VD met drachtige merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

VD met drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 18:53

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met vrijheidsdressuur met m'n verzorgpaard. Nu heb ik gister te horen gekregen dat ze al 6 maanden drachtig is.
Is het slim om een aantal dingen achterwege te laten? Ik wou der namelijk morgen een beginnetje maken met wat nieuws aanleren, maar ik heb echt geen idee wat. En ik denk ook dat niet alle kunstjes fijn zouden zijn voor der.
dus welke kunstjes zou ik beter niet kunnen doen?

ze kent al:
-begin flemen
-Jambette
-spagaat (vanuit de jambette)
-shake (nee schudden)
-begin voedsel weigeren

Alvast bedankt!

Nachtlampje

Re: VD met drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:58

ik zou geen spagaat meer doen, en misschien ook geen jambette meer. Ik denk dat je je toch moet richten dan op de kleine kunstjes. Volgen, flemen, kusje, dingen oppakken, targetten, shaken, eten weigeren, achteruit, stilstaan op commando, gapen.. er is genoeg :)
T lijkt me toch erg link, vooral bijvoorbeeld spagaat, stel dat ze door die ietwat onnatuurlijke houding (voor een drachtige merrie) haar placenta scheurt? (weet niet of dat helemaal mogelijk is..)
veel plezier met VD-en en later met het veulen :D

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:03

ja, daar dacht ik ook al aan..
Jambette is misschien een beetje lastig om helemaal niet te doen := want dat vind ze erg leuk en doet ze ongevraagd :') (uiteraard beloon ik dat niet)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:04

Ja dat doet de mijne ook xD hij gaat nu minutenlang staan flemen en schrapen om een brokje, waarna ik vrolijk wegloop. In ieder geval dan geen hoge jambette vragen bijv :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:06

Slofje schreef:
Ja dat doet de mijne ook xD hij gaat nu minutenlang staan flemen en schrapen om een brokje, waarna ik vrolijk wegloop. In ieder geval dan geen hoge jambette vragen bijv :)

haha tja, daarom heb ik inmiddels ook maar een clicker gekocht en begonnen met voedsel weigeren :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:07

helpt dat, zo'n clicker?

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:19

alle kunstjes die geen inspanning vragen van de buik, en niet zwaar ervoor zijn kunnen best,
ik denk dat 1 maandje de jambette totaal geen kwaad kan, maar de spagaat uiteraard wel, buiging ect zal ook niet meer gaan lukken met die dikke pens hihi :o

houd het gewoon op simpele dingetjes die je paard niet teveel vragen :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:34

Spagaat kan nog prima hoor! :j Als je het maar rustig aan doet, je paard zal zelf wel aangeven of het nog gaat ja of nee. :) Zolang je maar niet gaat steigeren of dr laat zitten ofzo kan het niet zoveel kwaad! :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:20

H_Nalanta schreef:
Spagaat kan nog prima hoor! :j Als je het maar rustig aan doet, je paard zal zelf wel aangeven of het nog gaat ja of nee. :) Zolang je maar niet gaat steigeren of dr laat zitten ofzo kan het niet zoveel kwaad! :)

oke, daar ben ik nog lang niet. ik was donderdag ook al met der bezig, toen wist ik nog niet dat ze drachtig was, maar ging alles ook prima en stond ze netjes en vrolijk in de spagaat. dus denk dat het haar niet echt in de weg zit, maar ga der iniedergeval op letten :)

tot nu toe werkt de clicker nog niet heel goed, maar heb er ook nog maar 1 keer mee gewerkt ;) en ze moet hem nog even goed doorkrijgen :)

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:34

Shake !
:)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:42

De jambette en de spagaat zijn prima te doen, vooral als je merrie het ook uit zichzelf doet. Dat duid er toch maar weer op dat ze er geen last van ondervind.

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:02

tsjaa,,eigelijk alles maar als ze er last van krijgt of het niet meer wil doen gewoon kleinen kunstjes zoals;flemmen kusje,volgen,schake