Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DjunDjun schreef:Sinds december verzorg ik een bijna 8 jarige haflinger merrie die nog niet beleerd is.
Doel is om haar te gaan beleren.
Ben inmiddels wel eens met haar wezen wandelen, knuffelen, poetsen, omprutsen.
En vandaag heb ik haar gelongeerd. Ik ken haar van een stage waar ze toen stond om beleerd te worden, dit mislukte echter omdat ze totaal in paniek raakte (aan de longe alleen maar rennen).
Je zag geen vooruitgang, iedere dag was het weer paniek.
Vandaag dus gelongeerd, eerst ging ze meteen weer rennen. Heb haar heel rustig met veel hoooo's en rustig maars, rustiger gekregen. Ik merkte dat ze enorm op lichaamstaal reageert en wil graag weten of ik haar de juiste signalen doorgeef.
Als ik wil dat ze rustiger gaat, kijk ik naar haar voorkant (niet in de ogen) en draai mijn lichaam zeg maar voor haar. Ook hef ik mijn arm die bij haar voorkant is, ietwat omhoog als soort stopteken.
Hier reageert ze op.
Als ik wil dat ze gaat stappen of sneller gaat draai ik me naar haar kont en hef de arm bij de kant ietwat op. Ik geef overigens ook commando's zoals stap, draf, ho.
Ze reageert echt enorm goed/heftig hoe moet ik het noemen.
Ze wil ook wel snel naar me toe komen als ik haar wil laten stappen, als ze dan naar me toe komt draai ik me weer naar kont en hef mijn arm ietwat op om haar weg te laten gaan. Hier reageert ze heel erg op, soort van gefrustreerd.
Ik oefen ook met haar om te blijven staan als ik achteruit loop en dat ze bij me mag komen als ik mijn hand uitreik, alsof ik een snoepje voor haar heb. Dit gaat ook al aardig goed.
Ik heb het idee dat ik het wel goed doe, maar doordat ik weinig ervaring heb met grondwerk wil ik graag jullie mening horen.
Ik doe dit allemaal trouwens in slowmotion en met een lieve rustige stem.
_Tara_ schreef:Toch word altijd geleerd om nooit achteruit te lopen tijdens het loswerken aangezien dat een uitnodiging is voor je paard om naar jou toe te lopen. Of is het jou zo geleerd? Ik heb in ieder geval van verschillende mensen les gehad en allemaal zeiden ze over achteruit lopen hetzelfde.