Gericht bokken tijdens longeren, hoe afstraffen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Gericht bokken tijdens longeren, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 23:00

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon eigenlijk niet echt antwoord op mijn vraag vinden.
Mocht dit wel ergens op bokt staan, sorry dat ik het niet kon vinden :)

Sinds een kleine 4 maand heb ik een nieuw paard. Een 5,5 jarige zangersheide merrie. Schat van een dier, doet alles voor me.
Alleen met longeren lopen we tegen een probleem aan.
Zodra ik van haar vraag harder te gaan, voornamelijk met aangalopperen is het, bokt ze gericht naar me.
Of als ik wil dat ze door galoppeert (dan wil ze gaan draven maar dat mag dan niet) of als ik wil dat ze wat harder gaat, bokt ze ook.
Het is echt gericht naar mij, ze doet dan 1 pas wat er wordt gevraagd, draait dan haar kont naar me toe, geeft een bok, en gaat weer verder.

Ik heb pas 2 dingen geprobeerd om het af te leren (negeren en stem verheffen, een harde "HEE!") maar heb nog niks gevonden wat werkt.
Een tik met de longeerzweep gaat ze (vrij logisch) meer van bokken.
Hebben jullie de tip voor mij om het af te leren? Ze heeft nogal lange achterbenen en soms komen ze toch wel erg dichtbij..

EDIT: Bedacht me nog.. Doe ook regelmatig grondwerk met haar en heb hier ook regelmatig les in gehad. Ik sta sterk in m'n schoenen en laat echt niet zomaar over me heen lopen, en volgens mij straal ik ook geen angst uit :n

Reacties graag vriendelijk houden

Sammyy

Re: Gericht bokken tijdens longeren, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:05

Het laten horen dat je het er niet mee eens bent, is al een begin :j
Zelf doe ik het zo:

Wanneer het paard bokt, verhef ik mn stem en zeg krachtig: NEE!! Ik laat de paarden dan nog een pas sneller gaan. Ik laat het paard dan net zo lang doorlopen op dat tempo, totdat hij/zij een paar keer in tempo terug heeft willen komen. Uiteraard laat ik dit pas toe, wanneer IK het commando geef. Wanneer ik het commando geef om terug te komen in tempo, en ze luisteren niet, NOG een keer voorwaarts, en weer pas na MIJN commando terug laten komen.

Ik merk dat het na een paar keer, meestal al beter gaat :j

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:09

inderdaad doorzetten en haar niet haar zin laten hebben, maar ik snap dat die hoeven ook geen prettig gezicht zijn zo dichtbij :(
denk dat je niet heel veel meer kan doen dan krachtig stemgebruik en belonen als ze het wel goed doet. al is het maar 1 rondje galop zonder bok, de eerste keren meteen iets lekkers en natuurlijk belonen met je stem. helemaal de hemel inprijzen hoe braaf ze wel niet is geweest.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:17

Ik denk dat je al in de goede richting zit. Ik zou een ferme brul geven en een tik met de longeerzweep, hoeft niet eens raak te zijn (je moet je paard dus niet afranselen voor mensen dat zo lezen ;) ). Nog een bok? Brul + tik... Laat haar maar even flink doorwerken, doet ze het goed, geef je even rust. Zet haar desnoods stil.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 00:19

Vie schreef:
Ik denk dat je al in de goede richting zit. Ik zou een ferme brul geven en een tik met de longeerzweep, hoeft niet eens raak te zijn (je moet je paard dus niet afranselen voor mensen dat zo lezen ;) ). Nog een bok? Brul + tik... Laat haar maar even flink doorwerken, doet ze het goed, geef je even rust. Zet haar desnoods stil.

Okee dankjewel :)
Ik was inderdaad ook niet van plan raak te slaan met de zweep, dan wordt ze lijkt mij alleen maar bang.
Ik ga er morgen mee aan de slag en hoop dat ik snel verbetering zal zien :)

De rest ook bedankt voor de tips!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:23

Voor je eigen veiligheid zou ik zorgen dat haar hoofd naar binnen gericht is als je weet dat ze gaat bokken. Zo kan ze moeilijker haar kont naar jou richten. Ik zou voorzichtig met de zweep, dat lokt toch ook weer een bok uit, en je moet er toch relatief dicht voor in de buurt komen.

Verder inderdaad een ferme brul, en ik geef mijn merrie ook gerust een ferme ruk in de mond als "straf", niet fijn om te doen, maar zij mag ook echt niet naar jou uithalen. Misschien een oplossing om met kaptoom te proberen, dan is zo'n ruk wat meer verantwoord ;) Mijn merrie heeft/had die neiging tot bokken vooral ook bij het weglopen, dus dan is ze echt nog wat te dicht bij je in de buurt voor dat soort grappen... ;)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:44

geeft ze ook verzet onder het zadel?? die van mij doet het namelijk ook en kijkt me soms aan nog met zn oren naar achter ook.
bij hem heeft het met flegmatiek te maken en mijn plaats in het geheel. hij is erg dominant en wil graag leider zijn.
heeft je paard geen lichamelijke klachten , waardoor de galop hem bemoeilijkt?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 22:48

Nee onder het zadel hebben we verder geen problemen, ook niet met de galop. Ze is verder helemaal gecontroleerd en heeft verder geen lichamelijke klachten waar ze last van kan hebben met galopperen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:47

Jintje, ik heb exact hetzelfde probleem, ook onder het zadel trouwens, de zweep leidt soms tot protest.

