Biscuit, een welsh hengstje van bijna 2, is vrij ongevoelig voor al mijn pogingen tot grondwerk... Pasjes opzij, achteruit, volgen enz is allemaal geen probleem, maar zodra ik iets meer actie wil kan ik t wel shaken.
Drijvende positie al dan niet met zweep, er gebeurt gewoon 0,0. Ik kan een sprintje trekken richting zn achterhand, zwaaien met een longeerzweep, hij zal zich hoogstens omdraaien en me verbaasd aankijken.
Ik heb hem nu ruim een jaar, en actie is sowieso een hele tijd een probleem geweest. Draven aan de hand heeft me bloed, zweet en tranen gekost, maar dat gaat nu gelukkig super. Ik heb met meerdere paarden grondwerk gedaan, nooit een probleem gehad. Tempowisselingen, wendingen, voltes, allemaal geen enkel probleem. Maar Bis vertikt t allemaal gewoon.
Nou had ik het misschien wel kunnen verwachten... Toen ik de allereerste keer bij hem ging kijken ging hij met een paar merrieveulens de bak in zodat ik hem even kon zien lopen. Uiteindelijk moest t hele spul natuurlijk weer naar binnen, dus fokker en ik dreven ze richting de uitgang van de bak. Deden ze allemaal keurig, behalve Bis. Kon al mn kennis en kunde op m loslaten, hij ging gewoon heel eigenwijs de andere kant op en dreef een ander veulen zijn kant gewoon weer op. Aangezien de andere veulens wel keurig reageerden kan t toch niet helemaal aan mij gelegen hebben...
Bis is niet dominant oid, t is een hele brave hengst. Ook tegenover andere paarden is t een schat van een pony, kan m eigenlijk overal wel bij zetten. VD doet ie met veel enthousiasme en plezier, gisteren vond hij een takje in de bak en kwam dat helemaal naar me toe brengen (we zijn bezig met apporteren). Hij is ook beslist niet lui, er zit echt wel actie in. Maar; hij is ook haast irritant slim... Ik heb vaak zat t idee gehad dat ie me gewoon keihard in de maling neemt.
Nou kan ik best wel op basis van VD hem leren dat die drijvende positie = lopen, maar imo is dat een lapmiddel. Ieder paard hoort in feite gewoon te reageren en Bis heeft als veulen echt niks gemist, is in een grote groep opgegroeid, daarna in een gemengde groep gegaan en staat nu met 2 jonge hengsten. Hij heeft dus écht geen ''paardentaallessen'' gemist als veulen...
Dus mijn vraag; wat kan hier aan de hand zijn en hoe los ik het op? Het is niet zo dat ik hem alle dagen de bak door wil laten crossen oid, maar het klopt gewoon niet, t hoort niet... Bovendien kan ik als ik er beweging in krijg wat meer met hem doen ipv alleen showtraining en VD. Mijn ervaring is toch dat ook het actievere aspect van grondwerk een enorm positieve uitwerking heeft op paarden...
Dus wie weet wat ik hier mee aanmoet? Bij voorbaat grote dank voor het meedenken