mislukte echter omdat ze totaal in paniek raakte (aan de longe alleen maar rennen).
Je zag geen vooruitgang, iedere dag was het weer paniek.

Vandaag dus gelongeerd, eerst ging ze meteen weer rennen. Heb haar heel rustig met veel hoooo's en rustig maars, rustiger gekregen. Ik merkte dat ze enorm op lichaamstaal reageert en wil graag weten of ik haar de juiste signalen doorgeef.

Als ik wil dat ze rustiger gaat, kijk ik naar haar voorkant (niet in de ogen) en draai mijn lichaam zeg maar voor haar. Ook hef ik mijn arm die bij haar voorkant is, ietwat omhoog als soort stopteken.
Hier reageert ze op.

Als ik wil dat ze gaat stappen of sneller gaat draai ik me naar haar kont en hef de arm bij de kant ietwat op. Ik geef overigens ook commando's zoals stap, draf, ho.

Ze reageert echt enorm goed/heftig hoe moet ik het noemen.
Ze wil ook wel snel naar me toe komen als ik haar wil laten stappen, als ze dan naar me toe komt draai ik me weer naar kont en hef mijn arm ietwat op om haar weg te laten gaan. Hier reageert ze heel erg op, soort van gefrustreerd.

Ik oefen ook met haar om te blijven staan als ik achteruit loop en dat ze bij me mag komen als ik mijn hand uitreik, alsof ik een snoepje voor haar heb. Dit gaat ook al aardig goed.

Ik heb het idee dat ik het wel goed doe, maar doordat ik weinig ervaring heb met grondwerk wil ik graag jullie mening horen.
Ik doe dit allemaal trouwens in slowmotion en met een lieve rustige stem.

_Tara_

Re: Sturen met lichaamstaal tijdens longeren, doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:25

Je moet vooral heel goed letten op hoe je paard reageert. Als ze heel heftig/geschrokken reageert, ben jij dus te heftig geweest in je aanwijzing en moet je 't volgende keer iets rustiger aangeven. Je kan ook beter altijd met een kleine aanwijzing beginnen zodat je altijd nog groter kunt gaan als 't nodig is.

Ik werk zelf meer met de energie in je lijf. Want wat jij aangeeft als rustiger gaan, is bij mij halthouden :P Aandraven doe ik door terwijl ik rustig doorloop, wat grotere passen/kniën omhoog te maken. Weer naar stap gaat dan ja door gewoon zelf weer rustig te worden in je lijf. Beetje lastig uitleggen :P Maar als dit voor jullie zo werkt, kun je dat best blijven doen. Ga je ook een keer lessen volgen?

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:22

Ik had inderdaad al in de gaten dat mijn aanwijzingen soms te 'groot' zijn.
Daar wil ik uiteindelijk ook naar toe, hoe jij het doet meer met je energie.
Ik geef nu nog aanwijzingen met mijn armen erbij maar het is een slim paard, ik denk dat ze het heel snel oppakt.
Lessen volgen kan inderdaad ook, lijkt me wel interessant, heb wel eens een workshop gehad, was ook erg interessant.

Ik zal vanmiddag weer even aan de gang.

Bedankt voor je uitleg.

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:28

Als je je lichaamstaal gebruikt is het inderdaad belangrijk om de juiste lichaamstaal te gebruiken.
Hier een paar tips:
Belangrijkste : Ga met dubbele lijnen longeren!!

1- ga niet in het midden staan, dan druk je haar naar de buitenkant toe. ( Je wil dat ze naar voren gaat.. toch? )
2- Ga dan schuin achter haar staan zodat je haar alware naar voren 'drukt'.
3- Wil je dat ze gaat draven? Steek dan wat meer energie er in, ga dus wat harder lopen, meer energie in je lichaam voelen.
4- Wil je dat ze weer langzamer gaat? Neem je energie af, ga dus langzamer lopen en verlaag je energie.

Dit helpt echt heel erg!
Ik heb een cursus gevolgt bij Annemarie van der Toorn, Join-up/Follow-up I.
Hier hebben we geleerd over je lichaamstaal en longeren met dubbele lijnen en een join-up te doen.

Ik heb hier een filmpje die wel een beetje laat zien hoe het longeren met dubbele lijnen gaat : ( vooral het laatste gedeelte laat dit goed zien! )

http://www.youtube.com/watch?v=qy9d9TGMJSo

Zoals je hebt gezien kun je paarden heel veel leren aan de dubbele lijnen,
- 1e zadel op
- leren sturen
- je kan ze zelfs leren wijken, galop wissels springen etc..

Hopelijk heb je er wat aan!

DjunDjun schreef:
Sinds december verzorg ik een bijna 8 jarige haflinger merrie die nog niet beleerd is.
Doel is om haar te gaan beleren.
Ben inmiddels wel eens met haar wezen wandelen, knuffelen, poetsen, omprutsen.
En vandaag heb ik haar gelongeerd. Ik ken haar van een stage waar ze toen stond om beleerd te worden, dit mislukte echter omdat ze totaal in paniek raakte (aan de longe alleen maar rennen).
Je zag geen vooruitgang, iedere dag was het weer paniek.

