Vrij springen ( hoe te beginnen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eelkie

Vrij springen ( hoe te beginnen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:04

Hoi hoi,

Ik weet niet of dit de goede plek is. Maar wil graag vrijspringen met mijn verzorgpaard. Laatst had ik een sprongetje op de hoefslag gezet en geprobeerd of ze daar overheen wilde. Maar ze vond het denk ik zo spannend/leuk dat ze alleen maar keihard de bak door ging galopperen. Als ik haar dan begeleide naar de sprong (etje) dan brak ze echt uit en dan liet ik haar maar gaan want ze is echt groot. Geen zin dan ze half over me heen springt.
Iemand tips hoe ik hier het beste mee kan beginnen. Onder het zadel springt ze supermakkelijk en vind ze het ook heel erg leuk!!

Anoniem

Re: Vrij springen ( hoe te beginnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:14

Zo ben ik begonnen:
Afbeelding

En ondertussen gaat het zo:
Afbeelding

In de grote weide terwijl ik helemaal niet in de buurt sta :+

Het is op de eerste foto moeilijk te zien, maar ik heb gewoon een aantal prikpaaltjes met draad langs de hinernis op de lange zijde gezet. Dit omdat pony in het begin ook meer langs de hindernis liep dan erover, omdat ik hem niet genoeg kon sturen ... Ik heb dan die paaltjes gezet (hij kent dat trouwens wel) vanaf ongeveer de hoek aan beide kanten, dus de hele lange zijde. Dan enkel maar gezorgd dat hij achter het eerste paaltje uitkwam en hem voor de rest laten zoeken .. Dit heb ik 1x met draad gedaan, de keer daarna zonder draad met alleen de 2 hoekpaaltjes en daarna al helemaal zonder. Ging super :)

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:06

Ik lees ff mee heb precies het zelfde als jij!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:13

Ik denk dat het belangrijk is als je de rust erin houdt. Aan een crossend paard door de bak heb je niet zo veel :P
Begin eens gewoon met een balkje op de grond aan het halstertouw. Gaat ze erover, dan uitbundig belongen. Hierdoor leert ze dat ze niet als een gek hoeft te rennen, en dat het leuk is om over de sprong te gaan. Dit bouw je dan langzaam uit.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:30

Ik ging de eerste keer aan het halster+touw er ook overheen, dus dat we samen gingen. Na 3x had 'ie 't door en kon hij los. Soms gaat hij er wel langs, daarom sta ik meestal naast de hindernis (soms met longeerzweep) zodat hij er gewoon overheen gaat.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:19

Wij hebben eerst geleerd dat het paard ons netjes volgde zowel met stap als draf en in de bochten. En toen hij dat netjes deed sprong hij ons zo achterna over een hindernis :D

eelkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 23:16

Thanks voor alle tips. Ik ga het gewoon rustig met haar opbouwen. Want onder het zadel wordt ze ook een beetje druk als ze een sprongetje ziet.. Ze gaat er wel heel erg netjes overheen, maar wel 2 meter hoger dan de sprong werkelijk is. Als ik haar aan het halstertouw achter me aan laat lopen dan springt ze half op me hoor.. lijkt me geen goed idee!

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:48

@eelkie
oh okay, ja nee dat is niet zo handig nee :P Wat je ook kan doen, is het stukje voor de sprong mee lopen/rennen en vlak voor de sprong los laten. Desnoods zet je nog iemand naast de sprong zodat ze er niet langs kan en de andere kant van de sprong bij het hek zetten (dus gewoon op de hoefslag)
wil ook nog wel eens lukken
in ieder geval succes ;)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:34

misschien kan je haar eerst leren dat ze jou volgt &
dan op een speelse manier haar erover laten springen, terwijl jij eigenlijk eerst springt & zij erna volgt ;)

allebanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:43

Ik zal een laag sprongetje maken maar dan wel over de hele breedte zodat als hij naar de andere kant wil komen hij er wel overheen moet en miss een beloning aan de andere kant leggen.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:47

Ik zou gewoon beginnen aan de longeerlijn en alleen echt los laten springen als het paard het aan de longe beheersd doet! Als je van die plastic blokken gebruikt ofzoals op de foto en geen palen kun je ook aan de longe laten springen. Succes ermee!