Alleen graag VD na opwarming?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alleen graag VD na opwarming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:45

Misschien iets raars, maar aangezien mijn pony raar is (en ikzelf waarschijnlijk ook :P ) is het toch iets waar ik over denk .. Ben eens nieuwsgierig wat jullie denken ;)

In principe werken we altijd eerst voordat we gaan VD'en. Ik longeer mijn pony altijd los en laat hem dan stappen, draven en galopperen etc. Pakweg een kwartiertje (kan meer of minder zijn) en dan is het wel goed geweest en dan gaan we VD'en omdat ik toch wat langer met hem bezig wil zijn (maar pony kan geen uur rondlopen, hij is een beetje uit conditie :+ ). Toen er nog sneeuw lag hebben we dat een paar keer kunnen doen, de laatste keer was het lopen wel maar 5 minuten ofzo (omdat het toch wat glad was) maar het was toch lopen. Gisteren echter lag er zoveel modder dat het niet zomaar kon, en ik had geen zin om halve verbouwingen te doen om een stuk af te zetten waar het wel kon .. Ik wilde gewoon fijn VD'en, dat kan praktisch op de plaats en we hadden wel een beetje ruimte ...

Viel dat even tegen :')
Pony leek echt een serieuze baaldag te hebben, niks wilde lukken, niks wilde ie doen ... Wat ik ook probeerde, er kwam niks uit, of met heel veel tegenzin .. Naja, dat is mijn bedoeling ook niet natuurlijk, dus uiteindelijk nog iets gevonden wat goed ging en daarmee afgesloten. Dacht dat hij het VD'en misschien even "beu" was omdat we dat de laatste 3 keer al hadden gedaan (en pony slaat nogal eens dicht als je wéér eens hetzelfde doet, ookal is elke VD-keer natuurlijk anders..).

Daarom ging ik vandaag met een andere intentie, vandaag wel de verbouwingswerken gedaan zodat we een stuk hadden waar we toch wat op konden. Het was niet heel geweldig, maar het was groter dan een longeercirkel dus dat moet kunnen ;) Had alleen een enorm gat in het midden (paarden die daar normaal staan graven nogal graag :+) maar daar had enkel baasje maar last van, aangezien pony aan de buitenkant loopt :P Anyway, bedoeling was dus nog eens goed te werken, echt werken ~~}> Na zo'n 20 minuten (met pauze tussenin) had pony het gehad en was moe, toen ben ik in dat gat gaan zitten en hebben we gewoon wat van het zonnetje genoten, ik had verder helemaal geen bedoelingen. Pony kwam er gezellig bijstaan en zowaar kwam het hele riedeltje voorbij .. schudden, flemen .. ik moest maar vragen en ik kreeg het, terwijl dit gisteren absoluut onmogelijk was ... Pony had ook een heel andere instelling, hij vond het echt leuk ..

Dus, ik weet dat de ene dag de andere niet is, maar op 1 dag tijd een bocht van 180° ... zou het kunnen dat hij eerst wat wil lopen/werken en dan spelen (VD'en)? En dat dus enkel VD'en voor hem niet genoeg is om zich in te zetten? Ik heb namelijk schrik dat als ik steeds hetzelfde doe (dus eerst lopen en dan VD'en) dat hij dat juist saai gaat vinden, maar misschien heeft hij dat juist nodig? Hoe is dat bij jullie paarden/pony's? Iemand die dit misschien herkent? (vast niet :)) ).

En zoals in het begin al gezegd: we zijn een beetje raar :P
Kan me voorstellen dat dit een heel raar topic is, maar het was iets wat ineens in mij opkwam :Y)

Ps: voor een fotoverslagje van vandaag, zie het topic in mijn onderschrift ;) Het is de moeite, haha :+

Effects

Re: Alleen graag VD na opwarming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:12

Misschien is het juist andersom, dat hij niet verwachtte dat jullie zomaar vrijheidsdressuur zouden gaan doen en daarom minder enthousiast was. En de dag daarna ging het wel volgens de normale volgorde dus bedacht hij zelf al dat het tijd was voor vrijheidsdressuur. Maar het is maar een idee. :)
Mijn vrijheidsdressuur 'ritueel' is dat ik een appel in stukjes snij bij de zadelkast en mijn pony loopt in de buurt en wacht heel nieuwsgierig achter me. Ik denk dat omdat dat een bekende volgorde is, hij wel wat enthousiaster wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:19

Het zou kunnen ... maar ik begin ook met worteltjes snijden en dan staat hij ookal te kijken/te wachten ... Dit had ik vandaag trouwens niet gedaan omdat ik niet van plan was te VD'en, maar toen we even pauze hadden toch maar wat gaan halen :+

En dan beginnen we het VD'en (sinds ie dat kan) met voedsel weigeren, een paar keer, en dan de rest. Dus dat deed ik toen ook gewoon ... En vandaag niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:02

Hmm, was toevallig net nog eens op de website van de elementen aan het kijken en de vragen die daar staan .. Daar staat een vraag bij "Heeft je paard tijd nodig (meer dan 10 minuten) om op te warmen voordat hij/zij een prestatie kan leveren?" .. als je daarop "ja" antwoordt dan krijg je een aardepunt bij, en mijn pony is overduidelijk een aardepaard :+

Dus nu vroeg ik me af .. stel dat ie het werk als opwarming ziet, en het VD'en als prestaties leveren.. :Y) Zou wel grappig zijn :))