Hoe dit paard longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Hoe dit paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 11:00

Ik heb een 4 jarige die door omstandigheden is stilgevallen in het werk.
Nu heeft ze een onderhals gekregen en de bovenhalsspieren zijn weg.

Ik dacht dus als ik haar longeer met touwtjes tussen de benen bevestigt dat dit een goede manier zou zijn.
Maar ik vind dat ze zo veel te veel op haar voorhand valt. Ik zet haar heel goed voorwaarts.
Als ik de touwtjes wat hoger bevestig is ze minder voorwaarts in het begin, het beterd wel maar ben niet zeker dat dit voor een jong paard een goede manier van longeren is, en een manier om bovenhalsspieren te ontwikkelen. Ook wil ze bij het aangalloperen rechts dan wel eens blokkeren.
Ook blijft ze steeds te veel druk nemen op de touwtjes, als je ze nu lang of kort zet.
Met een pessoa net hetzelfde verhaal ze blijft erop trekken en raakt enorm geënerveerd van de druk achter haar bips.
Ook blijft ze constant aangalopperen (met of zonder bijzet) dus met een pessoa tussen de benen vind ik het gevaarlijk.

Heb ook al dubbele longe geprobeerd, zelfde verhaal. Ze blijft erop trekken. Als je zelf dan los laat neemt ze weer terug dezelfde druk aan, dus ze trekt haar zelf als het ware de grond in. En loopt dan terug extreem op die voorhand.

Onder het zadel is ze nog heel moeilijk in de aanleunig (lees: geen aanleuning) en werken we enkel nog maar aan voorwaarts aan het been zijn.

Paard is ook helemaal nagezien door chiropracter. Ze had bij aankoop lichte blokkade ter hoogte van heiligbeen en is nu ondertussen een maand geleden verholpen.

Hopelijk hebben jullie tips voor mij;

Groetjes,

Sky_As

Re: Hoe dit paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:09

clinic Lammert Haanstra volgen!

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:13

Balkjes lopen en tempo wisselingen zonder touwtjes.
Ik ben persoonlijk geen voorstander van touwtjes of pessoa, zou eerder een elastiek gebruiken.
Kijk eens op paardenbegrijpen.nl misschien kun je eerst wat aan de hand werken om zo wat duidelijker aan te kunnen geven dat ze haar achterhand moet gebruiken.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 11:26

Zou zeer graag eens clinic volgen bij lemmert maar helaas is dit moeilijk wegens geen vervoer. Woon aan Belgische kust. En niet genoeg geïntereseerden op stal om zelf iets te organiseren. Maar als de kans zich voordoet ben ik van de partij!
Zonder touwtjes boort ze zichzelf juis nog meer de grond in of juist terug die onderhals eruit en fier rondjes draven/ galopperen :). Draaf regelmatig balkjes met haar en dit doet ze zeer goed. Ze kan goed overweg ook met balkjes iets ruimer zetten balkjes terug iets korter. Maar blijft toch trekken. Elastiek lijkt me dan juist geen goed idee? Of leg mij uit waarom wel.
Bedank alvast voor de reacties

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:44

Het probleem is dat de achterhand er niet goed onder wil, en met het vastmaken van de voorkant los je dat niet op. Door het paard niet vast te zetten of met elastiek (voordelen zijn: minder dwingend, ze kunnen niet in de hulpteugel gaan hangen) geef je je paard de mogelijkheid om zelf z`n balans te vinden. Het is niet in een week opgelost. Het duurt een tijd voordat ze snappen wat de bedoeling is voordat ze de juiste spieren leren te gebruiken.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:50

Overgangen maken aan de longe waardoor de achterhand sterker gaat worden. Zodra je ziet dat ie weer op de voorhand gaat lopen direct tempo naar voren maken.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:59

RT-P >> GVL

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 00:16

Annabella heb haar vandaag los gelongeerd. Ging op zich wel goed. Op het einde zag je dat ze haar evenwicht wat vond en zakte ze ietsje van haarzelf zonder te vertragen in op haar voorhand te vallen. Ze zakte juist zelfs wanneer ik haar juist iets terug naar voor zette. Dus dat vind ik wel al een vooruitgang.

Potverdikkie wat ook een probleem is vanaf ze op voorhand valt en je zet haar dan naar voor galopeerd ze aan. Ze kiest voor haarzelf de makkelijkste weg. Wel gaat ze snel terug naar draf dat heeft ze ondertussen wel al door. Maar dan valt ze terug naar voor of heb zelfs al eens meegemaakt dat ze dan gewoon een galop- stap overgang maakt.
Dan zet ik haar terug naar voor maar dan gallopeerd ze terug aan. Af en toe heb ik stukjes dat ze een circel aan een stuk draaft en probeer ik zoveel mogelijk te gaan schakelen.
In galop onder het zadel zoekt ze ook al zelf je hand op.

Nog tips zijn natuurlijk van harte welkom!

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:35

Wat fijn ChocoBesnier, het begin is er. Vergeet niet om heel veel te belonen en op tijd te stoppen. Succes!