Vandaag dus gelongeerd, eerst ging ze meteen weer rennen. Heb haar heel rustig met veel hoooo's en rustig maars, rustiger gekregen. Ik merkte dat ze enorm op lichaamstaal reageert en wil graag weten of ik haar de juiste signalen doorgeef.

Als ik wil dat ze rustiger gaat, kijk ik naar haar voorkant (niet in de ogen) en draai mijn lichaam zeg maar voor haar. Ook hef ik mijn arm die bij haar voorkant is, ietwat omhoog als soort stopteken.
Hier reageert ze op.

Als ik wil dat ze gaat stappen of sneller gaat draai ik me naar haar kont en hef de arm bij de kant ietwat op. Ik geef overigens ook commando's zoals stap, draf, ho.

Ze reageert echt enorm goed/heftig hoe moet ik het noemen.
Ze wil ook wel snel naar me toe komen als ik haar wil laten stappen, als ze dan naar me toe komt draai ik me weer naar kont en hef mijn arm ietwat op om haar weg te laten gaan. Hier reageert ze heel erg op, soort van gefrustreerd.

Ik oefen ook met haar om te blijven staan als ik achteruit loop en dat ze bij me mag komen als ik mijn hand uitreik, alsof ik een snoepje voor haar heb. Dit gaat ook al aardig goed.

Ik heb het idee dat ik het wel goed doe, maar doordat ik weinig ervaring heb met grondwerk wil ik graag jullie mening horen.
Ik doe dit allemaal trouwens in slowmotion en met een lieve rustige stem.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 12:51

Bedankt voor je reactie clauwwie. Ik heb geprobeerd om haar met dubbele lijnen te longeren maar dan raakt ze weer in paniek.
Ik ben zover dat ik de lijnen over haar hals kan krijgen en dan naast haar kan stappen. Als ik ze verder naar achter doe (rug, kont) en haar wil laten stappen raakt ze in paniek van de lijnen.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:36

DjunDjun, dat hebben inderdaad veel paarden.. het verstandigste is om het even in een afgesloten ruimte te doen zoals een roundpenn. Is een cursus dubbele lijnen bij ons anders een idee? Na 1 dagje hier oefenen kun je dan weer lekker thuis aan de slag...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:39

Mijn paard is ook erg gevoelig voor de hulpen die ik geef. Ik doe nu aan freestyle (dus zonder halster/hoofdstel/kaptoom en touw) beweging geven. Dit gaat dus alleen op lichaamstaal. In het begin liep die van mij ook te rennen omdat hij zich opgejaagd voelt wanneer ik in zijn ruimte kwam. Aansporen lukt dus door schuinachter kont te gaan staan en te met mijn vinger in de richting te wijzen waar hij heen moet. Wanneer hij te hard gaat maak ik me klein en loop naar achter, in principe komt hij dan terug, loopt hij door dan ga ik richting schouder. Bij de eerste reactie ga ik meteen weer uit zijn ruimte, zodat hij niet weg schiet. Op deze manier krijg ik stap, draf en galop bevestigd en kan ik dit straks met longeren ook gaan doen.

Misschien heb je er wat aan :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:41

Naar achter lopen is een uitnodiging om richting jou te komen. Dat zou ik dus niet gebruiken om 'm langzamer te laten lopen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:44

Ik jaag mijn paard op als ik in zijn richting loop. Door naar achter te lopen komt hij niet naar mij toe. Mijn paard zoekt nog wel de bevestiging wat zijn volgende stap moet zijn. Ik wijs dus als het nodig is in de richting waar hij heen moet lopen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:16

Toch word altijd geleerd om nooit achteruit te lopen tijdens het loswerken aangezien dat een uitnodiging is voor je paard om naar jou toe te lopen. Of is het jou zo geleerd? Ik heb in ieder geval van verschillende mensen les gehad en allemaal zeiden ze over achteruit lopen hetzelfde.

liinda81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:19

Ik zou zeggen, ga een cursus dubbele lijnen volgen bij Annemarie vd Toorn en haar hele team. Hier wordt je super begeleid en ziet meteen resultaat. Hier wordt je ook bewust gemaakt van je houding naar je paard toe.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:07

_Tara_ schreef:
Toch word altijd geleerd om nooit achteruit te lopen tijdens het loswerken aangezien dat een uitnodiging is voor je paard om naar jou toe te lopen. Of is het jou zo geleerd? Ik heb in ieder geval van verschillende mensen les gehad en allemaal zeiden ze over achteruit lopen hetzelfde.

Nee, zo is het mij niet geleerd. Ik begrijp ook wat je bedoelt, dat je een paard kan uitnodigen, alleen reageren niet alle paarden hetzelfde.

Even in het kort een toelichting offtopic:

Mijn paard wordt gespannen als ik hem vraag terug te gaan door de ruimte te verkleinen. Door de ruimte te vergroten en wel dezelfde hulp toe te passen ontspant hij en begrijpt hij dat hij terug mag. Naar mijn mening reageert elk paard anders die hier voor het eerst mee aan de slag gaat, dit is de manier die voor ons het beste werkt. Met een ander paard gaat het ongetwijfeld weer heel anders. Ik had dit ook niet geweten zonder begeleiding, dus dit is advies wat ik heb meegekregen en wat voor ons ook goed en ontspannen werkt.

Maar we gaan offtopic, we helpen de TS'er nu niet echt haha :+