welke trucjes kan ik het beste aanleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

welke trucjes kan ik het beste aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 11:34

eerst van al ben ik helemaal niet thuis in het VD gebeuren en alles is dan ook nieuw voor mij, ik ben een westernruiter en voed mijn paarden consequent en streng op zodat ze zowel naar mij als naar andere mensen luisteren en zich netjes gedragen. :D
ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn, dit mag wel en dat mag niet.

nu heb ik van de week een reading laten doen bij mijn 2,5 jarige paardje (uit pure nieuwsgierigheid) en daar kwam o.a. uit dat hij nog moeite heeft met het combineren van linker en rechter hersenhelften.
hij gebruikt ze dus nog vrij veel los van elkaar.

nu heeft de dame die de reading kwam doen mij aangeraden om grondwerk met hem te gaan doen, om a) onze band sterker te maken en b) zijn hersenen beter te laten "samen werken"

nu heb ik een heel aantal topics doorgelezen en veel verschillende trucjes/kunstjes gezien, alleen vroeg ik me af welk soort kunstjes ik hem het beste kan leren voor dit probleem??

dingen die hij al kan:

*volgen
*stil staan
*netjes aan de hand mee lopen
*achterwaarts

ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen of ideeen heeft.
alvast bedankt.

Effects

Re: welke trucjes kan ik het beste aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:52

In het eerste deel van je post heb je het meer over grondwerk, daarna over vrijheidsdressuur. Die twee zou ik wel als aparte dingen zien. Onder grondwerk versta ik het doen van oefeningen op de grond om de verhouding tussen jou en je paard beter te maken en onder vrijheidsdressuur meer clickertraining en het positief belonen van kunstjes.
Als je vrijheidsdressuur wilt doen, kun je beginnen met de basis dingen die je al hebt opgenoemd, dat die allemaal goed gaan in vrijheid. Ook het meelopen in alle gangen. Daarna zijn oefeningen als je hand targetten, rondje draaien, schudden en jambette leuk om mee te beginnen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 13:41

de dame die is geweest had het over spelletjes en grondwerk om hem te verbeteren, en gewoon samen lol te hebben.
dus ik weet niet zeker of het dan onder VD valt eigenlijk. :D :o

maar het lijkt me dat kleine kunstjes geen kwaad kunnen, en ook wel leuk is om te doen samen.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:58

Een paar kunstjes die je misschien kan leren: kusje, fleem, jamette, ja knikken, nee schudden, op het blok staan.

Misschien heb je iets aan deze site: http://www.everyoneweb.com/nalanta

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 15:33

mandy358 schreef:
Een paar kunstjes die je misschien kan leren: kusje, fleem, jamette, ja knikken, nee schudden, op het blok staan.

Misschien heb je iets aan deze site: http://www.everyoneweb.com/nalanta

ik had deze site ook al gevonden, en er staan best leuke dingen op.

alleen hoopte ik dat iemand me zou kunnen vertellen van welke specifieke dingen je paard echt allebei zijn hersenhelften moet gebruiken (als die er zijn hoor, dat weet ik eigenlijk niet eens zeker)

ik ga zeker aan de slag met een aantal kleine trucjes.
kusje, ja knikken en nee schudden vind ik wel leuk.

ook dat "touch" lijkt me wel leuk om te doen. :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 15:35

is het trouwens, voordat je begint met nieuwe trucjes, "verplicht" dat hij meelopen, halt houden, mee draven end. allemaal los kan?

dit zijn dingen die ik hem als baby al heb geleerd, en nu nog steeds dagelijks mee bezig ben in de normale omgang, maar wel altijd aan de lijn.
hij doet dit alles wel netjes zonder trekken, in mijn ruimte stappen of me voorbij te lopen.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:37

http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/
Het boek vrijheidsdressuur van apporteren tot zitten is echt een aanrader. Hier wordt ook aangegeven met welke kunstjes je het beste kunt beginnen en die uitwerken naar de moeilijkere oefeningen.
Ik denk dat je met veel "kunstjes" zijn beide hersenhelften traint, omdat hij op onderzoek uitmoet naar wat jij van hem vraagt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 15:54

mcsjelle schreef:
http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/
Het boek vrijheidsdressuur van apporteren tot zitten is echt een aanrader. Hier wordt ook aangegeven met welke kunstjes je het beste kunt beginnen en die uitwerken naar de moeilijkere oefeningen.
Ik denk dat je met veel "kunstjes" zijn beide hersenhelften traint, omdat hij op onderzoek uitmoet naar wat jij van hem vraagt.

ohh dat zou het wel veel makkelijker maken, dan kan ik uitkiezen wat ik wil om hem te leren. :D

dankjewel, ik zal zeker eens kijken of het boek iets voor mij is.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:34

Wat bedoel je precies met het combineren van beide hersenhelften?
Rechter hersenhelft heeft grotendeels te maken met instinct, vluchten, angst, onzekerheid e.d.
Een paar wat 'overgeschakelt' is naar zijn linker hersenhelft is kalm, standvastig, 'denkt' na, is zelfverzekerd etc.

