waneer mag je met freestyle beginnen bij een jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SilverViper

waneer mag je met freestyle beginnen bij een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 01:57

Er is hier al een topic over, maar deze is al oud, en werd daar niet echt wijzer uit.

de een zegt 2, 2,5 en de andere vanaf jaarling.
Maar blijf het me afvragen, en word op internet ook niet echt wijzer, overal een andere leeftijd.

Dus hoe denkt bokt hier over.

Uiteraard kijk ik ook of mijn paard er wel aan toe is, maar wat vinden jullie een mooie leeftijd om mee te beginnen.
Ik weet dat het erg per paard veschild.

Ik heb een bijna 2 jarige haflinger, is nog erg speels,dus wacht er dan nog even mee uiteraard.
Maar was benieuwd hoe jullie er over denken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:01

Wat bedoel je met Freestyle?

Ik ken twee formuleringen van Freestyle.
De een is van Voest, en is grondwerk.
Het andere is Parelli, en is werk vanuit het zadel.

Grondwerk kan met een jong paard, Parelli werkt met zijn veulens vanaf dag 1.
Ik zou alleen met die jonkies niet longeren, maar voor de rest kan er al heel veel.
Van voetjes leren geven, tot meelopen aan het halster, en zelfs op de trailer zetten.

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

En Josh Lyons foal handling

http://www.youtube.com/watch?v=JMagjEHd ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=slj2Hs17 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=7ItRqEAE ... re=related
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-01-11 02:06, in het totaal 2 keer bewerkt

QualityHorse

Re: waneer mag je met freestyle beginnen bij een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:06

Ik blijf meelezen Irene! Is voor mij met mn haffies ook wel handig! :)

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 02:06

doelde echt op het grondwerk, dingen als rustig aanleren, zoals beetje de comando's en vandaaruit werken aan een band, en dan dingen leren wat niet eng is, zoals zeil, bal, enz. dus niet het echte werk, gewoon spelen zeg maar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:07

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 02:20

nog niet helemaal, zal er morgen eens rustig voor gaan zitten

nee uiteraard dat snap ik,
was ook zeker niet van plan om al gelijk een half uur met hem aan de slag te gaan.

zal in het begin ook zeker niet langer zijn dan 5 minuten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:23

Voordat je aan dingen begint zoals het werken over zeiltjes met bal ed.
Hoe ver is de basisopvoeding? Kan hij voetjes geven, kan hij wijken voor druk op ieder gedeelte van het lichaam, heeft hij al op een trailer gestaan? Heb je hem al eens op de spuitplaats gehad? Hoe reageert hij op een handdoek die je op zijn rug legt, heb je hem met die handdoek al eens overal aangeraakt?
Ik ga er van dat hij halstermak is en mee kan lopen aan de hand zonder dat hij sterk wordt of in je persoonlijke ruimte komt.

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 02:28

voetjes geven gaat al super, achterbeentjes ook goed, wel minder lang maar gaat de goede kant op,
hij kent het van aanraken, gaat hij netjes op terug en opzij.
Meelopen aan het halster gaat ook super, en stopt ook als ik stop, en loopt me niet voorbij.
Heeft ook al paar keer op de trailer gestaan, ging super goed.

Spuitplaatst heb ik nog niet geprobeerd, heb hem nu bijna 2 weken bij mij, en vond het ik nog een beetje te koud voor om mee te beginnnen, maar zat ik idd ook al aan te denken.
Handoek is idd ook wel een goeie..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:56

Misschien kun je uit onderstaande filmpjes wat ideeen halen? Hier staan leuke desensibiliserende oefeningen in.
Maar bedenk wat je doet, als je de desensibiliserende oefeningen niet goed doet, krijg je het tegenovergestelde effect, namelijk dat je paard ervoor wordt gesensibiliseerd. Zoals je ziet kunnen de reacties in het begin wat heftig zijn. Als je paard schrikt, doorgaan met wat je doet, tot hij minstens 8 seconden stilstaan, met zijn ogen knippert of zijn lippen likt.
Wat je aan een kan van het paard doet, moet je ook aan de andere kant doen, want de linker en de rechter hersenhelft bij een paard zijn niet met elkaar verbonden zoals dat bij de mensen is. Als je een paard ergens aan laat wennen, doe dat dan van beide kanten.

