Jong paard leren longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jado2000

Jong paard leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:21

Hoi allemaal,

mijn zusje heeft een jonge pony gekregen rijd hier op. Ze is net 4 en heeft absoluut nog wat puber streken :P Momenteel gaat het allemaal aardig goed en kan ze er goed op rijden (hij probeert nog wel eesn wat, maar dat gaat allemaal goed).

Ik zou haar graag willen longeren, vooral voor de dagen dat mijn zusje geen tijd voor haar geeft (ivm school). Ik heb dit een keer gedaan en een paar rondjes deed ze het prima. Ze reageerde ook redelijk op mijn stem, dus ik kreeg de indruk dat ze dit wel geleerd had. Na een rondje of 4/5 keert ze naar binnen en komt op je af. Het probleem is dat ik haar niet meer terug krijg en dus niet verder kan longeren. Ik heb het nog verschillende keren geprobeert, ook met hulp van anderen, maar ze doet het niet meer.
Ze weigert te lopen, draait naar binnen en springt op je af. Nu ben ik hier niet bang van en probeer haar te corrigeren. Hoe meer ik corrigeer met stem, houding of zweep, hoe meer zij te keer gaat. Ook in een klein rondje krijg ik het niet voor elkaar haar voor me te laten lopen.

Iemand tips hoe ik dit goed kan aanleren (opnieuw?) of moet aanpakken. Ik kan zelf wel longeren, maar heb er niet super veel ervaring mee. Op de manege heb ik regelmatig paarden gelongeerd, ook die op je af sprongen en probeerden om te draaien. Door de juiste houding aan te nemen kreeg ik deze altijd terug op de volte. Ik heb geen ervaring met de dubbele longe. We staan niet op een manege en mijn zusje komt helaas niet met deze pony op de manege (wat ik erg jammer vind), dus ik kan hier geen hulp vragen.

Happyhealthy

Re: Jong paard leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:23

hmm ik heb eigenlijk geen idee, mijn pony doet soms hetzelfde en ook ik wil wel graag weten hoe dit moet dus ik volg dit even ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:23

Zonder hulp wordt heel lastig, want wss doe je toch zelf wat fout.
Het klinkt alsof je tegenstrijdige hulpen geeft en de pony gewoon in de war is, en dus maar helemaal niet meer loopt.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 18:20

Niemand ideeen?

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:42

Gebruik je een longeerlijn?? Dan zou ik die even achterwege laten omdat jij en zij daar in verstrikt kunnen raken. Wel vanzelfsprekend dan de cirkel afsluiten. Wat kan helpen; normaal hou je de zweep richting/achter de kont, hiermee drijf je het paard voorwaarts. Dit paard wil naar binnen komen, dus hou dan de longeerzweep richting of tik het zelfs even licht aan bij de schouder. Hiermee drijf je het paard weer naar buiten.
Zowiezo kan je dit niet in je eentje oplossen, want daarvoor heeft ze nu al teveel streken geleverd, en zal ze dat blijven doen. Het patroon moet weer doorbroken worden.
Je hebt echt niemand in de buurt die verstand heeft van longeren?
Zo nee, dan zal je het met een tweede persoon kunnen proberen. Eentje drijft hij voorwaarts, en de andere richt de longeerzweep richting schouder. Probeer dit allemaal beheerst te doen, niet schreeuwen, rustig proberen vooruit te drijven. Doet ze dit goed, BELONEN!! Eventueel daarna stoppen, ze moet weten dat wanneer ze het goed doet het ook goed is.
Als laatste optie kan je proberen dat iemand haar aan het halster meeneemt de cirkel rond, zelf sta je dan alsnog in het midden en neemt nog steeds de drijvende houding aan.
Succes!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:18

Ik zou deze pony gaan longeren met dubbele lijnen. Het is sowieso een stuk leuker dan longeren met een enkele lijn en een stuk beter voor de ontwikkeling van je pony.
We hebben leuke cursussen om dit te leren? Stuur anders eens een mailtje naar kantoor: info@annemarievandertoorn.nl

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:32

Je zult eerst zelf moet leren longeren, zeker omdat het hier om een jong paard gaat. Daar kun je met verkeerd longeren veel aan verknallen! De tip van Farah is heel goed: longeren met twee lijnen is veel beter voor de gezondheid van elk paard en zeker voor een jong beest, maar ook dat moet je leren. De cursus bij Annemarie is heel leuk om te doen. En kijk ook eens hier: http://www.lammert-haanstra.nl/. Op horses.nl kun je een videocursus longeren doen (kost 15 euro). In het nieuwste nummer van het tijdschrift MenSport staat trouwens ook een goed artikel over longeren voor beginners.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:34

Je eigen houding is erg belangrijk bij het longeren. Daarnaast is het belangrijk om de schouder weg te sturen als je je paard van je af wilt drijven de cirkel op in plaats van de achterhand te drijven :) Want op deze manier draaien de paarden vaak naar je toe.
Op je af springen níet tolereren, ze moet in ieder geval uit jouw ruimte blijven. Blijf geduldig, duidelijk én consequent en zoals een aantal anderen al aangaven; misschien is het fijn om eens goede hulp hierbij te krijgen. Soms kan net een verandering in je eigen houding en lichaamstaal de doorslag geven zodat het ineens vanzelf lijkt te gaan, omdat je paard je beter begrijpt :)

Succes!