grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WilmaBoy

grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 11:52

wat is de makkelijkste manier om een paard aan de longe te hangen, die er nog geen ervaring met heeft.
Paard heeft de gewoonte om te steigeren als ik probeer te longeren, slechte communicatie dus..

thx!!

Poiuytrewq

Re: grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:55

Haal er iemand bij die jouw houding tegenover je paard goed kan zetten zodat je paard begrijpt wat jij wilt
Paarden met de 'gewoonte' om te steigeren moet je niet zelf mee aan klooien zeker niet als je niet weet wat je er mee aanmoet

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:57

Heb je een afgemaakte longeercirkel of roundpen?
Hoeveel ervaring heb jij met longeren?
Wat doe je nu precies?
Kun je het paard los, dus zonder longeertouw, rondsturen op je lichaamstaal?

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 11:57

hey suus, dank je.
soms gaat het zonder enig probleem en soms heeft ie er geen zin in denk ik..
zal er in ieder geval de trainer eens bijhalen.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 11:59

Teamup, zonder longeerkoord gaat het makkelijker. in doe het in de paddock en dan gaat hij redelijk.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:08

als een paard aan de longeerlijn steigert is dat vaak omdat hij dominant is en de baas kan spelen over degene die longeert.
het is dus belangrijk om aan jou houding te gaan werken! als jij er staat van ik ben de baas zal hij al een hele andere houding tegenover jou hebben.
doet ze dit ook bij andere mensen of alleen bij jou?
want dan kan er ook iets anders aan de hand zijn zoals angst, een slecht verleden.
sowieso is het belangrijk om te laten zien dat jij de baas bent. niet meteen met de zweep gaan meppen maar bijvoorbeeld je stem verheffen. wat ook wel eens heeft geholpen bij mij is stampen op de grond. :P
ziet er dom uit maar paarden reageren er soms goed op.

als er iets anders de oorzaak is zou ik er zeker iemand met ervaring bijhalen. angst is iets heel anders dan dominantie. als ze vaak haar ogen wegdraait, een gespannen indruk maakt en wegspringt voor jou hulpen kan het zijn dat ze angstig is voor het longeren door bijvoorbeeld een probleem uit het verleden. dan is de enige oplossing rust en vertrouwen.

veel succes!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:13

Wat de oorzaak ook is TS moet het zien op te lossen, en ik denk dat hij dat in zn uppie niet gaat lukken omdat hij hier al om tips vraagt
Ken de combinatie niet, kan vanuit hier niet zien hoe hij met elkaar aan het werk gaan of wat zijn ervaring is, dus tips geven voor zulke (gevaarlijke) acties kan ik zo niet via internet
Dan is het nog maar uitproberen en kijken hoe hij reageerd (waarna je er misschien dan weer geen raad mee weet). Dan is het toch wel fijner om er iemand bij te hebben die meteen op dat moment kan inspringen

Zij veranderd in "hij" :+ :+
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 04-01-11 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:13

volgens mij is het een hem. :P

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:24

dominant zou ik hem niet noemen, hij probeert wel even, maar dat hebben we snel onder controle. de vorige eigenaar heeft hem geleerd te steigeren maar nooit aan de longe te lopen. Dus ik denk dat het een communicatie probleem is. Zal er de leraar wel even bijhalen en zie wat er aan de hand is. Zoals ik zei, soms lukt het zonder enig probleem en soms als ik hem wil aanzetten probeert hij omhoog te gaan

lidiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:24

LawBoy schreef:
wat is de makkelijkste manier om een paard aan de longe te hangen, die er nog geen ervaring met heeft.
Paard heeft de gewoonte om te steigeren als ik probeer te longeren, slechte communicatie dus..

thx!!

Gewoon aan de longeerlijn zetten, en ermee gaan wandelen.. en steeds het touw langer laten..
Met het uiteinde van het touw beetje zwaaien als ze naar je toe komt zodat ze verder moet lopen.
En HEEEEEEEEEEEEL erg veel oefenen, Moest ik met ons jeltje ook :D