Je moet weten wat je doet, je moeten weten wanneer je door moet gaan, en je moet weten wanneer je kunt stoppen.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:17

bedankt voor de filmpjes, zal ze eens rustig bekijken, of er leuke ideeen tussen staan.

uiteraard weet ik waar ik mee bezig ben, en wanneer ik moet stoppen.

Maar vroeg me af hoe bokt erover denkt, het freestyle voor mij is het vrij werken met je paard los in de bak, elkaar leren kennen en spelende wijs met elkaar bezig zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:21

Spelenderwijs elkaar leren kennen is veiliger aan een halster en een leadrope, het loswerken komt later. Je zult je paard met grondwerk toch moeten confronteren met dingen die hij eng vind. Wat is je overtreffende trap als je paard los loopt en dingen echt niet wil?

Enfin, bekijk eerst de filmpjes even, en vraag je dan af of je echt alles kunt doen via loswerken en freestyle...

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:31

Het grondwerken zoals met hem bezig gaan, en hem aan dingen laten wennen, doe ik aan het halster, daar gaat het me nu ook niet echt om.
Het in de bak spelen, het naar me toe komen als ik hem roep, me achterna lopen en dat soort dingen bedoel ik met spelendewijs elkaar leren kennen.
Dus het gewoon met elkaar bezig zijjn, zonder de enge dingen, dat komt later wel..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:35

Het probleem met spelen, tikkertje, achter je aan laten lopen en het initiatief compleet aan het paard overlaten, is dat dit - als je de verkeerde tegenkomt - heel gevaarlijk kan worden.
Op het moment dat mijn paard los is, ga ik niet rennen, opjagen, tikkertje doen, roepen of ze achter me aan laten lopen. Ze zijn vrij en mogen zelf beslissen of ze gaan rennen, of niet

Undemanding time breng ik op andere manieren door. Door een boek te gaan lezen bij zijn box, een appeltje te delen als ze op de spuitplaats staat. Wandelingen aan een leadrope maken. Aan de hand laten grazen.
Mijn paard komt als ik haar roep, en volgt me als ik wegloop na een grondwerksessie. En dan kan die grondwerksessie aan de lijn zijn, of los. Maar dat zie ik niet als freestyle, dat is werken. Is mijn paard vrij, dan is hij vrij. Onvoorwaardelijk vrij. Ga ik haar niet bij lastig vallen.

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:47

ik ga ook echt niet achter hem aan rennen, hij komt ook niet altijd al ik hem roep en of loopt achter me aan, als ik hem in de bak los laat, ga ik ook alleen beetje in het midden staan, of zitten en laat hem zijn gang gaan. Dit ben ik dus ook met hem aan het oefennen, om hem zijn halster om en af te doen als hij los in de bak staat.

Mijn andere paard longeer ik ook als deze helemaal vrij is, die zet ik ook gewoon aan het werk, maar die is ook al 12..

Maar vroeg dus wat bokt de beste leeftijd vind om met een jong paard echt te freestylen.

Mijn paard is nog erg speels in zijn hoofd, dus wacht ik er ook nog even mee, Ben ook nu alleen bezig met de bassis, meelopen, poetsen en voetjes optillen, en strax als het wat warmer is het afspuiten van de benen en het zo verder uit te bouwen tot aan het freestyle en hem leren aan enge dingen te wennen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:59

Het is wel belangrijk om doelgericht en basic te werken met zo'n jong paard (opvoeding). Minder is meer.
Als je het doet omdat jij graag met een paard aan de slag wilt, zoek dan liever een bijrijdpaard o.i.d.
'Kunstjes' aanleren aan een jong paard (veulen/enter) hebben al veel eigenaars moeten bezuren door als eindresultaat 'brutale paardjes tijdens het beleren/inrijden'.

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 15:12

@senna: nee hoor wil niet perse met een paard aan het werk, uiteraard is de bassis heel belangrijk daar ben ik nu ook vooral mee bezig.
Als ik echt aan de slag wil met een paard, doe ik dat wel met mijn andere paard.

