Paard gaat tegenover me staan en briest 1x hard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Danique91

Paard gaat tegenover me staan en briest 1x hard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 10:53

Hallo Bokkers,

In de hoop dat jullie me kunnen helpen plaats ik mijn verhaaltje maar eens :o

Ik longeer mijn verzorgpaard (5 jaar) met pessoateugel, linksom gaat het echt super!
Rechtsom dus minder, ik vermoed dan ook dat dit haar moeilijke kant is.
(Ze is een jaar onder het zadel)
Rechtsom draaft ze een stukje, dan probeer ik haar terug te krijgen naar stap, zodra dit gelukt is draait ze zich om, dus met haar hoofd naar mij, en briest ze heel hard, geen idee wat dit te betekenen heeft? En dan wil ze daarna het liefst de andere kant opdraaien.
Ze wil waarschijnlijk onder het werk uitkomen, omdat ze rechtsom moeilijk vindt.
Alleen zit ik met dat briesen, waarom ze dat doet. Alsof ze boos is.. :P Ja heel lastig uit te leggen. En dan ook gewoon 1x heel hard, dus het houdt niet aan.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden, of denken dat het is!

corientjuhh

Re: Paard gaat tegenover me staan en briest 1x hard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:57

Goh komt me bekend voor alleen is de mijne uit me hoofd 10 of 11
Die doet dat ook
Gewoon als ze de andere kant op moet
Dan gaat ze stil staan (eerst wil ze niet loop eerst 2 rondjes andere kant op)
Dan draf enzo
Dan weer stappen gaat stil staan
Ik geef aan dat ze door moet lopen
Doet ze of ze draait zich om en gaat keihard er vandoor
Ik heb regelmatig alle hoeken gezien
Laatste tijd gaat steeds beter zodra ik maar even met haar wat rondjes loop
Ook als ze stil gaat staan
Het liefst blijft ze naast me lopen
Maar ik lees even mee voor eventuele oplossingen

Kirstten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:02

Dit komt bij mij op de rechterhand inderdaad ook heel veel voor!
Ik deed altijd als ik hem van me afdraaide eerst meelopen en touw steeds verder laten zodat hij uiteindelijk in stap van me af ging. Dit heeft bij mij heel goed geholpen.
Nog een oplossing ligt heel misschien bij jezelf maar dat weet ik natuurlijk niet zeker:) Zorg dat je je zweep overdreven achter zijn/haar kont houdt dat je echt goed in een driekhoek met je paard staat.

Zodra je paard op je afkomt loop je naar haar toe en begin je gewoon weer opnieuw met het van je afdraaien. Dus gewoon rondjes meelopen en steeds touw langer laten worden. En zo blijf je dit gewoon doen, natuurlijk niet boos worden op haar dat helpt niet.

Ik heb dit zelf ongeveer een half jaar gehad ook toen mijn paard nog 4/5 was. En gewoon blijven doen!

Ik weet zeker dat het je gaat lukken, succes!

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:16

Kirstten schreef:
Dit komt bij mij op de rechterhand inderdaad ook heel veel voor!
Ik deed altijd als ik hem van me afdraaide eerst meelopen en touw steeds verder laten zodat hij uiteindelijk in stap van me af ging. Dit heeft bij mij heel goed geholpen.
Nog een oplossing ligt heel misschien bij jezelf maar dat weet ik natuurlijk niet zeker:) Zorg dat je je zweep overdreven achter zijn/haar kont houdt dat je echt goed in een driekhoek met je paard staat.

Zodra je paard op je afkomt loop je naar haar toe en begin je gewoon weer opnieuw met het van je afdraaien. Dus gewoon rondjes meelopen en steeds touw langer laten worden. En zo blijf je dit gewoon doen, natuurlijk niet boos worden op haar dat helpt niet.

Ik heb dit zelf ongeveer een half jaar gehad ook toen mijn paard nog 4/5 was. En gewoon blijven doen!

Ik weet zeker dat het je gaat lukken, succes!

Maar ze komt niet op mij af... Ze blijft gewoon strak staan, en dan briest ze hard.. Ik sta wel altijd goed in een driekhoek, en die zweep hou ik er goed bij, maar dat interesseert haar niet, ze is wel heeeeeeeel dominant, kan het daar mee te maken hebben? Bedankt voor je reactie!

