Stil staan bij uit de wei halen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tanec_meisje

Stil staan bij uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:31

Nou, ik zal eerst proberen uit te leggen hoe mijn paardje in elkaar zit..

Toen ik haar net kreeg, was het meteen wel duidelijk dat dit geen gemakkelijke dame is. Ze was erg onzeker, naar mensen en situaties toe, en reageerde eigenlijk op alles wat ze niet snapte met 'aanval is de beste verdediging'. Als ze maar meteen liet zien dat zij toch veel sterker en gevaarlijker was dan ik, zou haar ook niks kunnen gebeuren. Duidelijk was me wel meteen, dat ze absoluut niet met respect behandeld is in haar verleden. Nu zijn we ruim anderhalf jaar verder. De vertrouwensband is flink gegroeid, helemaal nadat mijn andere paard in december plotseling overleden is. Ze doet eigenlijk nooit meer lelijk, en als ze iets niet snapt, blijft ze gewoon staan of komt naar me toe. Kan eigenlijk alles doen en ik weet ook 100 % zeker dat we een super sterk team gaan worden, voor zover we dat nu al niet zijn.

Maar nu hebben we nog 1 probleem(pje). Ze wil niet mee de wei uit, als ze als enige mee moet. En ik ben er niet over uit hoe ik dit moet aanpakken. Ze laat zich heel gemakkelijk pakken, halster om is ook geen probleem. Maar dan.. Zodra je een stap zet in de richting van de poort van de wei, weigert ze gewoon om mee te lopen. En tja, dan begin je natuurlijk niet zoveel! Ik wil dit absoluut niet met geweld oid oplossen, dit werkt zeer averechts bij haar. Maar hoe dan wel? Als mijn vriend mee gaat, en een beetje een drijvende positie inneemt schuin achter haar en wat aanmoedigt met zijn stem, dan hebben we haar er zo uit. Maar ik kan natuurlijk moeilijk van hem vragen om elke keer mee te gaan ;) Ik wil ook liever niet teveel met voedsel beloningen werken, ik ben bang dat dat weer andere problemen kan gaan geven.

Ik wil graag, dat ze gewoon met me mee wil, omdat ze dat leuk vindt. Het heeft niks te maken met niet willen werken oid, samen naar de bak lopen (klein stukje lopen) levert nooit problemen op. Maar op het punt dat ze de beslissing moet nemen om met mij mee te gaan of in de wei bij de andere paarden te blijven, daar zit het hem in.

Ik hou me, met alles wat ik met haar doe, bezig met het belonen (gewoon met stem en aaitjes) van positief gedrag en negeren van negatief gedrag. Het is ook duidelijk dat dit de meeste vruchten afwerpt bij haar.

Dus, ik hoop dat jullie goede ideeën voor me hebben!

Somebitch

Re: Stil staan bij uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:34

Stapje voor stapje. Heb je toevallig een touwhalster?
Zo ja kan je die omdoen en dan het halstertouw aan het touwhalster. Druk blijven houden (gelijke druk) tot ze een stapje naar voren zet. Zodra jij voelt dat die stap gaat komen gelijk de druk eraf en belonen.

Het zal even duren maar dan heb je wel een vriendelijk effect. :)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:36

Dit principe gebruik ik al (met haar gewone halster dan) dus ik weet niet of een touwhalster daar heel veel verschil in maakt :) Maar het in nogal een grote wei :+ Dus als het echt op deze manier stapje voor stapje gaat, dan ben ik een hele dag bezig denk ik :D Niet dat ik geen geduld heb hoor! En ik snap ook dat dit probleem niet in 1 dag op te lossen is. Ben benieuwd naar nog meer suggesties :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:37

Maakt niet uit al ben je een week bezig. Ze hoef niet gelijk de wei uit, je kan ook eerst van achteren tot het hek bijvoorbeeld. :)

Ik vind het zelf bij mijn pony veel verschil uitmaken, een touwhalster. Met een gewoon halster moet ik langer druk houden. :P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:38

Heb je schrikdraad?

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:39

Ok! Ik heb er nog een liggen, dus proberen kan altijd natuurlijk!

Nee geen schrikdraad, hoezo?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:39

Vaak willen ze daar niet langs.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:39

Lange dressuurzweep, langer touw aan je halster kan ook, mee en die achter je houden in je linkerhand. Wil ze niet vooruit dan een zacht tikje geven achter je eigen lichaam langs tegen haar buik.
Zorg dat je zelf ook iets achter haar hoofd loopt als je dat doet.
En natuurlijk uitbundig belonen als ze weer braaf mee stapt.
Ik ben zelf van de snoepjes, dus ik zou buiten het hek direct een beloning geven.
Haal haar ook niet elke keer alleen maar van het land om te rijden, geef haar ook eens alleen eten en zet haar terug.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:41

Klopt, maar dat is het in dit geval zeker niet :)

