Grondwerk/schriktraining met een 2 ,5 jarige ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zep_bink

Grondwerk/schriktraining met een 2 ,5 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:01

oke laat ik even bij het begin beginnen :)

mijn bijna 2 jarige staat op t moment in de opfok ... toch begint het nu al zo te kriebelen ..en we zitten er over na te denken onze paarden na deze zomer terug te halen en lekker nog 2 jaar hier op het land te zetten.

nou vraaag ik me af... het kan toch geen kwaad om 1a2 dagen in de week met een 2,5 jarige een beetje grondwerk te doen .. en later eventueel een kleine schriktraining ?

hoe denken jullie hier over ?

NZ92

Re: Grondwerk/schriktraining met een 2 ,5 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:02

Nee hoor kan gerust!! ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:04

Over wat voor grondwerk heb je het? dat is namelijk nogal breed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:06

Die van mij is 7 mnd en die haal ik al gerust even uit de groep, zomaar 10 minuutjes, stappen, halthouden, van de week heeft ze over een zeiltje gestapt... Kan prima :j

Chico_2004

Ik ben van mening dat je best een aantal dagen in de week grondwerk kan doen.
Dit is tegelijkertijd ook erg goed om een band te krijgen met je paard.
Laatst bijgewerkt door Chico_2004 op 19-01-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

haha, ik heb dat toevallig gisteren maar eens gedaan met mijn 2,5 jarige aangezien die 2 jaar bijna niet in handen is geweest. Was een beetje een 'teleurstelling'. Ik heb allemaal enge dingen verzameld, maar niets bleek eng. Paard stond al op het zijl voor dat ik het goed en wel uitgevouwen had; sprong al over de cavaletti voor dat ik kon aanjagen; had al met de pionnen gesmeten voordat ik nummer 3 kon neerzetten;
vond een knalgeel zijl over de rug bepaald niet spannend etc etc.
Conclusie: groei maar gewoon even verder, dan gooi ik er van de zomer gewoon een zadel op :+

Ik hoop voor je dat het bij jou wat 'spannender' wordt :P
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-01-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:07

Kan heel goed hoor! Is zelfs verstandig naar mijn mening.
Dan ga ik er natuurlijk wel even vanuit dat je zelf goed weet hoe je dit op de juiste manier aanpakt ;)
Helemaal met die jonkies ligt dat wel gevoelig. Indien nodig een paar lessen nemen dus.

Paard hieronder is op de foto bijna 3.
Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:08

Ja hoor, kan prima! :j
Beetje afwisseling vinden ze vaak ook erg leuk, lekker doen dus! +:)+

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:11

ik heb er op dit moment niet erg veel ervaring mee .. maar ik wil met een paard van mijn vriendin wat lessen volgen en wat met dat paardje bezig zijn .. het duurt dan toch nog een maand of 8/9 dat ze terug komen dus daar heb ik nu nog lekker de tijd voor.. ik wil hem pas met 4/4,5 in gaan rijden .. en om hem nou 2 jaar weg te laten kwijnen op het land lijkt me ook niets !

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:16

Houd de oefeningen kort...beter 3x in de week 5 minuten dan 1x in de week 15 :) Zorg ook dat de oefeningen niet belastend zijn voor het lichaam (spaanse pas nog even in de wachtkamer zeg maar :P )
Zou niet inzien waarom niet,zolang het maar spelenderwijs gaat...kort duurt,niet inspannend is en je paardje het leuk blijft vinden.

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:29

oei spaanse pas dacht ik idd nog lang niet aan :P nee echt gewoon de beginselen .. volgen halt, over een zeiltje lopen.. over een balkje wandelen .. en de makkelijke dingen,.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:32

Tuurlijk :) Mijn veulens van 8 maanden moeten ook al aan de bak :j
Mijn eigenste veulie kan nu achteruit als ik het hem vraag, voetjes geven, touch, en dat ga ik langzaam uitbreiden naar algeheel wijken voor druk, kusje, dat soort dingen. Maar inderdaad, geen half uur bezig zijn. Die van mij doe ik iedere week/2 keer in de week 5 minuutjes, en that's it! Meestal heeft hij het dan toch al opgepakt, dus dan hoef ik het de keer erna maar heel kort terug te pakken ;)

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:34

een veulen van 8 maanden .. moet je naar mijn idee lekker veulen laten zijn .. 2,5 jaar vind ik toch een ander verhaal .. sorry

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:39

Ik denk dat je het prima ziet Ts. Op die leeftijd kun je een lichte training oppakken d.m.v. wat grondwerk. Ik zou het kort houden i.v.m. de concentratie en afwisselen.

