Hoe paardje leren steigeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KRFEMA

Hoe paardje leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:51

heb een shetje waar ik al een hele tijd vrijhheidsdressuur mee doe en
zou het graag willen leren steigeren, heeft er iemand een idee hoe ik het op
een zo veilig mogelijke manier kan aan leren?,
alvast bedankt!

Roossssa

Re: Hoe paardje leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:55

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:10

Niet zomaar aan beginnen!!!!!
Leuk dat het op die site zo staat, maar vergeet niet dat de basis van het VD'en het aller belangrijkste is!
Eigenlijk (en dat is mijn mening :o) vind ik dat dit soort handleiding daarvoor, niet op internet zouden moeten staan omdat een ieder, ook degenen zónder ervaring, het klakkeloos over nemen.

@KRFEMA: wat kan je paard allemaal al?

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:13

Ik snap je punt kehdra maar TS gaf in haar OP aan dat ze al een tijd bezig was met VD. Dan ga ik er van uit (wat misschien geheel onterrecht is!) dat de basis er in zit.
Ben het absoluut met je eens dat dit soort kunsten pas aan bod mogen komen wanneer je al een behoorlijke tijd bezig bent en de basis er erg goed in hebt zitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:15

Ga met Kehdra mee: niet zomaar doen, kan heel verkeerd uitpakken als je pony het tegen je gaat gebruiken. Leren steigeren kan het begin zijn van een enkeltje slager voor je pony.

Er zijn wel meer steigertopics geweest, en ik wil je toch adviseren om deze allemaal aandachtig door te lezen. Zal de link even voor je opzoeken.

En voor jou een filmpje van een steigerend paard dat heeft geleerd door achterover te klappen onder het werk uit te komen. Dit filmpje heb ik al vaker geplaatst, waardoor standaard de reactie kwam van de pro-steigeraars dat dit filmpje niet relevant is.

Bekijk hem evengoed, laat even inwerken wat er gebeurt en hoe ontzettend veel geluk de man heeft gehad die - ondanks dat hij wist dat het paardje dit zou kunnen doen, want dit was niet de eerste keer - alsnog in het zadel is gekropen.

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-01-11 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:16

Roo_19 schreef:
Ik snap je punt kehdra maar TS gaf in haar OP aan dat ze al een tijd bezig was met VD. Dan ga ik er van uit (wat misschien geheel onterrecht is!) dat de basis er in zit.
Ben het absoluut met je eens dat dit soort kunsten pas aan bod mogen komen wanneer je al een behoorlijke tijd bezig bent en de basis er erg goed in hebt zitten.

En ik ga er van uit dat de basis er NIET goed inzit. Want als iemand les heeft of andere fora bezoekt, heeft hij bokt niet nodig voor meer informatie.

Vierde reactie van mij in onderstaand topic heeft meer links die allemaal het doorlezen waard zijn. Ik kan niet meer quoten, en heb geen zin om alles weer apart op te gaan zoeken. Gewoon de links in bovenstaand topic volgen, scheelt mij weer tikwerk.

[NH] hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

Een specifiek topic wil ik jullie even onder de aandacht brengen.

[AR] [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

En zouden jullie ook dit even willen doorlezen?

[GVL] Steigeren, hype?

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-01-11 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:23

Oke klopt ook wel weer :) Ik ga er altijd vanuit dat als iemand er al een tijd mee bezig is dat de basis bekend is maar vanuit jou 'standpunt' kan ik er ook heel goed inkomen en inderdaad als het allemaal duidelijk is heb je bokt niet nodig.
Nou goed je kunt het natuurlijk altijd van 2 kanten bekijken maar het is aan TS wat ze met de informatie doet. Ze zal zelf wel weten in hoeverre ze kundig is en hoe haar pony reageerd.
Als ze slim is trekt ze haar eigen conclusie die het beste is voor haar paard, mocht ze toch van mening zijn dat ze toch geen goede basis heeft kan ze altijd contact opnemen met iemand die les geeft o.i.d. en anders kan ze met de tips uit mijn eerst genoemde reactie aan de slag :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:27

Er staat ook wat informatie op de Bokt Wiki,

http://www.bokt.nl/wiki/Steigeren

Het benadrukt dat steigeren het kersje is op de taart van de VD. Steigeren is NIET stoer, en kan heel gevaarlijk worden.
Als je het veilig aan wilt leren, neem les, bereid je voor, ga geen afkortingen gebruiken.
Er zijn heel veel leuke oefeningen die je aan kunt leren voordat je aan steigeren toekomt. En zelfs dan nemen degenen die er echt ervaring mee hebben hem niet standaard op elk paard mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:29

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:30

Kan me inderdaad nog een topic herinneren bij een meisje die haar pony voor de lol ook het steigeren aanleerden en die pony heeft daar zo gigantisch misbruik van gemaakt dat het gevaarlijk werd.

