... pony houdt ten eerste al niet van werken (en een houding van "geen gelul, luisteren, bam zweep erop" werkt voor 5 minuten, maar maakt zowel paard als ruiter niet vrolijk..) en ik ben dus al erg trots dat hij überhaupt wil lopen, los ... Hier zit een heel verhaal achter, wil ik wel vertellen als daar nood aan is maar lijkt me niet meteen van belang. Verder ben ik verder gaan nadenken door een opmerking van iemand in een ander topic, ik heb een longeerfoto van mijn pony (lesgeefster was met dubbele longe bezig) en kreeg de opmerking dat hij daar echt niet blij is ... wat ook gewoon klopt.
Dus toen ben ik gaan denken ... volgens mij heeft hij een singelprobleem ... Met het rijden (dus met zadel) is hij niet blij, met het longeren ook niet. Zonder zadel gaat het wel en los longeren dus ook. Het is een feit dat pony al zowat z'n hele leven last heeft van singelwonden, dit is met periodes minder maar soms ook gewoon erg. Heb hier al allerlei dingen voor geprobeerd en nog steeds geen succes (maar dat is een ander topic). Dus ja, als daar weer een longeersingel rond gaat ... het is net hetzelfde als een zadel eigenlijk ... dus pony vindt het niet leuk.
Nu vraag ik me af of het eigenlijk allemaal wel moet ... Moet ik een (dure) longeersingel gaan aanschaffen en mij bezighouden met dat longeren, hopen dat ie het misschien ooit toch leuk(er) gaat vinden. Of gewoon houden wat ik nu doe en zo verder?
Als ik de pony los longeer dan doen we stap, draf, galop, halthouden en werken we op beide handen. Mijn doel is dat hij reageert op mijn aanwijzingen (en snel

Met soms natuurlijk eens uitschieters, hij is tenslotte vrij dus dat hoofd gaat wel eens de lucht in en hij doet wel eens rare dingen (beentjes zwaaien enzo

Naar mijn mening loopt pony goed genoeg ... hij werkt met z'n achterhand en hij gebruikt z'n rug .. Moet er nog meer getraind worden?
Wedstrijdambities heb ik niet, zelfs geen rijdambities op dit moment. Ik werk gewoon met de pony om ermee bezig te zijn en in de hoop dat ik die dikke buik er toch weer vanaf krijg ... Er wordt dus wel serieus gewerkt, het is niet zomaar wat rondjes draaien .. maar er zitten geen Grandprix-doelstellingen aan vast..
Wat denken jullie? Is dit voldoende? Of zou ik toch echt moeten werken naar het echte longeren met dubbele lijnen, eventueel hulpmiddelen etc. ? (waar pony dus niks aan vindt maar als het moet dan moet het .. uiteindelijk