Hoe te beginnen met een clicker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Hoe te beginnen met een clicker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:37

Ooit ben ik een tijdje bezig geweest met vrijheidsdressuur in de zomer van examenjaar toen ik dus een half jaar vrij had en me verveelde. Ze kan nu wel een paar kunstjes zoals buigen, spagaat, pas geven, ja knikken, nee schudden en op het blok staan. Ik heb besloten dat ik er toch maar eens verder mee wil gaan omdat ze het erg leuk vind en omdat ik het zelf ook leuk vind als ze iets nieuws kan :)

Nu heb ik het nog af en toe geprobeerd en was ik ook begonnen met het leren flemen. Ondertussen kom ik alleen wel een probleempje tegen. Als ik al wat langer bezig ben wordt ze over enthousiast en gaat ze op eens alles door elkaar doen en daarna probeert ze ergens biks of wat ik dan mee heb te vinden en snapt er dan ook niks van als ze niets krijgt. Terwijl het natuurlijk gewoon de bedoeling is dat als ik een commando geef dat zij dat kunstje doet en niet gelijk hebberig op zoek gaat naar eten of 3 dingen door elkaar gaat doen door haar enthousiasme. Nu heb ik wel eens vaker wat gelezen over de clicker en heb ik besloten dat ik toch ook wel wil proberen of dit iets voor ons is zodat ze goed begrijpt wanneer ze wel of niet een beloning krijgt en daardoor misschien ook wel wat beter naar de commando's gaat luisteren omdat ze anders natuurlijk niets krijgt.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik haar het beste aanleren dat als ik de clicker gebruik dat ze dan een beloning krijgt en als ik hem niet gebruik dat ze dan niets krijgt? Ik vraag dit vooral omdat ik al eerder bezig ben geweest met vrijheidsdressuur en ik niet zo goed weet hoe ik ineens die verandering dan aan kan brengen. Zijn jullie het gewoon onder de training gaan doen of op een andere manier begonnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:33

Ik ben pas omgeschakeld naar een clicker en ik was ook al even met VD'en bezig. Er moet natuurlijk nog aan gewerkt worden maar het gaat op zich best goed :j

Ik ben eigenlijk "gewoon" omgeschakeld. De clicker heb ik geladen (dus click = meteen snoepje, weer click, snoepje, click, snoepje etc. en als je dan denkt dat de pony het snapt eens gewoon klikken als die wegkijkt en zien of die meteen naar jou kijkt voor een snoepje, als dat gebeurt zit je goed en kan je beginnen ;) ) en daarna ben ik aan de slag gegaan met een kunstje wat hij al kende en waar ik hem al niet meer elke keer een snoepje voor gaf. Omdat eerst stem -> snoepje was (maar dit achteraf gezien niet handig bleek) heb ik dus een aantal keer geoefend met stembeloning en dan geen snoepje en tussendoor een click en wel een beloning.

Ging best wel goed :j Heb dan ook het voedsel weigeren aangeleerd (al was ie wel van zichzelf al heel beleefd eigenlijk, maar het geeft toch een extra iets ) en sinds toen krijgt hij dus alleen nog een snoepje na een click. Soms vindt ie dat nog moeilijk, maar we moeten allebei leren dus dat komt wel goed ;) Het ging allemaal beter dan verwacht :Y)

Ik maak trouwens wel onderscheid tussen het VD'en en het gewoon dingen doen ... Ik geef hem dus gewoon nog wel eens een beloning als hij iets goed doet en dat neemt hij dan ook gewoon aan zonder click. Maar als we aan het VD'en zijn krijgt hij alleen wat na een click. En ik heb wel het idee dat hij dat goed begrijpt ;) Ik start het VD'en dan ook altijd op dezelfde manier, heb bepaald materiaal wat ik erbij neem (zweepje & bal etc.) en dan beginnen we met voedsel weigeren en dan doen we andere dingen. We sluiten ook altijd af met een paar keer voedsel weigeren. Lijkt mij persoonlijk een fijne manier en heb ook het idee dat pony het wel ok vind zo, ik vind het belangrijk dat ze wel nog gewoon dingen aannemen (want ik heb echt niet altijd een clicker bij de hand) maar dat ze wel weten wanneer ze eerst iets moeten doen voordat ze wat krijgen ;)

heidiLOVER

Re: Hoe te beginnen met een clicker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:27

Dank je wel voor je reactie, ik denk dat het wel een goed idee is om ook op jouw manier te werk te gaan :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:30

heidiLOVER schreef:
Nu is mijn vraag, hoe kan ik haar het beste aanleren dat als ik de clicker gebruik dat ze dan een beloning krijgt en als ik hem niet gebruik dat ze dan niets krijgt? Ik vraag dit vooral omdat ik al eerder bezig ben geweest met vrijheidsdressuur en ik niet zo goed weet hoe ik ineens die verandering dan aan kan brengen. Zijn jullie het gewoon onder de training gaan doen of op een andere manier begonnen?

Allereerst, heel consequent zijn in je voedselbeloning.
Wat ik er altijd inhamer bij lesklanten die bij mij beginnen zijn is de beleefdheid van het paard bij het trainen met voedselbeloning, maar die verantwoordelijkheid ligt grotendeels bij jou als trainer :)

Je paardje mag nooit en te nimmer zomaar in jouw ruimte komen, of je nu met grondwerk bezig bent of je staat er gewoon wat bij, of je bent bezig met VD. Dat is gewoon een geschreven regel. Hij mag enkel dicht naar je toekomen wanneer jij daar toestemming voor gegeven hebt.

Heel belangrijk dus bij het belonen, geef het voer altijd van je af! Zodat je paard niet naar je toe hoeft te komen, jij doet een paar stappen naar voren en rijkt het voer zo aan dat je paard je ook 1 of 2 stapjes terug moet doen. Zo leert hij dat de beloning dáár komt en niet uit jouw zakken :D

Dan heb je al een goed begin. Wees hier ook heel consequent in :j

Wat betreft overschakelen naar clicker is niet zo moeilijk. Combineer het clickergeluid eerst met je stembeloning (die je eerst gebruikte) en vervang dan langzamerhand deze stembeloning door de click.
Paarden hebben dat heel gauw door :j

Als hij nu oefeningen gaat doen terwijl jij daar niet om gevraagd hebt; negeren, negeren en negeren.
Net doen alsof je gek bent, komt hij enkel in je ruimte stuur je hem weg. Verder reageer je niet op de oefening die hij zelf geeft.
Is hij opgehouden, okee dan ga je verder en vraag je zélf een oefening, clickt voor een goede uitvoering en geeft dan rustig je beloning.

Door op deze manier consequent te zijn zul je zien dat het uiteindelijk werkt en je paard niet meer te pas en te onpas de trukendoos met kunsten openhaalt :D

Succes! :)

heidiLOVER

Re: Hoe te beginnen met een clicker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 21:33

Op zich komt ze niet in mijn ruimte hoor :) ik loop ook altijd naar haar toe als ik haar een beloning wil geven. Dit weet ze maar als ik dan bij haar sta en ze wordt te enthousiast dan gaat ze wel mijn zakken etc onderzoeken en dan word het wel vervelend. Maar goed daar zal ik nog wel op oefenen!
Dank je wel voor je antwoord en je tips! :)