Wat is grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 14:10

nav een ander topic:

Wat is nou grondwerk in jou visie?
Alles wat je vanaf de grond doet? Dus basis opvoeding, longeren, vrijheidsdressuur, parelli, dominantiespelletje, etc...

Of alleen dat wat bedoelt is vanuit de psyge van het paard?

Of weer wat anders?

Anoniem

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:13

Ik denk dat dat voor iedereen anders is. Ik voed mijn paard namelijk op, ik longeer hem, en ik doe soms een beetje vrijheids dressuur. Maar of ik grond werk doe? nee zo noem ik het niet.

Wat ik altijd denk dat mensen bedoelen als ze het over grond werk hebben, is idd parellie, dominatie spelletjes enz..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 14:15

Anoniem schreef:
Ik denk dat dat voor iedereen anders is.

Daarom ook dit topic.

De vraag is ook: Wat is grondwerk in jou visie

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:15

voor mij is grond werk heel ruim alles vanaf de grond behalve basis opvoeding

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:22

Vanaf het moment dat je met paarden in aanraking komt, in de wei, op stal, op de poetsplaats, aan het touwtje op de weg etc... ben je wat mij betreft met grondwerk bezig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:27

Alles waarbij je niet vanaf de rug van het paard werkt.
Als het goed is, ben je je continu bewust van de communicatie tussen jou en je paard. Ook bij basiszaken zoals poetsen en opvoeden. Dus ook bij die bezigheden ben je aan het 'werk' met je paard..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 14:39

crazyshar schreef:
voor mij is grond werk heel ruim alles vanaf de grond behalve basis opvoeding

En waarom de basisopvoeding dan niet? Doe je toch ook vanaf de grond? :o?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:40

En wat versta je dan onder '(basis)opvoeding'?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:42

ik vind opvoeding een andere vorm voor mij is dat gewoon opvoeden, grondwerk gaat vanaf opvoeding.
dus met veulens een halstertje, hoefjes, opletten is voor mij opvoeden, van daaruit verder gaan met lopen aan het halstertouw, ruimte respecteren enzo, is voor mij meer grondwerk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:43

Chubby schreef:
Alles waarbij je niet vanaf de rug van het paard werkt.
Als het goed is, ben je je continu bewust van de communicatie tussen jou en je paard. Ook bij basiszaken zoals poetsen en opvoeden. Dus ook bij die bezigheden ben je aan het 'werk' met je paard..

hierin ga ik mee.
basisopvoeding vind ik alles wat ervoor zorgt dat je veilig met het paard om kan gaan.
meelopen, halthouden, persoonlijke ruimte respecteren, voeten geven, stilstaan op jouw commando.

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:43

Voor mij is grondwerk alle omgang met je paard zolang je er niet op (of achter) zit. Opvoeding, longeren, trailerladen, schriktraining, hoefsmid, dierenarts, wandelen aan de hand... Je wil immers dat het paard overal en altijd op je aanwijzingen reageert, dus ben je ook continu aan het trainen! Je kunt wat mij betreft niet zeggen: "zo, nu ga ik eens even grondwerken", dat is een continu gegeven.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:45

Grondwerk is alles wat ik doe zodra ik bij mijn paard komt, tot ik in het zadel zit. Dus ook het binnenkomen in de box is voor mij grondwerk, evenals het optuigen en natuurlijk dingen als longeren en oefeningen aan de hand.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 15:47

suze_ schreef:
hierin ga ik mee.
basisopvoeding vind ik alles wat ervoor zorgt dat je veilig met het paard om kan gaan.
meelopen, halthouden, persoonlijke ruimte respecteren, voeten geven, stilstaan op jouw commando.

maar waarom is dat dat geen grondwerk?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:48

ik vind opvoeden, voortkomen uit veiligheid, zowel voor jezelf als voor je paard.
grondwerk is echt werk, om dingen te verbeteren, respect naar de baas toe, betere conditie, betere verstandhouding, ,....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:49

ik zeg niet dat dat geen grondwerk is :D
(edit ik verbeter: dat ik dat geen grondwerk vind)
door middel van grondwerk kun je een goede basisopvoeding bewerkstelligen.
je doet grondwerk en (als je dat goed doet) krijg je daarmee een goede (basis)opvoeding.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:50

Grondwerk is voor mij, het paard kunnen besturen vanaf de grond, met de kleinste aanwijzing, en daarbij de kleinste poging belonen. Een paard kan maar 6 kanten uit. Naar voor, naar achteren, naar links, naar rechts, omhoog en omlaag.
Omhoog en omlaag willen de meeste mensen niet, maar de andere vier opties worden niet door iedereen meegenomen.

Dus grondwerk is: bovenstaande, toegepast op iedere mogelijke situatie. Dus over zeiltjes heen, door vliegengordijnen, obstakels nemen aan de hand, springen aan de hand. De trailer insturen, over bruggen leren lopen, niet schrikken van een knetterend plastic zakje dat langs komt waaien.

En dan het complete plaatje. Dus niet alleen VD, niet alleen longeren, niet alleen dat steigeren aanleren....

Voor mij is grondwerk dit (alle filmpjes even doorkijken):

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:33

Grondwerk is alles wat je op de grond doet.
Alles wat je doet, kan je in meer of mindere mate doen gericht op het ontwikkelen van mentale, emotionele en fysieke ontwikkeling, maar dat geld ook voor rijden.

Ik begrijp dan weer niet wat mensen met "basisopvoeding" bedoelen, dat vind ik zo vaag.

elsenashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:50

ik vind grondwerk inderdaad alles wat je samen met je paard, terwijl je niet op hem zit of het trucjes aanleren is of gezellig wandelen is
het komt in ieder geval ten goede van je band met je paard en het paard vindt het ook heel leuk om wat te doen met zonder dat je erop zit is mijn ervaring

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:53

Grondwerken vind ik je paard leren sturen vanaf de grond, met je lichaamstaal. Dus stapje achteruit, hand volgen, het paard met de kleinste hulpen dat ene stapje laten zetten wat jij wil, dat soort dingen. Die kan je dan weer in alle situaties toepassen. Maar wandelen/longeren vind ik geen grondwerk eigenlijk.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:09

Wat ik wle zelf heb ondervonden door grondwerk, is dat je paard veel beter gaat luisteren, zowel als jij op de grond staat als wanneer je in het zadel zit. Het is dus ook echt zo dat als je paard op de grond niet luisterd, hij onder het zadel ook niet goed zal luisteren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 23:09

Dilan, maar wát is dan grondwerk? Dat is de strekking van het topic

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:12

stef schreef:
Dilan, maar wát is dan grondwerk? Dat is de strekking van het topic

zie m'n eerdere reactie ;) Alles dus wat je buiten rijden om met je paard doet. Dit zorgt dat je paard respect voor je krijgt, je gaat vertrouwen en daarna kun je een echte band ontwikkelen en ga je in het zadel ook steeds betere resultaten zien :)