De welzijn van mijn paard gaat voor en dus ligt het aan mijn paard wanneer hij aangeeft er aan toe te zijn, eerder begin ik er ook niet aan.

kunstjes enzo ben ik ook helemaal niet mee bezig, dat vind ik nu ook nog niet nodig komt wel op latere leeftijd.

Zoals ik al in het OP zei: verschild het natuurlijk erg per paard wanneeer je ermee aan de slag kunt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:16

Nee hoor, verschilt niet per paard. Vanaf dag 1 opvoeding meenemen, dat kan ook spelenderwijs.
Ik snap niet waarom jij zo'n verschil maakt tussen opvoeding en freestyle?
En verder ga ik naar een paard kijken of ik hem in ga rijden of niet. En dat laat ik toch echt niet van het paard afhangen. Dan krijg je van die gevallen die zogenaamd met 6 jaar aangaven er klaar voor te zijn...loeisterk, ook tussen hun oren, en daar heb je dan een flinke kluif aan.
Soms is het beter ze te overdonderen. Met beleid....

Heb je inmiddels de filmpjes al bekeken? Of een deel daarvan? Dan snap jij misschien wat ik bedoel. Want ik snap jou niet.

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 15:19

heb het toch niet over de opvoeding maar over freesyle,
het ene paard is daar wat eerder aan toe de andere is nog te speels in zijn hoofd om het te kunnen snappen dus ligt wel aan het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:20

Nogmaals, leg het verschil eens uit tussen opvoeding en freestyle?
Wat is er aan freestyle dat het paard niet kan snappen, of waar hij niet klaar voor is?

Zie hier twee filmpjes, met een dag verschil opgenomen.
Paard snapt op dag 2 al wat de bedoeling is. Een nachtje nadenken, meer is er niet gebeurt.
Het gaat om een tweejarige. Die er misschien in jouw ogen niet klaar voor was...maar hey, je moet wat als je een paard van de eeuwiggroene jachtvelden wilt houden.
En het is uiteindelijk helemaal goedgekomen :D

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

En dit is mijn laatste reactie in dit topic. Ik kan je blijven bombarderen met filmpjes die je toch niet bekijkt, omdat je alleen maar geinteressert bent in de mening van "bokt"...en verder geen uitleg kunt of durft te geven.

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 00:41

siskeh schreef:
Bij een jong paard kan je beter eerst gaan grondwerken.
(ook schriktraining en verkeersmak maken)
Als dat erin zit kan je eens beginnen met loswerk.
Edit: het grondwerk zou ik al vanaf 2 a 2.5 doen.
Loswerk zo ik persoonlijk niet eerder doen dan met 2,5 jaar.

heb mijn antwoord al gevonden in een ander topic.

ben zelf niet goed in het uitleggen van dingen, maar heb je filmpjes wel bekeken, en heb er ook veel aan, ga ik zeker ook wat mee doen.

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:38

Ik heb zelf een 2,5 jarige en ik kan best zeggen dat hij de basis ( meelopen, vaststaan, voetje geven enzo) goed kent en dit braaf doet. ik ben met 1,5 begonnen om de dominantieverhouding goed te krijgen. zowel aan de hand als gewoon los in de bak/wei

wat oefeningetjes:

achter me lopen en niet voor me
achteruit laten lopen en weer vooruit dmv mijn lichaamstaal/stem en zachte aanraking tegen zijn borst/schouder
dat zelfde kun je ook leren stilstaan en stilblijven staan ( ook als jij dna wegloopt)

dit komt heel goed van pas met je latere longeerwerk en het pakken in de wei/bak, als je haffie op je lichaamtaal let:P

het geheel maak je leuk door haar om te kopen met kleine stukjes wortel of iets dergelijks.
Ik denk ook dat jij zelf wel in kunt schatten wanneer ze der concentratie kwijt is;)

naar mijn mening valt dit ook onder freestylen, want dat doe je tenslotte met je lichaamstaal

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 02:17

dank je wel,

ja idd dat klopt, en mijn haf is een hij ;)

wat jij doet ben ik idd ook al aan het doen, al is het maar 5 min. hij is erg happerig naar snoepjes (sinds hij ze ineens lekker vind haha) dus wil hem niet teveel verwennen, anders word hij vervelend.

en is eigelijk ook wel zo dat het onder freestyle valt.

op mijn lichaamstaal reageerd hij al redelijk goed