Zelf heb ik laatst een les van Hannah (H_Nalanta @ bokt) gehad en dat kan ik echt aanraden als je op een juiste manier iets wil aanleren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 08:49

Gaan we weer. :')

TS: Wat kan je paard al? Is het je eigen paard?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:42

H_Nalanta schreef:
Gaan we weer. :')

TS: Wat kan je paard al? Is het je eigen paard?

sja, misschien denk jij er wat lichter over, maar ik (en schijnbaar Cassidy ook) vind het simpelweg belangrijk om mensen er wel voor te waarschuwen....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:46

Vind ik ook belangrijk en ik denk ook zeker niet te licht over steigeren maar er wordt altijd zó overdreven. Je kunt beter mensen goed inlichten dan dat je ze vertelt dat ze het absoluut niet aan moeten leren. Gevaren vertellen, waarschuwen voor de eventuele gevolgen en een goede uitleg helpt zoveel meer dan alleen maar zeggen: NIET DOEN! Ze doen het namelijk toch wel, kun je beter goed uitleggen zodat het nog enigsinds veilig aangeleert wordt.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:58

Daarin verschillen we dan in mening :) dat kan, en dat wisten we volgens mij al van elkaar ;)

(overigens vind ik je site al een stuk verbeterd! Top! )

'Vroeger' (verteld oma :o) bestond VD namelijk nog helemaal niet, en was er niks over bekend. Niemand dacht er dan ook aan om zijn paard te laten steigeren op commando :+ De enige die dat deden waren de heren van de Spaanse rijschool.

Nu ziet men het hier en daar eens voorbij komen, en bedenkt men, dát wil ik ook! Zonder er verder over na te denken, of zich erin te verdiepen.

Ik begrijp jou standpunt wel dat áls ze het doen, ze dan juiste voorlichting moeten hebben, maar juist met die voorlichting (die men gewoon van internet plukt, zonder les te nemen oid) denkt men dat men het allemaal weet en gaat staan knoeien. Dát levert levensgevaarlijke situaties op.

Daarnaast zie ik in je voorbeeld filmpjes regelmatig dat het steigeren wordt gevraagd terwijl je voor je paard staat. Zo ongeveer het gevaarlijkste plekje waar je kan staan! Nu zal jij wellicht wél de timing en alles hebben om niet geraakt te worden, maar degene die even snel de uitleg doorbladert heeft die timing niet en heeft een reëel risico om een hoef tegen het hoofd te houden. Eveneens als de jambette waar je ervoor staat.

Al met al, de simpele kunstjes op je site vind ik leuk dat je het online zet, maar dit soort dingen zouden enkel in een real life les geleerd moeten worden imo.

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 10:05

kehdra schreef:
Daarin verschillen we dan in mening :) dat kan, en dat wisten we volgens mij al van elkaar ;)

(overigens vind ik je site al een stuk verbeterd! Top! )

'Vroeger' (verteld oma :o) bestond VD namelijk nog helemaal niet, en was er niks over bekend. Niemand dacht er dan ook aan om zijn paard te laten steigeren op commando :+ De enige die dat deden waren de heren van de Spaanse rijschool.

Nu ziet men het hier en daar eens voorbij komen, en bedenkt men, dát wil ik ook! Zonder er verder over na te denken, of zich erin te verdiepen.

Ik begrijp jou standpunt wel dat áls ze het doen, ze dan juiste voorlichting moeten hebben, maar juist met die voorlichting (die men gewoon van internet plukt, zonder les te nemen oid) denkt men dat men het allemaal weet en gaat staan knoeien. Dát levert levensgevaarlijke situaties op.

Daarnaast zie ik in je voorbeeld filmpjes regelmatig dat het steigeren wordt gevraagd terwijl je voor je paard staat. Zo ongeveer het gevaarlijkste plekje waar je kan staan! Nu zal jij wellicht wél de timing en alles hebben om niet geraakt te worden, maar degene die even snel de uitleg doorbladert heeft die timing niet en heeft een reëel risico om een hoef tegen het hoofd te houden. Eveneens als de jambette waar je ervoor staat.

Al met al, de simpele kunstjes op je site vind ik leuk dat je het online zet, maar dit soort dingen zouden enkel in een real life les geleerd moeten worden imo.

ik wil het steigeren aan leren omdat hij het nu tegen me gebruikt als het hem niet aan staat .. als ik hem steigeren zou aan leren dan is dit de bedoeling dat hij het niet meer tegen me gaat gebruiken ..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:07

Maar dat is niet de oplossing :n
En al helemaal niet wanneer je beginnend VD'er bent...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:19

Dat is een heel ander verhaal TS, wanneer doet hij het? Als je een kunstje vraagt of tijdens het rijden?
De verstandhouding tussen jou en je paard is duidelijk nog niet goed, jij zou de leider moeten zijn en niet je paard. Wat doe je als hij steigert? Je kunt het ongevraagd steigeren op commando zetten zodat hij het niet meer doet maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Ga eerst maar eens werken aan de verstandhouding, jij bent de leider en je paard moet ten alle tijden respect hebben voor JOUW ruimte!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:10

KRFEMA schreef:
ik wil het steigeren aan leren omdat hij het nu tegen me gebruikt als het hem niet aan staat .. als ik hem steigeren zou aan leren dan is dit de bedoeling dat hij het niet meer tegen me gaat gebruiken ..

