Los longeren, genoeg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Los longeren, genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:29

Momenteel werk ik vooral met de pony door middel van los longeren (en VD, vrijspringen, ..) en het is (was?) de bedoeling dat ik stilaan zou overstappen naar echt longeren, met dubbele lijn, om hem soepel(er) te krijgen & wat andere oefeningen te kunnen doen etc. MAAR ...

... pony houdt ten eerste al niet van werken (en een houding van "geen gelul, luisteren, bam zweep erop" werkt voor 5 minuten, maar maakt zowel paard als ruiter niet vrolijk..) en ik ben dus al erg trots dat hij überhaupt wil lopen, los ... Hier zit een heel verhaal achter, wil ik wel vertellen als daar nood aan is maar lijkt me niet meteen van belang. Verder ben ik verder gaan nadenken door een opmerking van iemand in een ander topic, ik heb een longeerfoto van mijn pony (lesgeefster was met dubbele longe bezig) en kreeg de opmerking dat hij daar echt niet blij is ... wat ook gewoon klopt.

Dus toen ben ik gaan denken ... volgens mij heeft hij een singelprobleem ... Met het rijden (dus met zadel) is hij niet blij, met het longeren ook niet. Zonder zadel gaat het wel en los longeren dus ook. Het is een feit dat pony al zowat z'n hele leven last heeft van singelwonden, dit is met periodes minder maar soms ook gewoon erg. Heb hier al allerlei dingen voor geprobeerd en nog steeds geen succes (maar dat is een ander topic). Dus ja, als daar weer een longeersingel rond gaat ... het is net hetzelfde als een zadel eigenlijk ... dus pony vindt het niet leuk.

Nu vraag ik me af of het eigenlijk allemaal wel moet ... Moet ik een (dure) longeersingel gaan aanschaffen en mij bezighouden met dat longeren, hopen dat ie het misschien ooit toch leuk(er) gaat vinden. Of gewoon houden wat ik nu doe en zo verder?
Als ik de pony los longeer dan doen we stap, draf, galop, halthouden en werken we op beide handen. Mijn doel is dat hij reageert op mijn aanwijzingen (en snel :P), dat hij vlot vooruit loopt en dat hij z'n kont eronder zet. Dit ziet er vrijwel altijd zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Met soms natuurlijk eens uitschieters, hij is tenslotte vrij dus dat hoofd gaat wel eens de lucht in en hij doet wel eens rare dingen (beentjes zwaaien enzo :+ ) maar dat mag van mij, hij moet een beetje vrijheid hebben en onder het zadel ofzo kan hij ook gewoon rare dingen doen ;)

Naar mijn mening loopt pony goed genoeg ... hij werkt met z'n achterhand en hij gebruikt z'n rug .. Moet er nog meer getraind worden?
Wedstrijdambities heb ik niet, zelfs geen rijdambities op dit moment. Ik werk gewoon met de pony om ermee bezig te zijn en in de hoop dat ik die dikke buik er toch weer vanaf krijg ... Er wordt dus wel serieus gewerkt, het is niet zomaar wat rondjes draaien .. maar er zitten geen Grandprix-doelstellingen aan vast..

Wat denken jullie? Is dit voldoende? Of zou ik toch echt moeten werken naar het echte longeren met dubbele lijnen, eventueel hulpmiddelen etc. ? (waar pony dus niks aan vindt maar als het moet dan moet het .. uiteindelijk :+ ).

Anoniem

Re: Los longeren, genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:26

Helemaal geen meningen? :+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:51

Heeft je paard geen lichamelijk probleem? Laat hem eens nakijken (masseren) door iemand van Happy Athlete http://www.happy-athlete.nl/Intro.html . Eerlijk gezegd geloof ik niet dat er paarden zijn die echt lui zijn, naar mijn idee worden ze dan gewoon op de verkeerde manier of niet gemotiveerd. Natuurlijk ligt een beetje luiheid ook in sommige karakters, maar grotendeels lijkt mij het een motivatie / lichamelijk probleem.

