Jong paard eerste keer pessoa?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IrisVal

Jong paard eerste keer pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:02

Heeft iemand voor mij een filmpje van een jong paard die voor het eerst gelongeerd word met een pessoa?
Ik ga er binnenkort ook mee beginnen.
Wel onder begeleiding, maar ben toch van tevoren benieuwd naar aan aantal reacties van paarden.
En hoe jullie beginnen.

Dankjewel alvast!

Groetjes

Patriciavt

Re: Jong paard eerste keer pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:45

Topic staat verkeerd ;)

Je zou kunnen beginnen met dubbele longe als voorbereiding, zodat je paard went aan iets achter zijn billen. Pessoa zit vast en een jong dier kan erdoor in paniek raken als hij niet gewend is aan iets achter zijn billen. Dubbele lijn kan in dat geval geen kwaad.

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:49

Een filmpje heb ik niet sorry, maar om je paard te laten wennen aan de pessoa kan je de touwtjes de eerste keren suuuuuper lang maken, wel zorgen dat hij er niet kan intrappen, maar zo kan hij wennen aan al die touwtjes aan zijn lijf, en beetje bij beetje de touwtjes een klein stukje korter maken.
X

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:59

_lalala_ schreef:
Een filmpje heb ik niet sorry, maar om je paard te laten wennen aan de pessoa kan je de touwtjes de eerste keren suuuuuper lang maken, wel zorgen dat hij er niet kan intrappen, maar zo kan hij wennen aan al die touwtjes aan zijn lijf, en beetje bij beetje de touwtjes een klein stukje korter maken.
X

Is dat niet gevaarlijk met dat stuk achter het paard zijn kont?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:00

RT-HAW---> RT-P

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:01

Tempus schreef:
_lalala_ schreef:
X

Is dat niet gevaarlijk met dat stuk achter het paard zijn kont?

Normaal gezien kan je je pessoa zo stellen dat je het stukje achter zijn kont hoger of lager kan hangen, normaal moet dit ook op zijn plaats blijven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:02

_lalala_ schreef:
X

zeker niet te los maken, dat wapperd alleen maar
Is het paard gewoon longeren gewend?
is het een stresserd of een koel type?

Dubbele longe oefenen is een goed idee, of gewoon eens een langer touw vastmaken aan longe en dat achter de achterhand laten gaan
zodat in elk geval nog niks in verbinding staat tot de mond

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:03

Lynn_Nikita schreef:
_lalala_ schreef:
X

zeker niet te los maken, dat wapperd alleen maar
Is het paard gewoon longeren gewend?
is het een stresserd of een koel type?

Dubbele longe oefenen is een goed idee, of gewoon eens een langer touw vastmaken aan longe en dat achter de achterhand laten gaan
zodat in elk geval nog niks in verbinding staat tot de mond

Maar als je je paard te kort opspand al hij het nog niet kent kan hij tog beginnen panikeren? Dit was tog bij mijn het geval.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:54

Wij doen eigenlijk gewoon altijd eerst longeren, zodat de grootste frissigheid er af. Dan gewoon de broek omlaag (touwtjes die normaal naar het bit gaan, kan je heel gemakkelijk vast knopen/klikken) en laat maar lopen. Vaak is het na 2 rondjes "bangig" over. Dit herhaal je een keer of 3/4 en als ze er helemaal niet meer op reageren kan je de katrollen aan het bit vast klikken.

Nog nooit problemen mee gehad en gaat altijd prima zo.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:08

Hoi,
Goed dat je dit onder begeleiding gaat doen +:)+

Ik heb mijn paard eerst even zijn frissigheid eruit laten gooien en daarna het broekje om gedaan.
Toen dit goed ging de lijnen lang en laag aan het bit bevestigd.
Het paardje moet door krijgen dat laag lopen goed is, beloon dit ook.

Dit is een filmpje van mij haflinger voor de 5de keer met de pessoa:
http://www.youtube.com/watch?v=ZSOz3fJyNcM

In het begin kan het best moeilijk zijn om contact met de longe te houden, paard valt wat naar binnen. Dit kan je corrigeren door met de longeerzweep naar de schouder te zwiepen of met de longeerzweep van links naar rechts over de vloer te zwaaien.

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:01

Los gooien is bij die van mij niet nodig. Gelukkig heeft hij nog niet zo'n goede conditie. Maar allemaal bedankt! Als iemand alsnog een filmpje heeft van de eeste keer longeren met pessoa zou ik die graag willen zien dat ik de eerste reactie kan zien enzo.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:11

Mijn 4 jarig paardje heb ik tijdens het poetsen voor het eerst kennis laten maken met de pessoateugel. Ik had de pessoa van te voren op de goede maat ingesteld. Dus niet langer dan normaal, want dan kan de teugel te ver naar beneden zakken en achter hem aan gaan slepen! Het stuk wat om zijn achterhand heen gaat, had ik eerst op zijn rug gelegd. Vlak achter de longeersingel zeg maar. En toen steeds wat verder naar achter geschoven, totdat het tenslotte onder zijn staart door kon. Toen ben ik zo naar de longeercirkel gestapt. Ik moet erbij vermelden, dat mijn paard totaal niet onder de indruk was van het hele gebeuren. Eerst heb ik hem gelongeerd met alleen het achterste gedeelte onder zijn staart. De lijnen verder goed vastgezet aan de longeersingel. Later heb ik deze lijnen aan het bit vastgemaakt. En zo start ik nog steeds eigenlijk, ik wil dat hij eerst even warm loopt.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:01

Ik wil binnekort ook een Pessoa aanschaffen voor mijn 5jarige fries.
Ze is verder zadelmak en is ook wel eens gelongeerd, dit was wel een ramp want ze luistert niet en gaan bokken. hahah +)
als ik haar aan de pessoa laat wennen, is dit dan een goed idee?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:12

Zelf train ik een 3,5 jarige sinds kort aan de dubbele longe. Mij is door mij instructrice afgeraden hem al in het broekje te zetten.
Eerst maar eens werken en wennen aan een goede houding en aan de dubbele longe. Dus ook wennen aan een lijn achter zijn bil/ been.
Eigenlijk sluit ik me dus aan bij de Bokkers hierboven ;)
Enne; vergis je niet. Dubbele lijnen vind ik best moeilijk in vergelijking tot een enkele longe. Het paard ook ;)

YOURLOVER: je zegt het zelf al: niet doen dus. Eerst correct leren longeren (jij en je paard).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:19

Quir schreef:
Wij doen eigenlijk gewoon altijd eerst longeren, zodat de grootste frissigheid er af. Dan gewoon de broek omlaag (touwtjes die normaal naar het bit gaan, kan je heel gemakkelijk vast knopen/klikken) en laat maar lopen. Vaak is het na 2 rondjes "bangig" over. Dit herhaal je een keer of 3/4 en als ze er helemaal niet meer op reageren kan je de katrollen aan het bit vast klikken.

Nog nooit problemen mee gehad en gaat altijd prima zo.

zo doe ik het ook altijd, werkt perfect

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:20

-> GVL