Bij grondwerk gaat paard ontwijken en stijgeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fiona2005

Bij grondwerk gaat paard ontwijken en stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:48

Hallo,

ik ging vandaag grondwerk doen met mijn paard Fiona(met touwhalster en leadrope). Als ik links van haar sta doet ze alles braaf: volgen, stoppen, achteruit, wijken voor druk voorhand en wijken voor druk achterhand.
Maar als ik aan de rechterkant van haar sta gaat ze niet op tijd stoppen, mij ontwijken(van me weg lopen) en zelfs stijgeren.
Is dit haar moeilijke kant? Dominante kant?
Hebben jullie tips of ideeen over wat het probleem/oplossing kan zijn?

groetjes, Tessa

Anoniem

Re: Bij grondwerk gaat paard ontwijken en stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:49

Bij welke oefeningen doet ze het?

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:55

alles behalve volgen,

maar vooral bij achteruit en wijken voor druk voorhand

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:04

Misschien heb je alles aangeleerd aan de lingse kant? Of ziet het paard daar niet goed?

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:08

Ze vind het niet erg als ik rechts loop, maar als ik dingen vraag wordt ze een soort van boos
En ze heeft minder respect voor mij als leider

edit: paard ziet overigens prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:12

Het lijkt me sterk dat het een kwestie van respect is, want dan zou het niet rechts-links-afhankelijk zijn.
Misschien doe je zelf de dingen anders ('verkeerd') aan haar rechterkant.
Heeft er al eens iemand naar je gekeken terwijl je aan 't grondwerken bent?

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:16

Heeft nog niemand meegekeken. Maar nou zijn er op mijn stal weinig tot geen mensen die dit doen.
En zelf heb ik niet het gevoel dat ik het anders doe.
Doe mijn leadrope in de andere hand en doe de oefeningen hetzelfde(maar is moeilijke te zeggen over jezelf)
lastig |o

Het viel me op dat ze ging stijgeren(want dit doet ze nooit aan de hand of tijdens het rijden), dus ze probeert wel iets aan te geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:22

Dus bij achterwaarts gaan en bij wijken voor druk van de voorhand steigert ze wanneer je rechts van haar staat? En niet wanneer je links van haar staat?

Het is inderdaad lastig om van jezelf bewust te worden wat je links en rechts doet. Over het algemeen zit daar wel verschil in, omdat wij zelf ook een voorkeurskant hebben.

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:25

Ja als ik rechts van haar sta doet ze bij achterwaarts gaan en wijken voor druk stijgeren en als ik links van haar sta niet, dan doet ze alles prima!

Misschien verstandig om een keer een lesje te nemen..

edit; en ze ontwijkt me(loopt van me weg)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:58

Sta je links en rechts op dezelfde afstand van je paard als je vraagt om bv achteruit te gaan? Die van mij stijgert soms ook en volgens mijn trainer leg ik dan teveel druk op haar. Sta ik of te dichtbij of geef ik de hulp te groot.

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:38

volgens mij sta ik aan beiden kanten op dezelfde afstand..
En als ik achteruit loop, moet zij dat ook doen. En als ze het niet goed doet heef ik een klein tikje tegen haar borst, maar dat doe ik links ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:30

Ik zou toch een keer een lesgeefmens laten komen. Die kan het allemaal veel beter beoordelen dan wij hier. ;)
Misschien wil ze je ook wel filmen terwijl je aan 't grondwerken ben, dan kun je zelf op je gemakkie kijken hoe het gaat en waar het eventueel fout gaat.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:03

fiona2005 schreef:
En als ik achteruit loop, moet zij dat ook doen. En als ze het niet goed doet heef ik een klein tikje tegen haar borst, maar dat doe ik links ook..

Dat achteruit lopen van jouzelf is dus je eerste hulp. Doet ze het dan niet dan is dat tikje een tweede hulp (of vergroting).
Als ze het dan nog niet doet, wat is dan je volgende vergroting?

