Hoe lang trainen voordat paard truc onder de knie heeft?(VD)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Britje

Hoe lang trainen voordat paard truc onder de knie heeft?(VD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 22:32

Hallo Bokkers,

Ik ben begonnen met vrijheidsdressuur maar ik vroeg me af, hoe lang duurde het aanleren van de truc bij jullie?
En dan zeg maar per truc apart (want elk trucje kost natuurlijk niet evenveel tijd).
Ik ben begonnen met hem mooi staan en voordat ie dat goed kon duurde wel anderhalve week of zo :P Daarna Jambette en die had ie binnen 10 minuten door (het begin dan) ;)

Dus neem een paar trucjes die je je paard hebt geleerd en vertel hoe lang de beginselen en de verbetering ervan duurde (A)

Thnx, ik ben benieuwd :Y)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:44

ehh voetje geven 5 sec
liggen 2x 30 min (verschillende dagen)
liggen terwijl ik er op zit wil langer niet altijd (zit nog wet werk in)
plat liggen 10 min
zitten 5 sec
op iets staan 5 sec
steigeren 5 min (nu alleen wanneer ie er misbruik van kan maken en wanneer ie zin in heeft, dus zit ook nog wat werk in)
ehhhh
dat zijn de truukjes die er in heb

target point snapt ie geen drol van, wand ik heb die snoepjes en niet dat ding
dingen vast pakken, hoe ik het in mijn hoofd haal iets in zijn mond te proppen wat niet zijn bit is of lekkers is
helemaal op zijn rug, helaas ben ik niet hulk hogan
het truukje met de hindernis, tja wel leuk hoor maar BORING !!!
zittend voetjes geven, veels te vermoeiend
hmmm.....

dat was het geloof ik
kort om als het um leuk lijkt heb ik wel eens het idee dat ie al weet wat ik van hem wil
vind ie het niet leuk kan ik de hik krijgen :+ (en kijkt het behang wel erg lonkend naar me }:) )

x_Britje

Re: Hoe lang trainen voordat paard truc onder de knie heeft?(VD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 22:55

Haha, wat heb jij een slim paard, die van mij heeft wat meer tijd nodig om het door te hebben. Hoe heb jij het liggen aangeleerd? (A) Ben wel benieuwd want tot nu toe zie ik het nog niet gebeuren op de manieren die ik op internet heb zien staan :(

whisper94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:30

hee even een tip je kunt via bol.com een boek over vrijheidsdresuur kopen daar in staan interesante dingen over hoe je je paard trucjes kunt leeren

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:10

Noah train ik ongeveer 2 dagen per week echt in VD.
het kusje geven duurde ongeveer 4 minuten, jambette (echt voet hoog en recht naar voren) ongeveer een maand, spagaat 2 weken, nee schudden 3 minuten, mooi staan een week, op het blok met allebei de voorbenen lukte de derde dag oefenen, en nu zijn we ongeveer anderhalve maand bezig met het compliment, een maand met de buiging, en een maand bezig met het liggen, dat leer ik hem zo:
ik zet Noah vrij in de paddock, hij gaat ALTIJD rollen zodra hij de kans heeft. Ik blijf dus in zijn buurt, en zodra hij aanstalten maakt om te gaan rollen zeg ik 'Down'. Als hij eenmaal ligt, click met de clicker, en voer in z'n mond stoppen :) we zijn nu zover dat hij blijft liggen na de click, en opstaat als ik het teken geef voor opstaan.

ik wil niks overvragen, en oefen trucjes 10 minuten, dan even 5 minuten spelen, voetballen, rennen of anders gek doen, en dan weer 10 minuutjes oefenen, zodat het leuk blijft voor hem. langer dan een halfuur VD doe ik niet, dan raakt hij ook z'n concentratie kwijt, en worden de merries die langs de paddock lopen echt veeeeel interressanter dan ik :')

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 11:32

Haha, tja, zonder concentratie kom je nergens. Daar was ik indd ook al achter ;) Ik ben nu in totaal denk ik een maandje bezig met VD maar ik doe het in de box. De bak is namelijk te hard, te nat of ingesneeuwd in de winter |( Maar ik ben nu toch nog bezig met de kleine kunsten en die kunnen prima in de box :D Ik ga dus niet spelen tussendoor maar even poetsen. Ik stop wanneer ik merk dat andere dingen meer aandacht krijgen dan ik (, het moet natuurlijk wel vrijheidsdressuur blijven). Maar meestal kan ik aardig lang doorgaan want hij vind het helemaal leuk :P

Ik ben nu begonnen met de Jambette ook te vragen met het andere been maar daar snapt hij nog niet zoveel van. Ik ging aan de andere kant staan en probeerde het net zo aan te leren zoals ik met het linker been gedaan had. Maar omdat het commando het zelfde was, tilde hij mooi zijn linkerbeen op :+ Toen bedacht ik inplaats van het commando voet te gebruiken, kan ik ook het commando rechts gebruiken. Dus ik wip een aantal keer met mn vingers zn rechterbeen omhoog op het commando rechts, ik denk, miss heeft ie het nu wel een beetje door. Dus ik gebruik mn vingers iets minder en 'rechts'! Helaas, mijn paard geeft een prachtige Jambette met links :+ No geven door oefenen dus :P

Thnx voor de uitleg van het liggen :o Maar ik denk dat het mij niet lukt op die manier omdat mijn paard niet elke keer gaat liggen als hij de kans heeft. Hij staat namelijk de hele dag in het land, dus hij denkt, ik rol straks wel :P Iemand nog andere manieren om het liggen aan te leren? :o

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:38

het verschilt echt van truc tot truc vind ik. mijn pony ging uit frustratie zelf altijd schrapen met haar voorbeen als ze niet wist wat ze moest doen, dus jambette was echt in 10min geleerd. uitbreiden naar spaanse pas daarentegen, daar ben ik nog steeds mee bezig...
de kleine pony kon dan weer steigeren na 1 oefenmoment en het uitstrekken naar voren van het been voor een jambetten dan weer moeilijk te snappen

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:53

het ene kunstje is makelijker aangeleerd dan het andere over flemen jambette deed hij 5 minuten over

over liggen een jaar voordat hij dat snapte

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:14

Verschilt absoluut per paard, per leerwijze en concentratie. Het ene paard pikt het heel snel op terwijl de ander er maaaanden over doet. Ik doe nu zelf zo'n 2,5 jaar aan vrijheidsdressuur. De jambette, het buigen, de spagaat en op het blok gingen bij mijn paarden bijvoorbeeld erg gemakkelijk. :)

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:15

Moon pakkte alles ook erg snel op, het is echt verschillend per paard :j

kluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:41

ik heb mijn pony kusjes leren geven door het gewoon ieder keer na het rijden 1 of 2 x te oefenen
ik pakte gewoon een snoepje in mijn mond en ik zij kusje
en dan pakte ze het snoepje
nu zeg ik gewoon kusje en ze geeft een kusje

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:46

Als ik dat die mis ik mijn lippen denk ik :') Ik bedoel niet dat mijn paard gek is op snoepjes maar ik denk dat hij zulke precieze coördinatie niet aan kan _O-