Het is geen garantie dat hij het niet meer tegen je gaat gebruiken op het moment dat jij het hem op een commando aanleert. Die garantie heb je niet. Ga eerst aan jullie verhoudingen werken, ga grondwerk doen, doe er eventueel VD bij maar sla het steigeren voorlopig even over!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:13

Cassidy schreef:
Ga met Kehdra mee: niet zomaar doen, kan heel verkeerd uitpakken als je pony het tegen je gaat gebruiken. Leren steigeren kan het begin zijn van een enkeltje slager voor je pony.

Er zijn wel meer steigertopics geweest, en ik wil je toch adviseren om deze allemaal aandachtig door te lezen. Zal de link even voor je opzoeken.

En voor jou een filmpje van een steigerend paard dat heeft geleerd door achterover te klappen onder het werk uit te komen. Dit filmpje heb ik al vaker geplaatst, waardoor standaard de reactie kwam van de pro-steigeraars dat dit filmpje niet relevant is.

Bekijk hem evengoed, laat even inwerken wat er gebeurt en hoe ontzettend veel geluk de man heeft gehad die - ondanks dat hij wist dat het paardje dit zou kunnen doen, want dit was niet de eerste keer - alsnog in het zadel is gekropen.

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

Inderdaad,
Je moet zeker weten dat het een pony is die het steigeren niet tegen je gebruikt.
Hier ergens in ook een topic, van een meisje die daar pony heb leren stijgeren, en die nu alleen nog maar steigerd ;)
Weet echt heeeeel goed waar je aan begint.

KRFEMA schreef:

Dat is niet de oplossing, en volgens mij bereik je er niks mee en word het alleen maar erger.
Denk is goed na, waarom hij steigerd. :) En dan kan je het probleem oplossing.
en DAARNA nog het steigeren op commando aanleren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:21

Cchanny schreef:
Dat is niet de oplossing, en volgens mij bereik je er niks mee en word het alleen maar erger.
Denk is goed na, waarom hij steigerd. :) En dan kan je het probleem oplossing.
en DAARNA nog het steigeren op commando aanleren.

Ik zou de laatste zin anders formuleren: en DAARNA KRITISCH KIJKEN of je met deze pony het steigeren wel zou WILLEN meenemen....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:22

Ik zou toch eens goede hulp inschakelen, iemand die je kan helpen met de juiste opvoeding en omgang, om dit steigeren af te leren.
Zeker vanachter de computer is het moeilijk te zeggen waarom je paard steigert, kan dominantie zijn maar kan ook zijn dat hij dit onbewust geleerd heeft.
Een paard mag nooit zomaar steigeren en zeker niet om het tegen je te gebruiken, dit kan voor zeer gevaarlijk situaties zorgen.
Een ieder die wel eens met een paard achterover geklapt is, weet uit ervaring dat dit levensgevaarlijk is. Ik heb meerdere vriendinnen gehad vroeger die door zo'n actie hun neus hadden gebroken, rug gebroken, bekken gebroken en dan heb ik het over meerdere personen die ernstig letsel hebben opgelopen. Ik zelf ben er toendertijd goed afgekomen met enkel kneuzingen. Je hebt het wel over een paard van een paar 100 kilo.

Bij dit soort paarden adviseer ik dus, zoek hulp van iemand die je kan helpen de verhoudingen weer recht te zetten en dit gedrag af te leren.
Maar denk bij deze paarden héél goed na, of je naderhand dit gedrag weer aan gaat leren. Ik vind het zelf niet verstandig namelijk.
En er zijn nog zoveel andere leuke oefeningen die je je paard aan kan leren.

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:57

Het gaat in dit geval om een shet, maar ook trappen van een shet, of het gewicht van een shet bovenop je kunnen heel raak aankomen.

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 14:31

Cassidy schreef:
KRFEMA schreef:

Het is geen garantie dat hij het niet meer tegen je gaat gebruiken op het moment dat jij het hem op een commando aanleert. Die garantie heb je niet. Ga eerst aan jullie verhoudingen werken, ga grondwerk doen, doe er eventueel VD bij maar sla het steigeren voorlopig even over!

Ben de pony nu aan het leren :
Spagaat
Spaanse pas
nee knikken
flemen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:36

Ga grondwerk meenemen, ga Parelli doen.

Hieronder wat filmpjes met grondwerkoefeningen.
Je ziet de vorderingen van een trainer met een bange tweejarige merrie.
Jou shet is niet bang, maar confronteer hem eens met dergelijke oefeningen?
Dat zet hem aan het denken, en versterkt de band tussen jullie twee.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA