Bedankt allemaal voor jullie reacties!
swaatjuh schreef:Wat voor mij nu niet duidelijk is, is of TS haar pony wil laten volgen door middel van vrijheidsdressuur -> clickertraining, of grondwerkoefeningen. Want als het over vrijheidsdressuur gaat, ben ik het er niet mee eens dat het volgen een gevolg is van vrijheidsdressuur. Bij vrijheidsdressuur werk je namelijk op vrijwillige basis en is het dus geen moeten dat je pony meeloopt op het moment dat jij het wil. Maar uiteindelijk zal je pony het werk leuk vinden door de positieve beloning en eigenlijk altijd luisteren als je erom vraagt of ze volgt.
Als het over grondwerk gaat, is het misschien een idee om een duidelijk commando aan te leren voor het volgen en eerst te oefenen aan een touwtje, later zonder. Ik denk dat de stick to me oefening van Parelli ook nuttig is.
Tenslotte denk ik nog steeds dat leiderschap niet alles te maken heeft met een paard dat je volgt, in een kudde worden de dominantere paarden ook niet continu gevolgd door de anderen.
weet zelf niet echt of het vrijheidsdressuur is of grondwerk, ik doe meestal vrijheidsdressuur (wel zonder clicker, beloon met mijn stem) maar sinds kort ben ik me wat aan het verdiepen in grondwerk & wou graag het volgen leren, zodat ze meeloop wanneer ik mijn arm strek 
Momenteel volgt ze mij, zonder dat ik haar 'dwing' maar na een tijdje vind ze het niet meer interessant en gaat ze terug grazen :p
hoop dat mijn uitleg beetje duidelijk was