Zweep daar wil ik dus eigenlijk niet eens aan beginnen, ik denk als ik al met zo'n ding de wei inkom, dat ik het de komende weken helemaal kan vergeten. Ook geen idee in hoeverre ze al ooit eens 'kennis' heeft gemaakt met een zweep, maar dat hoef ik ook eigenlijk niet te weten!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:44

Ik heb dat probleem ook, ik krijg les in grondwerk.
Ik doe het als volgt; ik haal ze uit de wei met touwhalster en een lange lijn.
Als ze blijft staan buig ik mijn hoofd naar haar flank, li of re en zwaai ik rondjes met mijn lange lijn (volg je nog?)
als ze dan een stapje opzij of naar voor doet, onmiddellijk stoppen met druk geven = beloning...omdraaien en verder stappen richting poort zonder om te kijken
In't begin moet je dat wel *tig keer doen maar na enige tijd komt ze sneller mee bij de minste beweging die je zal maken met het touw

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:47

Dat klinkt als iets waar ik wel wat mee kan! Ik ga het morgen proberen. Dan geef ik gewoon wat muesli op stal en dan kan ze weer terug! Als het lukt dan ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:54

Ja! goed idee, of gewoon lekker poetsen...een snoepje na de hoefjes geven en terug zetten
veel succes...aanhouder wint :D

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:55

tanec_meisje schreef:
Nee geen schrikdraad, hoezo?

Even tegen de billen aanleggen en dan loopt ze wel :+

Ben zelf geen 'echte' grondwerker, maar gebruik ongeveer de zelfde methode als iana :j Succes!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:57

Haha ;) Dit is echt zo'n paard, ze zou me dan dagen niet aankijken :p Zwaar beledigd dan!

Ben erg benieuwd, ik zal morgen even een update plaatsen hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:22

Je zegt dat ze met iemand in drijvende positie wel gewoon gaat, dus inderdaad zelf voor die drijvende positie zorgen :j Zoals iana werk ik ook, heb ook een tijdje gehad dat pony gewoon niet uit de weide wilde, nu lag dit aan mij (door diverse gebeurtenissen had ik, onbewust, schrik van hem en hij dacht van: ja hallo, dan doen we gewoon niks meer hé, moet ik nu echt voor jou mijn kudde achterlaten? Logische reactie, alleen niet zo leuk :+ ) maar zoals iana zegt heeft wel geholpen :j Ik heb toen een instructrice gezocht en na 1x was het probleem al verholpen :Y) Vind het alleen moeilijk om het via internet precies uit te leggen ... maar ik zou zeker in die richting blijven denken ;)

Heb je trouwens al eens letterlijk haar uit de weide proberen drijven? Doe ik soms ook met pony (haal 'm tegenwoordig vaak zonder halster de weide af, soms loopt ie gewoon mee, soms moet ik even letterlijk drijven), werkt ook goed ;)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 22:53

Nou, als ze het ergens niet mee eens is kan ze wel eens terug vallen in haar oude (lees: dreigende) gedrag, dus echt drijven zonder dat ik haar verder vast heb oid durf ik nog niet te proberen. Morgen eens zien hoe het gaat met halstertouw en longeerlijn! Heb wel wat gelezen over grondwerk enzo, dus qua lichaamstaal ben ik niet helemaal een leek. We zullen zien!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:07

iana schreef:
Ik heb dat probleem ook, ik krijg les in grondwerk.
Ik doe het als volgt; ik haal ze uit de wei met touwhalster en een lange lijn.
Als ze blijft staan buig ik mijn hoofd naar haar flank, li of re en zwaai ik rondjes met mijn lange lijn (volg je nog?)
als ze dan een stapje opzij of naar voor doet, onmiddellijk stoppen met druk geven = beloning...omdraaien en verder stappen richting poort zonder om te kijken
In't begin moet je dat wel *tig keer doen maar na enige tijd komt ze sneller mee bij de minste beweging die je zal maken met het touw
Gewoon een vraag; wat is je doel hiervan? Gewoon de aandacht op jou focussen? Het klinkt mij als achterhand omzetten (je buigt je lichaam-hoofd, kijkt naar de achterhand, paard dient deze om te zetten, geen reactie, touw opheffen, geen reactie rondje draaien richting achterhand) en dat wil je net geen stapje naar voor. Tenzij het een andere oefening betreft, vandaar mijn vraag naar het doel. :)

tanec_meisje schreef:

Zweep daar wil ik dus eigenlijk niet eens aan beginnen, ik denk als ik al met zo'n ding de wei inkom, dat ik het de komende weken helemaal kan vergeten. Ook geen idee in hoeverre ze al ooit eens 'kennis' heeft gemaakt met een zweep, maar dat hoef ik ook eigenlijk niet te weten!
Mssn moet jij jouw gedachtengang hierrond ook veranderen. ;) Een zweep moet je niet zien als marteltuig, maar als hulpstuk, als verlengde van jezelf... Je kan je paard ook leren dat het geen eng ding is, dat je er fijne dingen mee kan doen (kriebelen)... Dan kan je wel én je paard vast houden én een drijvende positie aannemen, aangezien je dat los niet aandurft, wat ik overigens begrijp. Op zich vind ik dit een hele goede tip, gebruik dezelfde methode wel eens met het uiteinden van m'n leadrope. Zelfde principe, mssn minder 'eng' omdat het geen zweep bertreft?

