Welke lichaamstaal is juist?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Welke lichaamstaal is juist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:17

Hallo allemaal,

ik kon geen topic vinden dat hierop leek.
Ik wist eigenlijk geen duidelijke titel voor mijn vraag. Ik zal het even uitleggen:
Ik ben sinds kort bezig met natural horsemanship en ik vind het heel erg leuk om op de grond bezig te zijn met een paard.
Wat ik altijd heb geleerd is: wil je een paard sneller laten lopen, dan ga je richting zijn achterhand. Dus, je kijkt naar zijn achterhand, loopt wat steviger mee enzo.
Dit lijkt mij gewoon heel logisch.
Gister was er iemand op stal die longeerles kreeg, ik ging even kijken en had al snel door dat degene die aan het longeren was, naar het paard zijn kont moest lopen om het paard van draf naar stap te laten gaan.
Dit begreep ik niet, want het waa toch zo dat als je naar de achterkant liep, het paard juist sneller ging?

Dus ik heb het gevraagd aan de lesgever. Ze legde uit dat een paard in het wild wegrent voor een roofdier dat achter het paard aan zit. Dus dat is eigenlijk hetzelfde als wij achter de kont aanlopen, het paard weggaat van ons.

Maar, toen kreeg ik de vraag: op welke plek kan het roofdier, de leew bijv. bijten als het maar 1 keer kan grijpen. juist ja, de hals. Dat is dus de voorkant van het paard. Waarom dan niet de achterkant vroeg ze. Ik antwoordde dat het paard zichzelf dan los kan trappen. Juist ja, dus de achterhand van een paard is zijn sterke punt, en de voorkant zijn zwakke punt. Tja dacht ik, dat klopt eigenlijk wel.
Maar waarom moest degene die aan het longeren was dan naar de achterhand lopen om het paard in stap over te laten gaan? Het antwoord was dat je dan tegen het paard zegt dat je geen kwaad doet, want je zit op zijn sterke punt?

Ik kan niet zo goed uitleggen, en hoop dat jullie het een beetje snappen.

Nu wil ik weten, wat doen jullie als je aan het longeren bent, aan de lijn en je wilt je paard van draf naar stap laten gaan. Loop je naar de kont toe of niet? Naar welk punt kijk je als je je paard langzamer wilt laten gaan?

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:29

Ik doe hetzelfde als jij, wanneer ik bijvoorbeeld van stap naar draf wil op de linkerhand wijs ik met mijn rechter hand (en de zweep) richting de achterhand, wil ik bijvoorbeeld terug naar stap steek ik mijn linker hand richting de voorhand/links.

Maar jij bekijkt dit nu van vanuit een roofdier, ik zie mezelf niet als het roofdier dat achter mijn paard aan zit wanneer ik longeer maar als de leider. Ik denk dat het meer is; wat voor lichaamstaal straalt de leider in de kudde uit?

Bojangles

Re: Welke lichaamstaal is juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:19

Hmmm klinkt een beetje ingewikkeld hoor :))

Als ik mijn paard naar stap wil laten gaan, maak ik mijn houding iets terughoudender, ga zelf ook langzamer bewegen. Je straalt dan als het ware minder energie uit.
Wil ik het paard laten draven, maak ik mezelf groot en maak een actieve beweging, eventueel waarbij ik met mijn buitenste hand een extra beweging maak.
In principe hoef je niet zulke grote bewegingen te maken bij een paard, je zult heel gauw merken dat een paard eigen op de lichtste signalen reageert.
En pas wanneer je geen reactie krijgt maak je je signalen groter.

En wat betreft je positie tijdens het longeren, je loopt iets mee op een klein cirkeltje, maar het is niet de bedoeling dat jij meer en harder loopt als je paard ;) En je hoeft dus ook niet helemaal naar de achterhand van je paard te lopen om een overgang naar stap te maken.

Je maakt pas bewust gebruik van die achterhand weg drijven als je daadwerkelijk een overgang naar halt wil maken of je paard naar binnen wil halen.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:28

Als je een kudde paarden gaat observeren, waar loopt de hengst dan? Achter de merrie`s en veulens. ook in de kudde als ze elkaar opjagen om samen te spelen is dat vanuit de achterhand.

Het is logisch dat een roofdier het paard in zijn hals bijt, daar loopt namelijk de halsslagader dus als hij daar bijt is bloed het paard het snelste dood. Heeft in mijn ogen vrij weinig met trappende achterbenen te maken.

Door richting voorhand te gaan en een passieve houding aan te nemen zal je paard stoppen. Op het moment dat je bent aan het loswerken met een paard zul je ook merken dat als je teveel richting de voorhand loopt je paard langzamer, of zelfs helemaal niet, zal gaan lopen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:35

Juist ja! Vergelijk je gedrag met dat van een paard en hoe die een ander paard voor of achteruit krijgt. Een roofdier longeert geen paard, probeert hem alleen te vangen en zonder een bakrand gaat ie dan gewoon rechtuit er vandoor! Als je als mens met een paard werkt, ben jij niet het roofdier, al gedraag je je soms per ongeluk wel zo door hem rechtstreeks te benaderen en te focussen op hem.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 22:27

Wauw goede antwoorden! Zover was ik zelf nog niet gekomen, terwijl ik weet dat ik een leider en een vriend wil zijn van mijn paard.
Ik dacht toen ik die uitleg van eergister te horen kreeg, ja daar zit wel iets van waarheid in. Maar jullie hebben helemaal gelijk, je bent dan wel een foordier, maar wilt je niet zo gedragen.
En ik zat zelf ook al te denken, hoe kan het dan dat paarden elkaar opjagen via de achterhand en mensen juist willen stoppen door bij de achterhand te gaan staan.

Trouwens, ik ging gister longeren en heb het geprobeerd. Paard draafde, ik liep richting de achterhand, maar paardje stopte niet. Toen zei iemand, hij moet ook eerst leren wat je bedoeld.
Maar... dat is dan helemaal niet de taal van paarden. Want als ik mijn lichaam gebruik zoals een paard zou doen, zal mijn paard onmiddelijk reageren omdat hij die taal verstaat!

Wat ik die dag ook hoorde is als je je paard sneller wilt laten gaan, moest je op 1 lijn staan met de voorhand van het paard en meelopen tot hij in draf gaat.
ik deed dat dus, deed het zeker wel helemaal fout want paardje ging niet draven, maar maakte ruimte voor mij. Hij ging dus niet draven, stopt ook niet met lopen, maar maakte een pas zijwaarts.

Bedankt Bokt!