Je moet sowieso niets, en bovendien is longeren zeer geestdodend. Aan de lange lijnen is dat natuurlijk al wel veel minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:53

Paard is volledig nagekeken (veearts, tandarts etc.) en er is ook bloed getrokken etc. Hij is gewoon gezond.
En als hij ergens vast zou zitten zou hij dat met los longeren ook laten merken lijkt mij, want dan loop je ook niet goed (dat is iets wat baasje zelf goed weet :P ). Ik zeg ook nergens dat hij lui is, ik zeg dat hij niet graag werkt en dat hij volgens mij ondertussen een afkeer heeft van alles wat met een singel te maken heeft, dat is toch wel een verschil ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:54

Je pony loopt idd heel netjes zo los +:)+ Knap hoor :j
Wat dat betrefd, zolang hij z'n achterhand en rug goed blijft gebruiken, hoef je niet per se met longerlijnen, bijzetteugels en longeersingel te gaan longeren. Waar je wel een singel voor nodig zou hebben, is werk aan de dubbele longe. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, ga binnenkort pas met longeersingel en pessoa werken bij mijn paard, maar dubbele longe lijkt mij heel leuk. Is net als rijden, maar dan op de grond. Dit kun je eerst in de bak oefenen, later ook buiten :)

Om de buik er vanaf te krijgen lijkt het me leuker om lekker buiten te gaan rijden, veel draf, en lekker voorwaarts. (En natuurlijk niet teveel voeren, maar da's logisch :+ ) buiten zal je pony zich minder (of helemaal niet) gaan vervelen. in de bak ziet hij steeds hetzelfde. Buiten zal hij dan misschien ook wel zin hebben om te lopen. Is voor jou natuurlijk ook veel leuker.

Wat longeerspullen betrefd, prijzen verschillen. De longeersingel van Lammert Haanstra is 130 euro geloof ik. Dat heb ik er eerlijk gezegd niet voor over. Ik ge voor een singel van 30 euro, ook leer, maar dan zonder bekende naam erop :+ Het belangrijkste is dat het tuig ALTIJD goed past ;) Het ligt natuurlijk voor de hand dat het tuig geen schuur of drukplekken moet veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:56

@ Cassidy: Er staat in mijn beginpost:
Citaat:
Er wordt dus wel serieus gewerkt, het is niet zomaar wat rondjes draaien

En dat gaat dan alleen over het los longeren .. Daarnaast doen we VD'en (en hoezo is dat niet uitdagen? Paard moet dan toch nadenken hoor ...), vrijspringen, grondwerk, spelen, en allerlei andere rare toestanden ...

@ Dilan1993 : pony heeft heel z'n leven buitenritten gelopen & is in de endurance gereden. Hij heeft nooit een echte bak gezien, en toch moet hij er allemaal niks meer van weten .. Ook buiten liep hij niet zelf, moest je hem echt dwingen zeg maar ... Wandelingen en eventueel joggen enzo (al is baasje ookal versleten := ) zit wel in de planning trouwens ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:06

misschien dat je dan, ipv werken, het over een heel andere boeg moet gooien. Een tijdje vakantie, lekker de wei of paddock op met andere paarden. Eventje geen werk. Omdat je zegt dat hij overal niet meer van wil weten, denk ik dat je pony wat afgestompt is, wat kan lijden tot echte verveling en misschien zelfs verzuring.

Paar weken vakantie, even lekker paard zijn, kunnen wonderen verrichten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:08

Hij staat 24/7 in een kudde en hij moet echt niet veel doen hoor .. Heb een fulltime baan met wisselende posten dus ik slaag er niet in om elke dag te gaan ... En sinds 2008 doet hij al heel weinig, omdat ik toen een tijd niet meer durfde en toen ben beginnen zoeken naar de juiste manier van aanpak. En dan heb je natuurlijk ook nog de invloeden van buitenaf (slecht weer, ziek zijn, etc.). Pony komt in basisbehoeften niks te kort en hij werkt niet graag, maar nood aan vakantie heeft ie ook niet hoor :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:28

Pony ziet er op de foto's op het eerste gezicht ontpannen uit, vind ik. Hij zou de staart iets meer kunnen dragen lijkt het, maar wellicht zijn het momentopnames en wiegt de staart irl wel mooi mee. Ik heb naar twee van de geadviseerde grondwerkfilmpjes gekeken (de eerste en een willekeurige in het midden) en ik vond de pony/paard in het filmpje niet ontspannen, drukte rug weg, keek van de trainer weg (logisch) en ik ben geen fan van gedoe richting het hoofd. Op mij komen de foto's in de OP prettiger over dan de twee filmpjes die ik bekeken heb.

Qua trainen moet je - als pony en eigenaar nu blij zijn - helemaal niks. Toch lijkt oefeningen doen en de pony soepeler krijgen wel iets dat je eventueel leuk zou vinden. En iets dat naar mijn idee ook prima kan met een pony die niet van singels houdt. Je kun namelijk, als je een beetje handig bent en je pony niet hysterisch wordt als er eens een stukje lijn langs bil of achterbeen glijdt best lange lijnen doen zonder longeersingel. En dan kan je wel naar zijgangen toe. Info en inspiratie staat volop op internet, Piet Bakker is bijvoorbeeld een bekende naam, eentje die ik persoonlijk erg sympathiek vind overkomen omdat hij zo onbevooroordeeld met alles en iedereen werkt, van dikke shetlander tot arabisch volbloed en van handgemaakte leren leidsels aan een onbetaalbaar showhoofdstel tot zelfgemaakte strotouwtjes aan een versleten stalhalster. En de grap is dat veel paarden het lange lijnen werk ook nog eens erg leuk lijken te vinden.

Verder zou ik, als het mijn pony was, toch heel graag willen weten waarom het dier steeds last krijgt van singelwonden. Wellicht een allergie voor een bepaald materiaal, of een chronisch probleem door een nooit volledig geheelde wond of weetikveel. Maar het is bij correct materiaalgebruik vreemd dat singewonden ontstaan en verreweg de meeste paarden hebben hier geen problemen mee. Daarom zou ik zelf nog eens gaan zoeken waar het door komt, mogelijk is er een onderliggend probleem met de huid ofzo dat opgelost kan worden. Dus ik zou niet verder zoeken omdat ik er per sé wel een zadel op zou willen hebben, maar om uit te sluiten dat de pony misschien nog iets anders heeft waar nieuwe problemen van kunnen komen. Maar goed, da's eigenlijk off topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:39

Lange lijnen zit in de planning :j maar daar heb je dus geen longeersingel voor nodig? Heb het al eens stiekem zo geprobeerd hoor, maar had toch het idee dat het handiger was als ze niet rechtstreeks van het halster naar mijn hand gingen zeg maar .. maar misschien is dat gewoon ervaring/handigheid kweken? (en les volgen, wil ik wel gaan doen ;) ).

Dat laatste ga ik hier niet op in, want dat is inderdaad offtopic, zijn ookal genoeg topics over geweest en ben nog steeds op zoek, al doe ik dat via een zijspoor (het is dus niet meer mijn hoofdbezigheid ;) ) maar tot nu toe zonder succes.. Wil het er eventueel wel via pb verder over hebben, maar ik heb al héél veel bekeken, laten bekijken, onderzocht & geprobeerd.. ;)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:40

Ik denk dat lange lijnen ala piet bakker voor jou inderdaad een leuke toevoeging kunnen zijn. Ik heb er heel veel aan gehad met mijn merrie, en ken eignelijk geen paarden die er geen plezier in hebben. Misschien zou je zijn dvd eens kunnen bekijken of een lesje nemen.