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:05

De mijn heeft het steigeren ook gevonden. ze doet dit bijna nooit, alleen als ik een oefening te veel achter elkaar wil doen, of het te snel gaat. Ben blij dat ze het me verteld, al zou ik het liever anders hebben :)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:46

heb ook dat probleem, leuk om deze op te volgen :-)

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 13:40

manex schreef:
fiona2005 schreef:

Dat achteruit lopen van jouzelf is dus je eerste hulp. Doet ze het dan niet dan is dat tikje een tweede hulp (of vergroting).
Als ze het dan nog niet doet, wat is dan je volgende vergroting?

eigelijk heb ik geen vergroting van het tikje op haar borst, want dan doet ze het altijd al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:12

fiona2005 schreef:
eigelijk heb ik geen vergroting van het tikje op haar borst, want dan doet ze het altijd al.

Wàt doet ze dan? Steigeren of achterwaarts gaan?

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:57

achterwaarts :+

De ene keer doet ze het heel braaf en de andere keer gaat ze -rechts- ontwijken of stijgeren..

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:04

Laat dr door een osteophaat nakijken zou ik zeggen...
misschien zit dr toch ergens aan de rechter kant iets niet helemaal goed. Doe je trouwens standaard eerst linkerkant, en dan rechtsom, of ook welleens andersom?
Zo kan je ook tegen blokkades aanlopen, dat heb ik met springen gehad, als de hindernis aan de linker kant van de bak staat is mn paard enorm braaf en springt ze gewoon, maar als precies dezelfde hindernis aan de rechter kant staat, of er ligt ookmaar één balkje, ze denkt er niet aan om er overheen te gaan!

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:11

Die van mij heeft rechtsom ook meer moeite dan linksom. Hij probeert me dan ook steeds z'n linkeroog te geven en weer naar links te draaien tijdens grondwerk. Het is misschien een optie om toch gewoon bij het begin te beginnen en te zorgen dat je aan die kant ook alles mag doen. Eerst desensibiliseren aan de rechterkant met hand, stick, etc. Dan langzaam uitbouwen met wegsturen, achterwaarts gaan, zijwaarts, etc. Het kost even tijd, maar die heeft je paard blijkbaar nodig aan die kant. Hij moet het vertrouwen krijgen dat het aan die kant ook goed is, net als wat je al bereikt hebt aan de linkerkant. En een paard schijnt geen verbinding tussen de linker en rechterhersenhelft te maken, zoals wij dat wel doen, dus wat hij ziet en doet aan de rechterkant is weer compleet nieuw en anders wat hij links ziet en doet. Dus flink oefenen rechts en beginnen bij de basis en kijken of je elke dag een klein stapje verder kan komen. Dat werkt bij mij wel, maar het kost wel even tijd, want je bent toch gewend en opgegroeid met het meeste aan de linkerkant van je paard doen.
Succes!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:20

Helemaal waar Hanoz. Links en rechts moet je echt los van elkaar zien qua trainen.
Wat aan de ene kant werkt moet aan de andere kant echt apart geleerd worden. Best wel bizar eigenlijk.

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 09:47

Okee bedankt! Ik ga even oefenen en dan laat ik weer iets weten!

@ Love_shyboy
Ze is nagekeken door osteopaat, sportmasseuse en veearts. Maar omdat ze spat heeft in haar rechterachterbeen is ze scheef(ze zet rechterachterbeen in het spoor van linkerachterbeen). Van mij hoeft ze het dus allemaal niet recht te doen, als ze het maar probeert. Met enkele passen ben ik al tevreden.

ik denk idd ook dat ze gewoon niet gewend is dat ik ook dingen aan de rechterkant doe.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:18

fiona2005 schreef:
Okee bedankt! Ik ga even oefenen en dan laat ik weer iets weten!

@ Love_shyboy
Ze is nagekeken door osteopaat, sportmasseuse en veearts. Maar omdat ze spat heeft in haar rechterachterbeen is ze scheef(ze zet rechterachterbeen in het spoor van linkerachterbeen). Van mij hoeft ze het dus allemaal niet recht te doen, als ze het maar probeert. Met enkele passen ben ik al tevreden.

ik denk idd ook dat ze gewoon niet gewend is dat ik ook dingen aan de rechterkant doe.

Misschien is dat ook een deel van je probleeem. Je moet in het begin eigenlijk al blij zijn met 1 pas. En dat herhaal je een paar keer. Pas als dat vlotjes gaat kun je gaan uitbouwen naar een paar passen.