Hoe grondwerk met deze eigenwijs??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Hoe grondwerk met deze eigenwijs??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 14:22

Na heel lang proberen lanceer ik mijn probleem toch maar is hier in de hoop dat jullie ideeen hebben..

Biscuit, een welsh hengstje van bijna 2, is vrij ongevoelig voor al mijn pogingen tot grondwerk... Pasjes opzij, achteruit, volgen enz is allemaal geen probleem, maar zodra ik iets meer actie wil kan ik t wel shaken.
Drijvende positie al dan niet met zweep, er gebeurt gewoon 0,0. Ik kan een sprintje trekken richting zn achterhand, zwaaien met een longeerzweep, hij zal zich hoogstens omdraaien en me verbaasd aankijken.
Ik heb hem nu ruim een jaar, en actie is sowieso een hele tijd een probleem geweest. Draven aan de hand heeft me bloed, zweet en tranen gekost, maar dat gaat nu gelukkig super. Ik heb met meerdere paarden grondwerk gedaan, nooit een probleem gehad. Tempowisselingen, wendingen, voltes, allemaal geen enkel probleem. Maar Bis vertikt t allemaal gewoon.

Nou had ik het misschien wel kunnen verwachten... Toen ik de allereerste keer bij hem ging kijken ging hij met een paar merrieveulens de bak in zodat ik hem even kon zien lopen. Uiteindelijk moest t hele spul natuurlijk weer naar binnen, dus fokker en ik dreven ze richting de uitgang van de bak. Deden ze allemaal keurig, behalve Bis. Kon al mn kennis en kunde op m loslaten, hij ging gewoon heel eigenwijs de andere kant op en dreef een ander veulen zijn kant gewoon weer op. Aangezien de andere veulens wel keurig reageerden kan t toch niet helemaal aan mij gelegen hebben...

Bis is niet dominant oid, t is een hele brave hengst. Ook tegenover andere paarden is t een schat van een pony, kan m eigenlijk overal wel bij zetten. VD doet ie met veel enthousiasme en plezier, gisteren vond hij een takje in de bak en kwam dat helemaal naar me toe brengen (we zijn bezig met apporteren). Hij is ook beslist niet lui, er zit echt wel actie in. Maar; hij is ook haast irritant slim... Ik heb vaak zat t idee gehad dat ie me gewoon keihard in de maling neemt.

Nou kan ik best wel op basis van VD hem leren dat die drijvende positie = lopen, maar imo is dat een lapmiddel. Ieder paard hoort in feite gewoon te reageren en Bis heeft als veulen echt niks gemist, is in een grote groep opgegroeid, daarna in een gemengde groep gegaan en staat nu met 2 jonge hengsten. Hij heeft dus écht geen ''paardentaallessen'' gemist als veulen...

Dus mijn vraag; wat kan hier aan de hand zijn en hoe los ik het op? Het is niet zo dat ik hem alle dagen de bak door wil laten crossen oid, maar het klopt gewoon niet, t hoort niet... Bovendien kan ik als ik er beweging in krijg wat meer met hem doen ipv alleen showtraining en VD. Mijn ervaring is toch dat ook het actievere aspect van grondwerk een enorm positieve uitwerking heeft op paarden...

Dus wie weet wat ik hier mee aanmoet? Bij voorbaat grote dank voor het meedenken :j

whinneymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:02

[quote="amyz"]Na heel lang proberen lanceer ik mijn probleem toch maar is hier in de hoop dat jullie ideeen hebben..

... Pasjes opzij, achteruit, volgen enz is allemaal geen probleem, maar zodra ik iets meer actie wil kan ik t wel shaken.
Drijvende positie al dan niet met zweep, er gebeurt gewoon 0,0. Ik kan een sprintje trekken richting zn achterhand, zwaaien met een longeerzweep, hij zal zich hoogstens omdraaien en me verbaasd aankijken.

hier hetzelfde probleem

Signe

Re: Hoe grondwerk met deze eigenwijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:30

amyz, loopt hij helemaal niet, helemaal nooit? Niet in de wei of als je hem losgooit? Dan zou ik hem lichamelijk na laten kijken. Dat klopt niet, elk paard wil wel eens zijn benen strekken.