Ik ga mee met wat Sprintje zegt, zorg eerst voor je eigen veiligheid en zorg dat haar hoofd naar binnen komt zodat ze zich niet zo kan positioneren. Dat kreeg ik als tip en ik moet zeggen dat het veel makkelijker werkt en ook veiliger is (slaan levert nog meer bokken op).

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:09

Als paard alleen bokt bij longeren en niet bij werk ohz of 'vrij' grondwerk, en verder in de omgang en het werk braaf een meegaand is, lijkt het mij toch dat op dit punt sprake is van miscommunicatie. Zou het kunnen dat je de galophulp wat te grof geeft? Of dat je tegenstrijdige signalen geeft bij longeren terwijl je dat bij grondwerk niet doet? (omdat je ook die lijn en zweep moet vasthouden en daardoor ongemerkt net anders uitkomt met je lichaam)

Mocht je de mogelijkheid hebben om in een longeerbak te werken dan zou ik een keer los gaan oefenen en dan heel nauwkeurig met lichaam en zweep de overgangen vragen. Kijk ook of je je paard van hand kunt laten veranderen door naar binnen te draaien (kont zou nooit naar jou toegedraaid moeten worden, niet om te bokken, maar ook niet om om te keren).

Zonder longeerbak zou ik het longeren oefenen met een rijzweep, of helemaal zonder zweep en alleen het uiteinde van de longeerlijn gebruiken als hulpmiddel. Dan wordt het een stuk lastiger om te grove hulpen te geven. Als paard dan nog steds hard haar best doet is de kans erg groot dat je het bokken bij gewoon longeren zelf uitlokt. Als paard zonder zweep helemaal niet meer meedoet en gewoon haar eigen gang gaat is de kans groot dat het bokken voortkomt uit 'jeugdige ongehoorzaamheid' en zou ik het bij gewoon longeren corrigeren door wél een correctie met de zweep te geven. Daarbij hoef je haar niet eens te raken (liever niet), maar wel die achterhand terugzetten. Nog een bok, nog een correctie, net zo lang tot de boodschap is doorgekomen. Gewoon volhouden, zelf ontspannen blijven.

Het kan ook handig zijn om jezelf te filmen bij grondwerk en longeren, om te zien waarin je anders bent. Omdat je meestal een ander doel voor ogen hebt bij het werk aan de longe dan met grondwerk, ligt je focus vaak ook net anders. Dan kan het gebeuren dat je bijvoorbeeld bij grondwerk bewust bezig bent met niet voor je paard te wijken, terwijl je met longeren opeens zonder dat je het merkt een stapje achteruit zet om het contact op de longerlijn te houden als je paard het rondje subtiel kleiner maakt. En dan kan paard toch per ongeluk het idee krijgen dat het bij longeren hoger in rang staat dan de longeerder.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:32

Maura: Dankjewel voor deze uitgebreide omschrijving hier heb ik zeker wat aan. Ik ga het ook zeker uitproberen. We hebben een longeerbak maar hier kan ik niet altijd longeren, bijv. als de grond hard is. Maar als het wel kan ga ik daar zoveel mogelijk oefenen. Ook het filmen vind ik een goed idee en wellicht dat ik het dan hier kan laten zien zodat jullie kunnen beoordelen.
Wat je zegt over een stapje achteruit om contact met de longeerlijn te houden.. Misschien gebeurd het wel, misschien ook niet. Als ik het wel doe zal het onbewust zijn maar wat je zegt is helemaal waar. Ik ga daar ook direct op letten. Dankjewel! :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:55

Graag gedaan. Als het goed is wordt de grond morgen weer zachter en hopelijk blijft het dan zo. Kan ik zelf ook weer in de buitenbak aan de slag. Filmpjes kijken is natuurlijk altijd erg leuk, maar ik hoor sowieso graag nog 'ns hoe het verder is gegaan. Doe je hier nog een keer een update? Succes en veel plezier.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:31

Mijn paard heeft 1x gericht naar me gebokt tijdens het longeren. Heb al het tuig eraf gehaald en 'm net zolang achter z'n kont aan gezeten tot ie braaf was :') Hij heeft tot op de dag van vandaag niet meer uit gemenigheid gebokt tijdens longeren :')

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:45

Uitstekende tips van Maura! Het kan ook geboren zijn uit joligheid die negatief bevestigd is en nu zit ze in dat vaste stramien. Het is in elk geval iets wat je niet wilt en je zult het moeten doorbreken door iets anders te doen dan anders. Hou zelf in gedachten dat je de bok aan het trainen bent en niet de galop. corrigeer dus de bok en beloon niet de galop als je begrijpt wat ik bedoel.