Een jong paard kan deze tijd nooit meer overdoen. Een veulen moet je met rust laten, mentaal laten groeien en laten sparren met zijn leeftijdsgenoten. Liever iets te brutaal en zelfverzekerd dan zo'n volgeling die niet heeft geleerd jong te zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:42

zep_bink schreef:
een veulen van 8 maanden .. moet je naar mijn idee lekker veulen laten zijn .. 2,5 jaar vind ik toch een ander verhaal .. sorry

Want? Die van mij kan 24/7x7 veulen zijn in de opfok tussen vriendjes. Van de zomer gaat ze een natuurgebied in waar ik haar niet uit de groep kan halen. Wat is er nu dan mis mee om zo'n 1x per week dat beestje ff uit de groep te halen, een rondje mee over het erf te stappen, een borsteltje overheen te halen, en als je dan toevallig een zeil tegen komt, kijk je gelijk ff wat ie daarmee doet ;)

Zeg het maar ;)

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:43

daar ben ik het idd mee eens !!

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:44

stef schreef:
zep_bink schreef:

Want? Die van mij kan 24/7x7 veulen zijn in de opfok tussen vriendjes. Van de zomer gaat ze een natuurgebied in waar ik haar niet uit de groep kan halen. Wat is er nu dan mis mee om zo'n 1x per week dat beestje ff uit de groep te halen, een rondje mee over het erf te stappen, een borsteltje overheen te halen, en als je dan toevallig een zeil tegen komt, kijk je gelijk ff wat ie daarmee doet ;)

Zeg het maar ;)

jij hebt het over kusjes geven ? ik vind niet dat je een jong veulen daarmee moet belasten.

maar dat is mijn mening en ieder zo zijn eigen mening ..

dit is net zoiets als dat de 1 met 3 jaar al inrijdt en ik het pas met 4.5 doe !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:46

Ik heb het over kusjes geven? Waar dan?
Ik zie er op dit moment geen toegevoegde waarde in om mijn veulen kusjes te leren geven, maar ik zie er ook geen kwaad in.

Dat je je mening hebt helemaal prima, is alleen maar goed, maar wie A zegt moet B zeggen IMO en dan ben ik nog steeds benieuwd wat ik bijv zo ontzettend verkeerd doe als je een veulen een veulen moet laten :?

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:48

sorry .. ik reageerde op een ander en jij reageerde daar weer op ;)

ik had het over pluttersput :)
Laatst bijgewerkt door zep_bink op 19-01-11 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:48

maar dat maakt op zich niet uit. Jij vind dat je een veulen veulen moet laten. Wanneer is een veulen dan veulen? Hoe zie jij dat?
Ik zie in je profiel bijv toch echt een foto van een veulen aan een halster in de duinen....
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 19-01-11 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:49

Stef wat jij omschrijft zie ik niet specifiek als grondwerk. Dit zijn gewoon basisafspraken die je maakt: stil staan, voetjes geven, borsteltje ook prima en als je dan toevallig een zijltje tegen komt, zal dat ook geen drama zijn.

Pluttersput laat haar veulen wijken voor druk en leert het kusjes geven dat is iemand anders Ts. ;)

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:50

ja wat jij doet met mijn veulen heb ik idd ook gedaan met mijn veulen toen hij nog thuis stond. dit zijn echter geen grondwerk oefeningen maar gewone basis.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:50

@steff dit ging niet over jou reactie maar over die van pluttersput lees reactie daarboven!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:51

Ik laat die van mij ook wijken voor druk. Als ik tijdens het wandelen stop, stopt mijn veulen, als ik achteruit loop gaat mijn veulen achteruit, als ze aan de muur staat gaat ze om.... allemaal wijken voor druk :j

Gewone basis, en hoe bereik je die basis? Juist ;)

Stalnollie, dat snap ik, maar dat verandert niks aan de zaak

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:52

ook wandelen vind ik een onderdeel van de basis .. mee lopen aan een halstertje ..

ik heb het over oefeningen waar je veulen veel bij na moet deken .. je leert dus echt iets op commando te doen.