Kan je een pony op latere leeftijd nog leren longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MeAndHorses

Kan je een pony op latere leeftijd nog leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:22

Heej!
Ik heb een vraagje: Kun je een shetlander op latere leeftijd nog leren longeren? Zo ja, heeft iemand dan tips?
xxx

Wietsje92

Re: Kan je een pony op latere leeftijd nog leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:23

Ja hoor, misschien verstandig dat als je er zelf niet zoveel ervaring mee hebt, om te vragen om deskundige hulp?

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:25

Wietsje92 schreef:
Ja hoor, misschien verstandig dat als je er zelf niet zoveel ervaring mee hebt, om te vragen om deskundige hulp?

Ja, er is iemand die ons kan helpen!

Sabrina1304

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:25

Met geduld kan alles denk ik.
Als ie de bedoeling echt niet snapt zou ik het aanpakken zoals bij een jong paard en van 0 beginnen.
Snapt ie al dat hij (ongeveer) in een cirkel rond jou moet lopen zou ik gewoon oefenen tot ie mooi ontspannen rond jou loopt en op je stem reageert...
Vraag in alle geval hulp van iemand met ervaring.

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:27

Oke! Dankjewel voor je tips

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:28

Ja hoor dat kan. Een tip voor als hij zich naar jou toedraait: blijf altijd bij zijn achterhand. draai met hem mee als hij zich door blijft draaien. en zeg als je daar bij ze achterhand bent, dat ie vooruit moet. veel paarden hebben hier moeite mee dan dat kan vaak zo opgelost worden. dan snappen ze dat ze niet bij ons moetn blijven, maar hun eigen weg moeten gaan als het ware. ik zou als ik jou was oefenen met een ervaren iemand erbij.

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:29

kan zeker!
Heb mijn fjord van 13 ook leren longeren, het grote probleem was eerder haar kracht. :P
Samen met iemand met veel ervaring moet het zeker lukken! :j

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:36

Heel erg bedankt allemaal!

Piebe_Post

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:42

Ik raad je de manier van bijvoorbeeld Monty Roberts en Emiel Voest aan. De 'freestyle' manier. De Join-Up. Er staan genoeg filmpjes van op Youtube en er is veel over te lezen op internet. Op die manier ben je én goed met je paard bezig én het is denk ik de makkelijkste en leukste manier voor jou en je paard om het te leren.

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:01

Piebe_Post schreef:
Ik raad je de manier van bijvoorbeeld Monty Roberts en Emiel Voest aan. De 'freestyle' manier. De Join-Up. Er staan genoeg filmpjes van op Youtube en er is veel over te lezen op internet. Op die manier ben je én goed met je paard bezig én het is denk ik de makkelijkste en leukste manier voor jou en je paard om het te leren.

Het lijkt me super, maar het gaat 'm niet worden: het is een open buitenbak, en hij kan onder de rand door, ontsnappen doet hij maar al te graag :P

Piebe_Post

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:10

Doe je hem gewoon aan een hele lange lijn. En als hij onder de rand door wil dan corrigeer je hem. Of je pakt van die prikpaaltjes met lint of draad en dan maak je zelf zo'n cirkel.

Ik heb ook altijd creatief moeten zijn. ;) Als je maar wilt, dan kan het allemaal. Heb je de filmpjes van Stacey Westfall wel eens bekeken?

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:12

Ja, zal wat moeilijker gaan.
Met belonen kom je een heel eind, en geduld natuurlijk ook, voorderest zijn de tips zo`n beetje al genoemd

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:12

-> GVL

ChaCha1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:43

tuurlijk kan dat. gewoon netjes opbouwen en geduld hebben en dan zal je pony vanzelf naar je stem gaan luisteren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:48

Piebe_Post schreef:

Misschien dat jij je beter een keer kan gaan verdiepen in wat een JU nu precies is, want dat heeft niets, maar dan ook NIETS met longeren te maken!

TS als je er iemand bij hebt die weet hoe het moet en jou kan helpen is dat super natuurlijk.
En je kan elk paard op elke leeftijd nog heel veel leren.
Hoe oud is de Shetlander???

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:11

Ik heb mijn shetlander op zijn 19e nog geleerd om te longeren, en het gaat prima!
Je moet alleen wel een longeerzweep hebben, zo kun je aanwijzingen geven zodat hij ook echt in een rondje loopt.
Laat hem eerst stemcommando's leren, zodat hij aan de longe goed luistert.
Succes!