Wat voor type is je paard als je het kan omschrijven? :)

Verder zou ik inderdaad duidelijk verschil maken tussen grondwerk op houding en lichaamstaal, en het werken met clickertraining en dus voedselbeloning.

Wat betreft de VD oefeningen zou ik kijken waar je eigen interesses liggen en wat je paard leuk vindt en vandaar uit ga je steeds iets verder.
Mijn tip is om in het VD te beginnen met wat basisoefeningen, targetten van een pion, optillen van de voeten op commando en vandaar uit verder te werken.

Je kan ook in mijn onderschrift mijn website vinden, daar staat ook veel info in.

Succes! :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 08:44

Bojangles schreef:
Wat bedoel je precies met het combineren van beide hersenhelften?
Rechter hersenhelft heeft grotendeels te maken met instinct, vluchten, angst, onzekerheid e.d.
Een paar wat 'overgeschakelt' is naar zijn linker hersenhelft is kalm, standvastig, 'denkt' na, is zelfverzekerd etc.

Wat voor type is je paard als je het kan omschrijven? :)

Verder zou ik inderdaad duidelijk verschil maken tussen grondwerk op houding en lichaamstaal, en het werken met clickertraining en dus voedselbeloning.

Wat betreft de VD oefeningen zou ik kijken waar je eigen interesses liggen en wat je paard leuk vindt en vandaar uit ga je steeds iets verder.
Mijn tip is om in het VD te beginnen met wat basisoefeningen, targetten van een pion, optillen van de voeten op commando en vandaar uit verder te werken.

Je kan ook in mijn onderschrift mijn website vinden, daar staat ook veel info in.

Succes! :)

de dame vertelde me dat zijn ene kant heel sterk is en zijn andere kant juist heel angstig en snel in paniek.
door oefeningen met hem te doen hoop ik hem wat zelf zekerder te maken en ook onze band te versterken.

hij is heel erg kalm altijd, beetje terug getrokken eigenlijk. je vergeet hem snel (bij wijze van spreken natuurlijk) want hij eist geen aandacht op of zo.
vanaf veulen af aan is hij al zo, heel lief, heeft nog nooit gebeten of getrapt oid.
echt een super lief, vriendelijk, beleefd en brave knuffel! <3 <3

ik vind een aantal dingen die ik heb gelezen van de VD wel leuk (lijkt me) om te gaan doen, maar ook een hoop die me totaal niet aanspreken.
de kleine trucjes vind ik wel leuk, zoals ja-knikken en kusje geven enzo, maar op een blok gaan staan is niks voor mij.

voor mij is basic grondwerk ook de dingen die hij nu al kan (netjes meelopen, stil staan, vast staan, achterwaarts, hem overal aan kunnen raken, voetjes geven)
alle andere kunstjes die ik hem leer vallen voor mij onder VD (of hoe je het wil noemen)

ik denk dat ik wel wil werken met voedsel beloning voor de kunstjes, maar niet gaan clickeren, dat is denk ik niet echt helemaal mijn ding. :o :D

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:01

Okee dus je wilt graag zijn actieve en expressieve kant stimuleren begrijp ik? :)

Dan is het misschien leuk om wat betreft grondwerk te gaan loswerken, dus in een afgezet deel van de bak of longeerbak en daar op houding en lichaamstaal allerlei dingen te doen in vrijheid.
Niet té serieus, af en toe een beetje spelen, paarden kruipen op deze manier al heel gauw uit hun schulp en worden lekker actief en expressief!

Het is wel noodzakelijk om bij VD een duidelijk beloningssignaal te gebruiken, dit hoeft geen clicker te zijn maar kan ook je stem zijn.
Toch kan je (zeker als je net begint) met een clicker net iets sneller en duidelijker zijn.

Maar je stem kan evengoed prima. Het is gewoon heel belangrijk om de structuur van een beloningssignaal in je training te brengen, hierdoor kan je goed gedrag precies markeren en gaat je paard niet werken voor je voedselbeloning, maar voor het geluidje wat hij krijgt. En hierdoor kun je ze leren heel netjes én geduldig op de voedselbeloning te wachten :) En dat is ook wat je wilt als je voer gebruikt in je training :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 10:29

oke dankjewel.
dus jij denkt dat hij met "spelen" los in het bakje al losser komt, ik zal het zeker gaan proberen.

wat wel het geval is is dat hij aan de longe (hij loopt sinds kort aan de longe als klein beginnetje voor het zadelmak maken) wel speelt en gaat bokken en sprintjes trekken :D }:0
dan is hij wel heel uitbundig, alleen aan de hand is het echt een braaf zoutje! :P <3

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:38

ga hier even een puntje in zetten, ben miss ook van plan om met vd te gaan starten, vind de link naar dat boek namelijk erg handig maar ben nu op school en anders ben ik strakjes thuis de link kwijt ;'(