conditie training aan de longe.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mies_dummy

conditie training aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 11:23

:wave: mede-bokkers.

wij willen de conditie van mijn verzorgFjord beter maken/ vergroten of hoe je dat ook zegt.
we willen er aan werken.
maar we rijden maar als ik niet kan rijden wil ik het doen dmv Longeren en als afwisseling.
maar hoe kan je dat het beste doen?
heeft er iemand tips?

groetjes,
Michelle

Pluttersput

Re: conditie training aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:27

Opbouwen :j Imo is dat dé key tot goede conditie. Beginnen, en steeds iets verder uitbouwen.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:35

Ik doe sowieso 1keer per galoptraining. Goed in- en uitstappen is echt heel belangrijks (uberhaupt natuurlijk :j ). Los maken in draf en dan aangalloperen.

Om naast conditie (en omdat het anders wel heel saai is) ook krachttraining te doen, wissel ik in galop veel grote en kleine voltes af.
Af en toe even lekker op adem stappen en dan weer verder.

Worden ze keisterk van met een ijzeren conditie. Kijk wel uit dat hij niet als een jekko de bak doorgaat, dan spant hij alle (verkeerde) spieren aan. Dan kun je beter eerst werken aan ontspannen en de training een andere keer voortzetten.

Oh ja, ik longeer sowieso niet met hulpteugels, maar dat is bij bovenstaande training helemaal uit den boze omdat het al erg intensief is voor zo'n paard, en dan helemaal met hulpteugels waarin hij in een bepaalde houding wordt gestuurd.
Mijn paard kan prachtig dragen op de kleine volte. Hij komt van voren prachtig omhoog, maar heeft zijn hoofd/hals houding vrij hoog. Dat mag in de verzameling. De hals is een evenwichtsbalk dus erg belangrijk om die met dat doel te gebruiken.

Succes!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:36

Misschien kun je hem in een roundpen longeren (zelf circel afzetten met paaltjes en lint) en hem dan freestyle longeren. Veel overgangen laten maken op stem en leg er ook balkjes in, dat is een goede training.
20 minuten longeren is eerst al best lang, bouw het rustig aan op, je paard moet het leuk blijven vinden. Dus ook maar 2 keer in de week naast 1 a 2 x rijden. Geef je Fjord ook zeker 2 "rust" dagen per week, anders verzuren zijn spieren missch te snel. Maak gewoon een plan, net als je bij jezelf zou doen als je wilt gaan trainen. En dan moet je rustig aan opbouwen. Begin je te merken dat hij het werk goed aankan, dan kun je evt na paar weken het werk iets opbouwen.
Maak ook eens een leuke buitenrit, dat is erg goed voor conditieopbouw en voor de geest ;-)
Maar ook een heel stuk wandelen als afwisseling is goed voor de conditie. Stappen en draven is in begin beter dan galoperen om conditie op te bouwen.

Maar denk ook eens om met je paard te fietsen (als dat veilig is), of keer lage sprongetjes te doen (onder het zadel of weer los in de bak).

Succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:36

Ik zou liever niet longeren gebruiken, maar wandelen of iets dergelijks. Is dat een optie?

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:44

TurdusMerula schreef:
Ik zou liever niet longeren gebruiken, maar wandelen of iets dergelijks. Is dat een optie?

ja wandelen kan ook en hoe dan? nou ik kan beter zeggen hoe bouw je het dan op?

voor de rest ook allemaal bedankt we werken er aan!

bijzet is zeker geen vereisde maar daar hoor ik altijd veel over! ze zit nu zegmaar net onder een basis conditie maar we willen van de zomer met haar beetje gaan springen en lage crosjes enzo maar dan wil ik wel dat ze er echt klaar voor is zegmaar!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:48

Aan de fiets, kilometers draven door het bos. Heerlijk

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:50

interval training is volgens mij ook heel goed voor de contitie
dus zeg maar
-2 min draf of galop 1 min op adem stappen
-3 min draf of galop 1 min op adem stappen
en dat steeds uitbouwen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:53

Maar bedenk vooraf wel goed op welke manier en vooral waarom je de conditie wilt verbeteren :) Als je bijvoorbeeld dressuurgericht traint dan train je conditie op snelle reactie, korte prestaties die geleverd moeten worden. Dat is iets anders dan dat je traint voor endurance (lange afstanden).

Als je voor cross wilt trainen zou ik kiezen voor wat meer galopwerk, de achterhand sterker maken met longeren idd zoals Lins aangeeft.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:54

Suzan_bobar schreef:
Aan de fiets, kilometers draven door het bos. Heerlijk

Hihi ik heb dat 1 keer geprobeerd maar was bij mij geen succes :+
Paard dacht regelmatig dat hij even een poepje moest laten (en dat moest natuurlijk dan weer in stilstand, normaal moet hij wel altijd doorlopen van mij) en ook een plasje moet natuurlijk, waardoor paard regelmatig los liep. Ook moet het bos wel goed bijgehouden worden anders ga je geheid op je bek :')

Ik zou verder idd ook wat meer gaan longeren, en anders lange lijnen eens proberen? Is niet super voor de condtie maar je kunt wel goed je paard rechtrichten wat ook bij paarden houder hoort!

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:48

weer bedankt voor de tips!
fietsen gaat hem niet worden moet niet ver naar het bos maar wel langs een drukke weg!

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:05

kan iemand mij helpen met een schema samenstellen? :o

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:44

Een schema? Dat is lastig. Ik zou gewoon rustig beginnen en steeds meer uitbouwen. bv. 10 min stappen 3min draven, 1 min galopperen, en dan weer stappen en dat bouw je gewoon uit snap je?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:50

CinTwiZo schreef:
interval training is volgens mij ook heel goed voor de contitie
dus zeg maar
-2 min draf of galop 1 min op adem stappen
-3 min draf of galop 1 min op adem stappen
en dat steeds uitbouwen

dat wilde ik ook aangeven...
Ik heb 2 fjorden van een vriendin hiermee getraind. Zij waren echt mega...
Maar door interval training, stappen aan de hand en stapmolen goed op gewicht gekomen... Echter moet je wel enkele maanden voor uitrekenen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:50

ramboe schreef:
Een schema? Dat is lastig. Ik zou gewoon rustig beginnen en steeds meer uitbouwen. bv. 10 min stappen 3min draven, 1 min galopperen, en dan weer stappen en dat bouw je gewoon uit snap je?

dat is al veel te zwaar, gaat het hier ook om paard met overgewicht of heeft het enige conditie....

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:52

sefanja schreef:
ramboe schreef:

dat is al veel te zwaar, gaat het hier ook om paard met overgewicht of heeft het enige conditie....

Ja weet ik veel ik zeg ook maar wat ik zeg toch bv.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:48

Weet je wat nou leuk is en ook gelijk goed voor jezelf, hardlopen met je paard!
Lijkt me ook leuk met mijn verzorgpaard te gaan doen, alleen moet ik eerst beginnen met wandelen buiten en uberhaupt laten wennen aan het buiten leven met voorbijrijdende auto's en scooters etc..