Jambette mooi hoog krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Jambette mooi hoog krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 10:56

Hallo,
Ik doe al een poos vrijheidsdresuur met mijn verzorgshet.
Hij doet het heel goed, maar jambette vond hij te leuk, en begon dit altijd te doen.
Heb nu een half jaar geen jambette gevraagt.
En wil nu over nieuw beginen, hij doet nu alleen met z'n hoef schrapen.
Maar ik wil dat hij echt z'n been optilt.
Ik probeer nu hem te leren dat hij met z'n been het zweepje moet aanraken, en dan ga ik het zweepje steeds hoger houden.
Is dit een goede methode, of hebben jullie nog betere ideeen?

Pluttersput

Re: Jambette mooi hoog krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:58

Steeds verder uitbreiden :) Je laat bij de eerste beweging, het schrapen, duidelijk merken dat dat de bedoeling gaat zijn. Dus goed belonen. Op een gegeven moment ga je meer vragen. Ieder stukje hoger is een beloning natuurlijk :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:38

Hoe heb je hem het eerst aangeleerd dan? Ik begrijp uit je tekst dat hij het eerst goed deed en na een half jaar niet meer doet,omdat je niet met trainen bent doorgegaan. Als ik jou was, zou ik dan niet afwijken van je eerste methode anders wordt het misschien te onduidelijk voor hem. Om de jambette hoger te krijgen kun je het voordoen door zijn been te pakken en in de jambette houding te vragen en hem dan belonen. Succes!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:31

Je kan het inderdaad aanleren vanuit het targetten, maar je moet niet gelijk verwachten dat hij z'n been ene halve meter de lucht in gooit ;)
Voor alle VD oefeningen geldt; bouw het stap voor stap in kleine stapjes op! Dan heb je vaak eerder succes.
Wat betreft schrapen, negeren, enkel voetjes die er wat meer op lijken belonen. Anders krijg je van die schrapers/stampers.

Succes!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:15

nadine_yvana schreef:
Hoe heb je hem het eerst aangeleerd dan? Ik begrijp uit je tekst dat hij het eerst goed deed en na een half jaar niet meer doet,omdat je niet met trainen bent doorgegaan. Als ik jou was, zou ik dan niet afwijken van je eerste methode anders wordt het misschien te onduidelijk voor hem. Om de jambette hoger te krijgen kun je het voordoen door zijn been te pakken en in de jambette houding te vragen en hem dan belonen. Succes!

Nee dat was het niet, hij vond de jambette te leuk, voor alles deedt hij de jambette.
Heb toen een half jaar de jambette niet gevraagt, en andere dingen aangeleert.
Nu weer begonnen met de jambette oppakken;)