Als dat niet het geval is en hij wil niet lopen als jij drijft, dan is het toch dominantie! Hij accepteert jou niet als drijvende kracht en daagt je daarin uit. Volgen en achterwaarts is meer vanuit leidende merrie dan drijvende hengst. Je schrijft alsof je veel ervaring hebt met horsemanship en grondwerk. Het probleem lijkt me dan ook eerder dat je een keer iets hebt toegestaan waardoor hij vind dat hij dit kan maken. De oplossing is een stuk moeilijker, ik hou er niet van advies te geven om hem eens flink op zijn lazer te geven zonder het paard en jou eens bezig te zien.

Daar komt bij dat ik bijna twee nog erg jong vind. Hij is aan het puberen en heeft wel een opvoeding nodig, maar of je dit punt nu op deze leeftijd moet doordrukken hangt ook af van wat je met hem wilt gaan doen. Mentaal is hij nog lang niet rijp of stabiel.

Heb je al eens geprobeerd hem een paar weken met rust te laten en dan weer dingen op te pakken?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 17:53

Hij is op zich geen ernstige druktemaker, maar lopen doet ie wel hoor :j En als ik m zo zie stoeien met zn vriendjes twijfel ik er geen moment meer aan dat ie lichamelijk 100% in orde is :)

Ik ben niet veel bezig met actief grondwerk, zo nu en dan probeer ik een keertje of hij wil lopen en ben ik al tevreden als ie in ieder geval een pasje voorwaarts gaat, wil hem inderdaad niet al te veel belasten ivm zn leeftijd.
Moet wel zeggen dat ik de laatste tijd een stuk strenger ben geworden in het afbakenen van mijn eigen ruimte als hij los in de bak staat, heb daarbij te vaak toegestaan dat ie in mn zak kroop denk ik... Hij begint langzaamaan wel te snappen dat als ik met de longeerzweep zwieper (heb m altijd maar bij me als ie los in de bak staat... T is en blijft een jonge pony die in een lomp spontaan sprintje miss vergeet dat ik niet zo stevig ben) hij iets voor zichzelf moet gaan doen. Zou dus best kunnen dat ik daar steken heb laten vallen :j Aan de andere kant heeft ie nooit echt willen lopen.. Achter me aan wel, no problem. Maar puur het op afstand besturen zeg maar doet ie gewoon niet. Moet wel zeggen dat ik laatst met een jonge merrie in de bak stond en zij snapte het ook niet... Zou t misschien toch iets zijn wat aangeleerd moet worden? (de merrie is overigens wel een compleet andere situatie, verzorg haar nog maar net, is 2 jaar oud en heeft een verleden om van te janken. Onwijs schrikkerig. Dus kan me niet voorstellen dat het bij haar dominantie is..)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:42

Het kan zijn dat je niet duidelijk bent in wat je wilt en ze daar wat mixed signals van oppakken. Moeilijk te zien vanaf hier haha. Maar het klinkt alsof je het goed doet en alleen de puntjes op de i hoeft te zetten in de communicatie.
Voortwaarts maken is net zo goed aan te leren als licht voor de hulpen. Het is nagenoeg hetzelfde.

Ik sta ook graag in een bak met in elk geval een touwtje in mijn handen, is wel zo veilig als een paard even vergeet dat jij maar mens bent :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:39

Als het niet zo'n schrikgevoelig paardje is, zou ik eens een plastic zak aan je zweep knopen en daarmee wapperen. Misschien stimuleert dat om voorwaarts te gaan?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 20:21

Hmm das misschien nog wel een idee... Misschien dat hij dan idd wat makkelijker voorwaarts gaat en de bedoeling van de zweep gaat begrijpen :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 20:10

Toch even het melden waard :D Vandaag en gisteren poown zowaar met zweep aan het lopen gekregen! Gisteren was t vooral ''goh, een zweep, hmm.. Lopen dan maar. Heee dat rare ding blokkeert mn pad, kan er vást wel doorheen als ik heel hard ga :+'' dus niet errug stuurbaar := Vandaag heb ik m zowaar netjes de bak rond gekregen! Ok, t heeft allemaal nog niet veel te maken met t grondwerk dat ik gewend ben.. Maar hij loopt iig!
Was gisteren ook niet erg in mn hum (soms heb je van die dagen) en liep met die zweep ook naar m toe met een houding van ''niet zeuren, gewoon lopen'', dus dat zal gerust veel geholpen hebben.. Merkte iig aan mezelf dat ik een andere houding had tegenover hem dan normaal, dus ben waarschijnlijk al die tijd gewoon niet duidelijk (dominant) genoeg geweest naar hem toe..

