Longeren met (marathon) tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PetraVANL

Longeren met (marathon) tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:50

Graag wil ik mijn paard longeren met het tuig om zodat hieraan gewend kan worden echter kan ik zonder lamoenen de broek en het borsttuig nergens aan vastmaken, heeft iemand hier misschien handige tips voor? het borsttuig kan eventueel met een tie-rip aan het schofttuig vastgemaakt worden maar de broek kom ik helemaal niet uit!

dankjewel!

Sjolvir

Re: Longeren met (marathon) tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:56

Hoe bedoel je?
Broek zit vast aan het schoftje en aan staartriem, zal dus niet spontaan naar beneden vallen.

Borsttuig hang je gewoon om de hals, strengen zou ik vast zetten met strotouwtjes of zo.
(mits je goed kan knopen en dan vast maken aan broek, over achterwerk heen. )
Borsttuig zou gewoon moeten blijven liggen, maar je kan door de ogen van het borsttuig naar de ogen
aan je schoftje weer stro touwtjes of tie- rips maken.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:06

Toch kom ik niet helemaal uit de broek, heb dit tuig ook nog niet met wagen gebruikt, wellicht heb ik wel gewoon een broek-probleempje met het tuig dat kan ook, hij zit namelijk ook niet aan de staartriem vast, dat kan niet. met lamoenen zou hij wel op zijn plek gehouden worden..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:07

Vaak zit de broek onder de dubbele riem van de staartriem vast. Dan blijft deze toch zitten?

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:08

ja, zo ken ik het ook maar deze broekriem is breder dan de afstand tussen de stik-lussen op de staartriem..

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:09

heb je een borsttuig met doorlopende strengen of met losse strengen.
Als je losse strengen hebt is het vrij simpel.
De strengen eraf laten en de broeksriemen in de strenggespen vastmaken.
Dat deed ik ook altijd werkt ideaal

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:13

dat vind ik nog wel een goede oplossing, heb inderdaad losse strengen, denk alleen niet dat de broekriemen zover komen trouwens, zal morgen eens kijken

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:33

je hoeft de broeks riemen ook niet dicht te maken, als je het langste gat in de gesp van je borsttuig zet, moet dat normaal gesproken gewoon lukken, heb er evt ook wel foto's van

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:38

Strengen van het borsttuig afhalen, en de broekriempjes (die uiteinden die dus normaal gesproken aan het lamoen vastgemaakt worden) aan de uiteinden van het borsttuig vastmaken, waar normaal de strengen beginnen.
Meest ideale manier, leren ze wennen aan het complete tuig en ook de broek, behalve de strengen. Strengen kan je dan altijd nog een keer er aan hangen, met name om het over de strengen stappen te leren, zodat ze straks voor de wagen niet in complete paniek raken, mogen ze perongeluk met een of beide benen over de strengen komen.

Edit; als je trouwens foto's hebt of kan maken van het paard opgetuigd en al, kunnen we ook beter zien of je broek (en evt. de rest van het tuig) inderdaad 'anders dan anders' is of zit zeg maar ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:35

HAR->GVL

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 13:26

Ben er helemaal uit gekomen, kreeg de broek er gewoon niet door heen wegens het stugge leer, aan de borstriem vast pastte helaas niet maar was met een touwtje goed op te lossen!

Eerste keer ging trouwens zo verbazingwekkend goed dat ik me afvraag wat ze de volgende keer op me los zal laten;)

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:18

Ik laat de broek gewoon afhangen want die zit aan de staartriem vast, borststuig maak ik altijd met een lang halstertouw door alle ringen naar de andere kant en dan daar een knoop vast , het is niet ideaal maar het werkt wel :)