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:26

corientjuhh schreef:
Goh komt me bekend voor alleen is de mijne uit me hoofd 10 of 11
Die doet dat ook
Gewoon als ze de andere kant op moet
Dan gaat ze stil staan (eerst wil ze niet loop eerst 2 rondjes andere kant op)
Dan draf enzo
Dan weer stappen gaat stil staan
Ik geef aan dat ze door moet lopen
Doet ze of ze draait zich om en gaat keihard er vandoor
Ik heb regelmatig alle hoeken gezien
Laatste tijd gaat steeds beter zodra ik maar even met haar wat rondjes loop
Ook als ze stil gaat staan
Het liefst blijft ze naast me lopen
Maar ik lees even mee voor eventuele oplossingen

Oké ;)

Kirstten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:47

Met dominantie kan het wel te maken hebben ja. Ook al staat ze recht tegen over je doe je ook gewoon weer rondjes lopen etc ik weet zeker dat het je lukt!!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:52

Mijn merrie deed dit ook.
Gewoon stug volhouden met de driehoek vormen.
Ook als ze stil gaat staan, dan loop jij wat meer richting haar achterhand en proberen zo weer voorwaarts te laten gaan.
Uiteindelijk doet mijn merrie het nu niet meer.
Mogelijk wat lesjes grondwerk oid erbij nemen?

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:56

Stal_Fiore schreef:
Mijn merrie deed dit ook.
Gewoon stug volhouden met de driehoek vormen.
Ook als ze stil gaat staan, dan loop jij wat meer richting haar achterhand en proberen zo weer voorwaarts te laten gaan.
Uiteindelijk doet mijn merrie het nu niet meer.
Mogelijk wat lesjes grondwerk oid erbij nemen?

Dat is juist het moeilijke ervan :P Als ik naar haar toe loop om weer achter haar achterhand te komen, loopt zij achteruit of gaat opzij. Maar denk wel dat ik een x een les grondwerk neem :)
Laatst bijgewerkt door Danique91 op 26-01-11 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:59

Goh, klinkt als een erg bekend verhaal! Wat ik nu doe is longeren in een afgezet stuk. Goed naar voren laten gaan zodat ze niet stil kan gaan staan (en achteruit lopen is dan geen optie want het is afgezet). Op deze manier kunnen ze niet meer stil staan en recht voor je gaan staan. Ik doe het eerst eventjes zo een tijdje en probeer het dan weer eens zonder cirkeltje.

tompion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:06

deed mijn paard ook, een jaar geleden had hij heel erg last van zijn rug, we moesten hem elke dag 4 maanden lang longeren, dat werd hij zat en draaie dus ook de heletijd om.
en als hij bijv andere paarden ziet renne briest hij ook altijd kei hard, dat doeet hij om indruk te maken

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 12:14

MonicaG schreef:
Goh, klinkt als een erg bekend verhaal! Wat ik nu doe is longeren in een afgezet stuk. Goed naar voren laten gaan zodat ze niet stil kan gaan staan (en achteruit lopen is dan geen optie want het is afgezet). Op deze manier kunnen ze niet meer stil staan en recht voor je gaan staan. Ik doe het eerst eventjes zo een tijdje en probeer het dan weer eens zonder cirkeltje.

Ja dat is natuurlijk een optie, zal het daarna wel zonder cirkeltje moeten doen ;)! Bedankt voor je reactie!

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 12:14

tompion schreef:
deed mijn paard ook, een jaar geleden had hij heel erg last van zijn rug, we moesten hem elke dag 4 maanden lang longeren, dat werd hij zat en draaie dus ook de heletijd om.
en als hij bijv andere paarden ziet renne briest hij ook altijd kei hard, dat doeet hij om indruk te maken

Dat denk ik ook ja :P Het is dat ze nog niet arrogant kunnen kijken, anders deed ze het (A)
Bedankt voor de bries-tip :D

tompion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:18

Danique91 schreef:
tompion schreef:

Dat denk ik ook ja :P Het is dat ze nog niet arrogant kunnen kijken, anders deed ze het (A)
Bedankt voor de bries-tip :D

ook als hij buiten staat en helemall door het lint gaat, dan gaat hij zo hard briesen dat je onderhand last van je oren krijgt en dat doet ie dan wel 10 keer achter elkaar, dan is hij zo opgefokt.
ik longeer trouwens ook met pessoa echt de beste uitvinding ooit!!!

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 12:35

ook als hij buiten staat en helemall door het lint gaat, dan gaat hij zo hard briesen dat je onderhand last van je oren krijgt en dat doet ie dan wel 10 keer achter elkaar, dan is hij zo opgefokt.
ik longeer trouwens ook met pessoa echt de beste uitvinding ooit!!![/quote]

Ben ik met je eens! :D
Zij doet het gewoon 1x.. Ik ga denk ik verschillende dingen proberen, die driekhoekverhouding en afzetten.