Thnx iig voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 05:37

Heb ook zo'n irritant slimme pony :+ Gelukkig wel volwassen dus ik kan er niet zo'n kwaad mee (ik zou met een 2-jarige alleen maar schrik hebben om vanalles verkeerd te doen := ), heb in het verleden regelmatig een diepe zucht gelaten, maar ondertussen vind ik het geweldig zo'n pony :D Prachtig beest gewoon, je ziet 'm met momenten gewoon nadenken en als hij dan iets voor je wil doen dan voelt dat echt wel super :Y)

Ik kreeg er in het begin ook geen beweging in, hij is zelf ook nooit erg beweegelijk (in de weide ofzo), zal nooit harder rennen dan nodig, zal nooit een schop verkopen indien niet nodig want met 1 oor bewegen heeft hij al resultaat (hij is werkelijk de baas over alles en iedereen) en van die benen gebruiken word je moe :+ Zweep .. op hem af lopen .. stem/schreeuwen .. bloed, zweet & tranen (letterlijk) maar op hem had het totaaal geen effect.

En nu .. nu ben ik op een punt dat hij zelfs zonder zweep op mijn commando gewoon aandraaft :D Verbaasde ik mij de laatste keren over, dat ik eigenlijk nog maar heel weinig nodig heb om hem aan de gang te krijgen. Uiteraard niet constant :+ maar er zit verbetering in :) Hoe ik dat gedaan heb? Les .. Iemand die mij even geholpen heeft de knopjes aan te wijzen, al heb ik gelukkig ook de kans gekregen ze zelf te ontdekken. Op een bepaald punt liep hij bij m'n lesgeefster en niet bij mij .. leuk :+ Maar het is gelukt :Y)

Om een lang verhaal kort te maken *ahum* :+ .. het is echt zoals je in je laatste post zegt :j Gewoon aan de slag met een houding van "niet banketstaaf, lopen" en meer hebben ze vaak niet nodig. Maar je moet wel echt, echt, echt overtuigt zijn van jezelf en je doel, anders hebben ze gewoon schijt aan je :+ Zeker van je stuk, zeker zijn van wat je wil, maar zonder kwaad worden of gefrustreerd geraken (want als je er bij wijze van spreken met de zweep op gaat staan rammen zal je ook maar het tegenovergesteld effect krijgen). Ik ben tegenwoordig heel bewust bezig met wat ik wil, wat ik wil dat pony doet en op welke plaats .. en wil ik bv. dat hij linksom gaat en hij verkiest rechtsom? Tja, dan kan er wel eens een zweep in de weg hangen, eigen schuld .. Maar gaat hij dan wel braaf linksom dan prijs ik 'm ook wel de hemel in dat hij de juiste weg heeft gekozen, en dan moet je 'm zien groeien :Y)

Als je de juiste knopjes weet te vinden zijn dit de prachtigste dieren, ik zou nooit nog een andere willen :D :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 17:37

Hihi precies zo'n poown heb ik ook idd :+ Met één verschil; hij is buiten altijd heeerlijk aan t rennen, stoeien, racen, whatever. Hij is iig echt niet lui hihi.
Och, was eerst idd overal heel bang mee om t fout te doen maar heb intussen door dat de meeste knoppen er wel op zitten... Kan natuurlijk evengoed van alles misgaan, maar gelukkig issie vrij bomproof en niet snel onder de indruk... En daarbij ken ik m als mn broekzak, dus kan heel makkelijk ergens op anticiperen :j

T ging vandaag overigens nog ietsje, beter, toen ik de zweep al had weggelegd en m naar me toe riep bleef ie heel eigenwijs staan, dus ik liep assertief richting zn achterhand, maakte een geluidje en zowaar! Hij ging lopen! Tsja, dan vergeef ik m maar dat ie een paar keer dwars door de zweep heen wilde denderen :+

Maar idd, zou ook nooit meer een andere pony willen! Heerlijk, dat irritant slimme! Ach, t is een type paard waar je heeeel erg veel tijd voor moet nemen... Wat je heeeel goed moet zien te doorgronden... Maar als je ze een beetje kent kan je er alles mee :)

Maar thnx iig! Mocht ik toch weer vastlopen ga ik toch maar eens nadenken over les.. Maar op zich denk ik dat we helemaal op de goeie weg zijn :D