Verder moet je doen met je paard waar jij je goed bij voelt, plezier is heeeeeel belangrijk. Waarom zou je iets gaan doen wat net prettig voelt, alleen omdat een ander vindt dat jij dat moet doen in je training?
Je paardje loopt keurig, en heerlijk zonder smerige hulpteugels. Wees trots :)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:42

Als je budget wilt beginnen met lange lijnen dan werkt een slofteugel perfect als "teugels" die zijn precies een mooie lengte als je niet een al te groot paard hebt. Deze kan je gewoon aan je stalhalster doen, of aan je hoofdstel, net wat jij prettig vindt. Longeersingel is zeker niet nodig, sterker nog, die zorgt er alleen maar voor dat je verbinding lastiger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:46

Heb geen slofteugel :+ Heb wel 2 longeerlijnen, maar die zijn volgens mij een tikje te lang en daardoor onhandig? Ga me er toch eens in verdiepen :j als het net zo goed zonder longeersingel kan is dit wel weer een extra iets waar zeker mogelijkheden in zitten ;)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:47

Je hebt geen singel nodig om met een (dubbele) longe te longeren, dus dat hoeft het probleem niet te zijn.
Als je je pony lekker los wil hebben in zijn lijf, denk ik persoonlijk dat wat je nu doet (24/7 in de wei) beter bijdraagt aan zijn losheid dan perse los te longeren. Ik snap sowieso niet waarom mensen in het algemeen (dus niet jij specifiek) denken dat een paard iets moet "doen" met mensen omdat dit beter zou zijn voor zijn lijf....en een paard wil mentaal volledig "paard" zijn, dus wat nou "uitdagen"...dat vind je als mens leuk, paard kan het missen als kiespijn. Maar als je wilt werken aan je paard, zodat hij jou beter kan dragen, of je wilt zijn conditie verbeteren, dan kan hij nog zo mooi in een houding lopen zoals op de foto, maar dan krijg je hem niet sterker. Is dat je bedoeling, dat hij uiteindelijk sterker wordt? Qua conditie: misschien heb je er ooit aan gedacht om met hem te fietsen...hardlopen?
edit: longeerlijnen zouden best kunnen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:51

Mijn bedoeling is dat hij uiteindelijk slanker wordt :+ Dat is de hoofdzaak waar ik aan wil werken, en op welke manier maakt me weinig uit, zolang zowel pony als ik ons er maar in kunnen vinden en het leuk vinden ;)

Hardlopen kan baasje niet :+ Fietsen kan misschien nog wel maar daarvoor zijn de verhoudingen nog niet goed genoeg, ik kom van heel ver, er is vanalles buiten gebeurt dus ik ben nu al een hele tijd zelfs niet gewoon buiten gaan wandelen, dat moet allemaal weer opgebouwd worden. Komt wel, als de tijd er rijp voor is, maar in tussentijd wil ik toch een poging wagen om pony wat slanker te krijgen :+ (zeker niet te laten verdikken).

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:58

Als ik het goed begrijp is er een reden dat je niet buiten rijdt? Als ik aan puur conditie opbouwen denk, zie ik vooral opbouwende galopsessies in het bos, recht vooruit en met de ruimte en tijd om dat aan te pakken.
Je kiest een moeilijke tijd uit (even aangenomen dat ze 24/7 ook altijd buiten staan). Dit is echt een tijd dat de kachel moet blijven branden, ze dik in de haren zitten en je ze ook gewoon goed moet voeren met hooi, kuil wat dan ook..van die lekkere dikbuikmaakopties. Is er geen mogelijkheid om je enthousiasme tot het voorjaar in te houden? Ik merk aan mij paard dat hij, ook al ziet hij er dikker uit nu, toch afgevallen is doordat ik ineens tot het laatste gaatje kan aansingelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:01

Daar is een reden voor :j Naja, geweest, maar het is altijd zo'n grote stap om weer te zetten ;) Daarom dat ik het ook gewoon tijd geef en op dat gebied helemaal geen haast heb. Wat ik wel graag wil is met hem aan de slag blijven en dus wel dingen doen en niet gewoon hem 24/7 7/7 gewoon laten staan. Sowieso ben ik er niet elke dag mee bezig, het gaat om een keer of 2/3 per week, dus denk niet dat het echt nodig is mijn enthousiasme in te houden? Van wat ik nu met hem doe zal hij heus niet al z'n vet kwijtraken zodat je in het voorjaar z'n ribben ziet hoor, die krijg je bij hem nooit te zien denk ik :+

