paard draait om bij longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxmarinthe

paard draait om bij longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:59

als ik ga longeren draait mijn paard ineens om hoe kort ik mijn longeer teugels ook hou of de zweep er voor hij loopt er gewoon door ik praat dan boos tegen hem en zorg dat hij weer op de goeie kant komt weet iemand misschien tips hiervoor?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:06

dan kom je waarschijnlijk voor zijn schouder te staan.

zorg dat je altijd achter de schouder van je paard staat en dat je meer van achter drijft .

je paard moet altijd in de driehoek van het longeertouw en de eventuele longeerzweep achter blijven.

Arvanti_haf

Re: paard draait om bij longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:08

haha, ik ken het probleem, en ik weet van mezelf zeker dat ik achter zijn schouder blijf, mijn tenen richting zijn achterhand....
Die van mij doet het ook aan de dubbele longe, dan krijg je hele spannende taferelen!!! :D Ik doe er dan een los bijzetje aan, dat als meneer bedenkt om om te draaien, dat hij weerstand voelt. En verder longeer ik hem op de dubbele lijnen. Dat werkt tot nu toe goed.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:31

Mijn paard deed het heel veel toen ik 'm net had. Heb 'm los in de longeerring gezet en 'm gewoon veel overgangen laten maken en leren keren op commando. Veel verschillende gangen, veel van hand veranderen, zodat ie eigelijk de kans niet kreeg om om te draaien. Nu gaat het (bijna) altijd goed. alleen als ie heel afgeleid is, of als er keiharde wind staat dan wil ie nog wel eens gaan klieren en steeds omdraaien.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:32

Die van mij doet het ook als ie even grappig wil zijn! Als ik meer achter zijn schouder blijf staan als drijvende factor gaat het al een stuk beter.

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:39

Idd blijf achter het paard lopen kom niet te veel bij zn schouder.
En geef em dan eens een flinke tik als hij het nog steeds doet!

gr

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:41

die van mij doet dat alleen op de linkerhand, doet ze schijnbaar al als jong paard.
Ik moet dan altijd overdreven bij de achterhand staan en dan gaat het meestal wel goed.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:42

ninne1 schreef:
die van mij doet dat alleen op de linkerhand, doet ze schijnbaar al als jong paard.
Ik moet dan altijd overdreven bij de achterhand staan en dan gaat het meestal wel goed.

kan zijn dat rechts dan 'r voorkeur heeft. Mijn paard loopt liever linksom. Veel oefening helpt wel, maar voorkeur blijven ze houden ;)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:46

@ Dilan1993
idd veel oefenen en vooral heel veel geduld hebben!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:32

Indd goed blijven staan natuurlijk! En gewoon door blijven gaan. Telkens het paard weer op de cirkel zetten en doorgaan. Waarschijnlijk vind het paard de ene hand moeilijk. Altijd afsluiten als het paard niet gedraait is! En gewoon telkens weer rustig doorgaan. Het paardje moet ook gewoon leren dat beide kanten moeten kunnen. Ik heb het probleem ook gehad. Onwijs lang mee bezig geweest, maar steeds rustig door gegaan, zonder agressie. Nu heb ik er bijna geen last meer van.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:27

Vlekje durft dat ook te doen, als ik op der linkerhand longeer, dat is gewoon haar moeilijke kant, ze loopt liever rechtsom..
Als ze omdraait dan zet ik der gewoon weer op de linkerhand en gaan we verder..
Oefenen oefenen oefenen..

En ik sta dus wel mooi in mijn driehoek, dat heb ik bij mijn nicht zo geleerd en sinds dien ook altijd zo gedaan..
Laatst bijgewerkt door s_v op 05-01-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:34

Maak een driehoek met je paard.
Als je paard linksom loopt is de teugel in de linkerhand en de zweep ter hoogte van de kont in de rechterhand.
Let goed op je eigen positie, je moet ter hoogte van de kont van je paard staan, dan heb je nl een drijvende beweging.
Zogauw je je verschuift naar de schoft of hals is het voor je beestje een teken om te stoppen of om te draaien.
Wat mij erg geholpen heeft zijn de clinics en dvds van Johan Hamminga, hij is longeerexpert en weet het ook goed uit te leggen.
De positie van jouw ten opzichte van je paard is het allerbelangrijkste!
Succes!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:57

Zoals iedereen al zegt maak een driehoek.
Voorkant paard, jijzelf, achterkant paard.

Zweep erachter, en als hij omdraait een zwiep geven. Zorg wel dat je leert er optijd bij te zijn.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:39

mijn 3jarige heeft dr ook een handje van. Ik wist ook niet wat ik er mee moest tot ik van een ervaren iemand even wat tips had gehad.

- ik moest van haar een goeie tik verkopen en daarna rustig weer naar de kant zetten waarop je bezig was. Wat ik dan fout deed was mn lijn niet strakker maken als ik naar dr toeliep om te straffen. Zo kon zij bij iedere stap die ik zette weer een stap van me af.
-inderdaad ook de driehoek die de anderen zeggen maar ook heel goed op de signalen letten. Degene die mij hielp kon al van tevoren zien dat ze zich ging omdraaien.

xChanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:48

Ik heb hetzelfde probleem. Dit is bij mijn Shet alleen op de linkerhand. Ik houd dit topic even in de gaten als het mag, haha. ;)

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:44

Mijn pony doet het ook wel eens een enkele keer maar eigenlijk alleen wanneer hij aan het stappen is.
Ik zal eens gaan kijken of ik dan misschien te veel voor zijn schouder ga lopen, dus bedankt voor jullie tips! :D

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:37

Probeer er eens op te letten dat je niet te ver naar voren staat, als ik dit (perongeluk) weleens doe als ik mijn paard longeer draait ze direct om. Voor haar is het volgens mij echt een teken van hé ik mag omdraaien. :+

ikelan132

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:49

probeer eerst naast hem te lopen en kijk hoe dat gaat!

LadyXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:04

idd een driehoek vormen en goed opletten soms zie je het namelijk al aankomen als je dan een beetje aan het touw trekt(niet te hard) en zorgt dat hij zijn hoofd naar binnen houd heeft ie veel minder de kans om om te draaien als ie om wil gaan draaien geef dan ook een zwiep met de zweep zodat ie harder gaat en ie zijn aandacht weer bij jou heeft.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:44

_Cher schreef:
Probeer er eens op te letten dat je niet te ver naar voren staat, als ik dit (perongeluk) weleens doe als ik mijn paard longeer draait ze direct om. Voor haar is het volgens mij echt een teken van hé ik mag omdraaien. :+

idd, ik kom ook wel eens ongemerkt te ver voor m'n paard, dan stopt ie ook of draait ie om :')

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:33

ja ik heb er ook last van voral bij m'n shettie de draait dan heel snel om en gaat heel hard trekken het is heel vervelend

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:53

Veel geduld hebben, Goed achter zijn schouder blijven en ik loop aan t beging altijd mee.. maar op den duur wil ik gewoon kunnen blijven staan.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:29

Don_Zhivago schreef:
Zoals iedereen al zegt maak een driehoek.
Voorkant paard, jijzelf, achterkant paard.

Zweep erachter, en als hij omdraait een zwiep geven. Zorg wel dat je leert er optijd bij te zijn.

Zo heb ik het mijn verzorgpaard ook afgeleerd, werkte prima :j