Verder kan je ook proberen haar uit de wei te halen en als je voelt dat ze vertraagt, prompt een andere richting uitgaan. Dan (nog) maar niet naar het hek, maar ze moet op jouw gefocussed blijven en jouw volgen. Altijd, overal. Stopt ze wel als jij stopt en blijft ze uit je ruimte? Of staat ze zowat met haar neus op je.

Voedselbeloningen hoeven helemaal niet slecht of nadelig te zijn, je kan je paard prima leren om beleefd met voedsel om te gaan. Het is wel een héle goede motivator!

Iig succes, ik hoop dat je wat met de tips kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:13

@ Vie: ik ben iana niet, maar bij mij is het doel aandacht :j En ook zoiets van: ok, als jij niet vooruit wil prima, dan doen we andere dingen maar we gaan wel wat doen ... Dus dan draaien we een rondje of 2, en dan is het ook wel weer goed en gaat hij gewoon braaf mee :+ ;)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:17

had/heb precies hetzelfde met mijn pony, gewoon even met het touw een 'tikje' tegen de buik/kont aan, en hij loopt weer, misschien dat het werkt?

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 00:28

Gewoon met het halstertouw naar achter tikken heb ik al geprobeerd, dat is niet overtuigend genoeg ;) Ga morgen jullie tips in praktijk brengen :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:37

Bij een paard wat echt niet fatsoenlijk mee wil lopen (zoals die van jou zoals ik het uit je verhaal opmaak) gebruik ik een lang halstertouw/leadrope en een longeerzweep. gewoon lopen in de richting waar je heen wil. paard rechts, zweep in de linkerhand naar achter gericht. Jij geeft aan dat ze mee moet lopen, zij weigert dat? Dan geef je achterlangs een tikje bij. hierdoor is het verband tussen jou en de zweep wat minder direct. Vergelijk het maar met een stoute kat en een plantenspuit: als ze niet zien dat jij het doet zullen ze vaak denken dat 'het' gebeurde toen ze niet luisterden. Dit heeft tot nutoe altijd goed gewerkt, ook bij schrikachtige pony's en aangezien je aangeeft dat een tik met het touw niet helpt lijkt het me geen slechte optie.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:02

[***] schreef:
@ Vie: ik ben iana niet, maar bij mij is het doel aandacht :j En ook zoiets van: ok, als jij niet vooruit wil prima, dan doen we andere dingen maar we gaan wel wat doen ... Dus dan draaien we een rondje of 2, en dan is het ook wel weer goed en gaat hij gewoon braaf mee :+ ;)

zo bedoel ik het ook, bedankt :D

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:11

Ok, ik snap. Je werkt dus ook echt op de flank, waar je drijft? Dan is het natuurlijk helemaal iets anders en stel ik me geen vragen meer. :))

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 12:19

Vie schreef:
tanec_meisje schreef:

Mssn moet jij jouw gedachtengang hierrond ook veranderen. ;) Een zweep moet je niet zien als marteltuig, maar als hulpstuk, als verlengde van jezelf... Je kan je paard ook leren dat het geen eng ding is, dat je er fijne dingen mee kan doen (kriebelen)... Dan kan je wel én je paard vast houden én een drijvende positie aannemen, aangezien je dat los niet aandurft, wat ik overigens begrijp. Op zich vind ik dit een hele goede tip, gebruik dezelfde methode wel eens met het uiteinden van m'n leadrope. Zelfde principe, mssn minder 'eng' omdat het geen zweep bertreft?

Ik zie een zweep ook niet als een marteltuig hoor, maar ik ken haar verleden (met de zweep) niet dus als ze daar helemaal van over haar toeren raakt, zou dat natuurlijk ook jammer zijn. Maar ik kan er natuurlijk wel mee oefenen! Te beginnen met een klein springzweepje oid dan ;)

Citaat:
Voedselbeloningen hoeven helemaal niet slecht of nadelig te zijn, je kan je paard prima leren om beleefd met voedsel om te gaan. Het is wel een héle goede motivator!

Weet dat het niet slecht hoeft te zijn, maar ik wil het liever eerst zonder, of zo min mogelijk iig, proberen om te voorkomen dat er zich straks weer een ander probleem voor doet mbt voeren uit de hand/in de wei. Staan er meerdere op stal die vaak snoepjes krijgen, en strontvervelend dat ze daarvan worden! Dus dat wil ik wel graag voorkomen :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:24

Paarden die er strontvervelend van worden, gaan dus niet beleefd met voedsel om en daar hebben de baasjes een stap over geslagen. Je moet zelf weten wat je gebruikt, uiteraard, helemaal geen problemen mee :D , maar ik krijg er een beetje kriebels van dat mensen denken dat paarden van voedselbeloningen vervelend worden. Nee, dat is door de baasjes die er niet correct mee om gaan...