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:04

Haha, ik bedoel niet dat je hem straks te dun hebt staan, maar dat het moeilijker is te peilen wat een nette winterbuik is en hoe ver zijn spieren zich ontwikkelen, die buik is er niet voor niks nu. In ieder geval succes met iets leuks vinden waar jullie beide lol aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:10

Ik denk dat ik niet goed kan volgen ... Jij denkt dat de buik die hij nu heeft wintervet is en dat hij dat nog hard nodig gaat hebben? En als ik hem nu ga "trainen" (2/3x per week een kwartiertje lopen) dat ik dan meer kwaad dan goed doe?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:11

Nu toch nieuwsgierig geworden, even in je profiel gekeken, leuk. Ook ik kan je de DVD van Piet Bakker aanraden, heb ik ook eens aan mezelf cadeau gedaan, fijn cadeau.

Niet om door te zeuren, maar heb je al gedacht aan de mogelijkheid dat dik en singelwonden allebei dezelfde oorzaak kunnen hebben?

Ik heb eerdere topics alleen even heel snel bekeken, maar in de categorie 'leuk' ken ik ook paarden die er erg veel lol in hebben om de baas te helpen een paard dat minder kent te helpen trainen. Dus paard dat soms een beetje met een bal speelt gaat spontaan superfanatiek aan de gang met die bal als er een vriendje bijkomt dat de bal niet snapt. Mocht je de mogelijkheid hebben om er een vriendje bij te pakken als je jouw pony gaat trainen dan helpt dat misschien om de verhoudingen op een positieve manier even een boost te geven.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:16

[***] schreef:
Ik denk dat ik niet goed kan volgen ... Jij denkt dat de buik die hij nu heeft wintervet is en dat hij dat nog hard nodig gaat hebben? En als ik hem nu ga "trainen" (2/3x per week een kwartiertje lopen) dat ik dan meer kwaad dan goed doe?

Nee, dat denk ik niet. Ik wil alleen maar aangeven dat conditie opbouwen in de winter moeilijker is als er een harige winterbuik bij zit. Hij zal altijd voller overkomen, omdat hij het ook nodig heeft. Ik geloof niet dat 2/3 keer in de week een kwartier lopen "trainen" is en ook niet dat dat jouw paard zijn conditie gaat verbeteren. Dus ik denk dat je hem er geen kwaad mee doet, verre van zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:19

@ maura : Bedoel je dat hij door dezelfde oorzaak dik wordt als waardoor hij singelwonden krijgt? Want dat dik zijn en singelwonden met elkaar te maken hebben ben ik me van bewust :j Daarom ook dat ik hem wil laten afvallen, zodat we ooit misschien terug zonder problemen kunnen starten als we daar behoefte aan hebben ;)

Goh, weet niet of een ander paard erbij gaat helpen ... hij is de baas over ze allemaal en aanvaard het soms echt niet dat een ander paard in de buurt komt als hij met iets bezig is .. Heb wel eens met hem gewerkt als er een ander paard nog rondliep, maar als die dan eens kwam kijken wat we aan het doen waren heeft die zich het wel beklaagd .. (heb ik ook een filmpje van, en ik weet dat ik op dat moment had moeten reageren omdat pony niet te zeggen heeft wie er wel of niet in de buurt mag komen, maarja, gaat allemaal zo snel :+ ). En verder ken ik de andere paarden niet zodanig goed dat ik op elk moment hun reacties kan inschatten, dus voor de veiligheid van ons allen hou ik het liever gewoon bij mij & de pony, is al uitdaging genoeg ;)

