Grondwerk enz

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paulientje09

Grondwerk enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:23

Heey,

Ik ben nu bezig met een pony beleren.
Niet erop maar gewoon grondwerk enzovoort.
ik ben nu begonnen met halthouden, achterwaarts en ook al een beetje longeren.
Ik probeer steeds meer haar vertrouwen te winnen maar ik heb het idee dat dat niet egt lukt.
Heeft iemand nog tips :o

E_Nalanta

Re: Grondwerk enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:04

Dit is niet de enige manier van vertrouwen winnen. Dat doe je ook door lekker bezig te zijn met je paard, je paard overtuigen dat dingen die hij/zij eng vind niet eng zijn en samen leren. Zo 'groei' je op een gegeven moment steeds meer naar elkaar toe. :)

paulientje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 09:32

Bedankt :)

ponyranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:48

gewoon tijd,geduld en veel zachtheid en liefde.

een paard vertrouwt je niet in 2 dagen.sommigen hebben er maanden voor nodig

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:05

Heel veel grappige dingen gaan doen samen: waar je om kan lachen: emmers mee in de bak, ernaartoe lopen, erbij stil blijven staan, ernaast, ervoor, erachter, slalom doen om een aantal emmers, achterwaarts tussen 2 emmers door, stukje landbouwplastic mee, op de grond leggen (kan ook een aantal vuilniszakken zijn aan elkaar vast) ernaartoe lopen, er bij stil blijven staan, erlangs lopen, achterwaarts ernaar toe lopen, er aan mogen ruiken, voetje erop, eroverheen lopen, etc.
Maarrrrrrrrr, daar heel veel tijd voor nemen: steeds weer de ontspanning opzoeken: je neemt de pony mee naar de emmer (zelf erg ontspannen blijven) en kijkt naar haar gedrag: pas als ze helemaal ontspannen bij de emmer staat (als ze uitgeademd heeft bv) blijf je nóg 20 tellen staan genieten van het feit, dat ze ontspannen bij de emmer staat:
Dáármee win je vertrouwen van je paardje: een paard is in de kudde altijd maar bezig om de veiligheid op te zoken. Ze is nl een prooidier, die altijd roofdieren achter zich aan heeft: Jí'j wilt niet een roofdier zijn in haar ogen, maar een kuddegenoot die het liefst wat hoger staat in rang: dan ben jij nl degene die haar veiligeheid biedt!
Als ze niet naar de emmer (of het plastic) toe durft, neem je meer tijd om daar te komen: ga je terug naar de plek waar ze nog wel ontspannen was. Daar wacht je weer op de volledige ontspanning (het uitademen bv), wacht weer die 20 extra seconden en gaat dan weer richting de emmer...... Op het moment dat je spanning voelt (elk signaaltje is belangrijk, hoe klein ook) stop je ga je weer wachten op ontspanning.
Lijkt wat onnozel, want hierdoor gaat het rijtje van boven (emmer en plastic) misschien wel heel lang duren voor je aan het einde bent (óver het plastic) maar is superbelangrijk in het leggen van een hele goede basis in jullie relatie: eerst vertrouwen opbouwen, dan gaat dat over in respect.

Ik vind die fase zelf erg leuk om te doen: je kan dan zo blij zijn met kleine dingetjes!
et op: in mijn ogen moet je dus ook niet belonen met een hoog stemmetje en met 'brááaaaaf, etc, maar juist met STIL staan naast haar, RUST en niks zeggen of doen (volgens mij de grootste beloning voor een paard!

Succes, Bianca