@ Zunzuncito : neen ok, maar je moet ergens beginnen toch? En voor pony is een kwartier lopen al hard werken hoor :+ Heb ik trouwens ook een topic over geopend onlangs, omdat hij de laatste keer dat we aan het trainen waren eerder buiten adem was dan dat hij aan het zweten was (zweten heeft hij dus niet gedaan omdat ik uiteraard gestopt ben ;) ), hele uitleg staat in dat topic .. Dus onder het motte van "je moet ergens starten" wilde ik nu de winterperiode zo door, door te werken wanneer het mogelijk is (want als het te modderig etc. is gaat het ook weer niet), afwisselen met VD'en en allerlei andere dingen en dan in het voorjaar echt serieus aan de slag ...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:37

[***] schreef:
@ maura : Bedoel je dat hij door dezelfde oorzaak dik wordt als waardoor hij singelwonden krijgt? Want dat dik zijn en singelwonden met elkaar te maken hebben ben ik me van bewust Daarom ook dat ik hem wil laten afvallen, zodat we ooit misschien terug zonder problemen kunnen starten als we daar behoefte aan hebben

Ik bedoel dat dik zijn en singelwonden / overgevoelige huid wellicht veroorzaakt worden door dezelfde onbalans in het fysieke (stofwisseling?) systeem. Ik geloof dat er chronische problemen kunnen zijn die niet worden gevonden in bijvoorbeeld bloedonderzoek, omdat het dier in kwestie in goede gezondheid aan de boven- of onderkant van de normale waarden hoort te zitten. Beetje ingewikkeld uitleggen merk ik, maar ik doe een poging. Voor allerlei zaken, zoals lichaamstemperatuur en bloedwaarden, heeft de medische wetenschap (terecht, en ik heb daar alle vertrouwen in) een range vastgesteld waarbinnen een individu gezond wordt geacht. Nu kan het zijn (volgens mij) dat die range voor een bepaald dier eigenlijk kleiner is dan voor de hele groep. Een voorbeeld: ik weet van mijn paard dat zijn normale lichaamstemperatuur iets hoger ligt dan gemiddeld. Dus wel binnen de range van wat normaal is voor paarden, maar bovenin. Mocht hij ooit een paar dagen consequent onder het gemiddelde zitten maar toch binnen de range, dan is dat voor mij toch een signaal dat er iets niet goed zit, ook al valt zijn lichaamstemperatuur dan nog steeds binnen wat normaal is voor paarden.

Wat ik zo lees over jouw pony, problemen met op gewicht komen/blijven, huidproblemen en een kort lontje (mogelijk echt agressief naar soortgenoten?) roept bij mij de vraag op of z'm lever wel helemaal goed werkt. En dat is niet gebaseerd op een diergeneeskundige opleiding, maar uitsluitend op mijn eigen ervaring met een niet-reguliere aanpak van vage problemen met de gezondheid van paarden (naast, altijd, reguliere diergeneeskundige behandeling). Dus eigenlijk op niks, want je kent mij verder niet. Maar goed, ik ken jou verder ook niet, dus dat compenseert elkaar weer. Misschien kun je er niets mee, misschien komt er iets uit, in elk geval succes tot het voorjaar en laten we hopen dat dat een beetje haast maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:37

Dank je voor je reactie ... Dus jij wil eigenlijk zeggen dat ondanks dat bloedwaarden uitwijzen dat z'n lever prima werkt, dat er toch een probleem kan zitten? Hij heeft trouwens geen probleem met op gewicht komen, hij heeft problemen met dat gewicht kwijt te raken :+ Is eigenlijk al heel z'n leven zo, maar niet meer intensief rijden werkt er natuurlijk niet aan mee ;) Maar ook nu is hij niet vet ofzo, gewoon te dik .. zit voor mij wel een verschil in. En agressief, wat is agressief... het is niet dat hij constant paarden aanvalt als die in z'n buurt komen, maar als hem iets niet zint en ze reageren niet op z'n lichte aanwijzingen (meestal heeft hij aan een halve oorverplaatsing genoeg ;) ) dan gaat hij er met open mond op af ja, of gaat die kont de lucht in .. Maar volgens mij doet elke leider in de kudde dat ;)

Ik zal het in gedachte houden in ieder geval, wie weet ;)