Ben ik te bang?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ben ik te bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:00

Ik zie regelmatig bij de fototopics enzo de jambette voorbijkomen, vaak als (één van de) eerste kunstje(s), wat mij op zich totaal niet uitmaakt hoor, maar: ik wil ook wel graag, maar ik durf precies niet goed?
Ik heb altijd het idee gehad om eerst met de basis te beginnen, dan de kleine kunstjes (ja/neen, kusje, flemen etc.) en dan over naar de jambette e.d. Nu ben ik met die kleine kunstjes bezig en pony doet dat best wel goed. Echter zit ik nog met het probleem dat hij enthousiast wordt (niet opdringerig) en dan vanalles tegelijk eruit gooit als ik 1 ding vraag. Is wel grappig, maar je hebt er niet zoveel aan :+
Dus ben ik van mening dat ik eerst dat moet opgelost krijgen voordat ik verder ga?
Maar, als je dan ziet dat mensen al beginnen met jambette etc. Hebben zij die problemen dan niet? Zou ik het gewoon moeten doen en zal het wel allemaal loslopen? Of toch maar eerst die kleine dingetjes 'perfect'?

Verder zit ik al een tijdje over een 2e iets na te denken. Ik ben namelijk door omstandigheden begonnen met stembeloningen (ipv clicker wat ik eerst van plan was) maar ik merk nu dat ik in de problemen kom. Als pony namelijk iets probeert en ik wil hem aanmoedigen dan reageer ik vrolijk & blij, maar pony denkt dan "oh, ik deed het goed" en stopt spontaan met wat ie bezig was en wacht op een snoepje. Is niet zo handig :+
Dus nu wilde ik terug de clicker erin brengen, denk wel dat we daar nu klaar voor zijn (kort gezegd ben ik ermee begonnen maar werd hij héél opdringerig en irritant, maar achteraf gezien hadden we volgens mij nog niet genoeg basis en wilde ik teveel) en dan de voedselbeloning enkel aan de clicker verbinden, en de stembeloning houden als aanmoediging. Dat hij weet dat hij het goed doet maar (nog) niks krijgt. Volgens mij moet dit mogelijk zijn? Maar hoe pak je dat aan? :o

Pony kan ondertussen (qua "kunstjes" ) trouwens:
- kusje
- voetje geven (gewoon opheffen op zweepcommando, dus niet uitstrekken of iets dergelijks)
- ja knikken
- neen schudden
- flemen
- op het blok
- bal aanraken/wegtrappen (naar achteren, niet naar voren :P )
- achterwaarts naar je hand toe (naast het gewoon achterwaarts gaan op commando, zijn 2 verschillende dingen ;) ).

Maar ik zit nog met het probleem dat als ik bv. neen schudden vraag, dat ik een combinatie krijg van het ja knikken & neen schudden. De rest gaat eigenlijk best wel goed als ik dat zo zie, bij het commando voor flemen gaat hij niet zitten neen schudden of dergelijke dingen. Moet eens proberen de bal in z'n buurt te leggen en hem dan vragen om te flemen ofzo, eens zien wat hij doet ;)

Anoniem

Re: Ben ik te bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:02

Kan niet meer editten maar ik wil er nog even aan toevoegen dat een stuk van het probleem ook zit van "wanneer verder gaan?" Want ik kan wel bij die kleine dingen blijven, maar pony gaat dat niet eeuwig leuk blijven vinden, dus ik wil hem best wel nieuwe uitdagingen geven, alleen durf ik ergens dus niet zo goed. Ik wil namelijk niet dat pony bij het voeren of als mijn verzorgster (12 jaar) ermee bezig is hij spontaan jambette's etc. gaat doen.

Dus daarmee zit ik een beetje in twijfel wat ik moet doen .. Eerst de kleine dingen echt helemaal perfect (met kans dat hij het saai gaat vinden en gaat afhaken, al doet hij tot nu toe wel nog steeds erg z'n best), of toch wat groters erbij pakken voor de afwisseling?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:56

Ik denk juist dat als jij meer kunstjes aan zou leren dat hij dan nog steeds wel enthousiast zou zijn maar dan zou er meer uitdaging voor hem inzitten en hij dus minder snel alles door elkaar zal gaan doen.
Tuurlijk hebben sommige mensen die problemen wel maar niet iedereen, elk paard leert anders en doet zijn kunstje anders. De een doet het pas als het op commando wordt gevraagt, de ander doet het als zijn eigenaar alleen al aan een bepaald kunstje denkt! Je moet niet teveel naar andere mensen kijken. :)

Het terug overstappen naar de clicker is in principe heel simpel. Clicken > belonen. Clicken > belonen. etc.
Dit een aantal keer herhalen en dan vervolgens de kunstjes die hij kent gaan vragen en dan ook de clicker gebruiken ipv je stem. Je kunt na de clicker wel uitgebreid belonen met 'JAAA, GOEDZOOOO, BRAAF JAAAAAAAA!!' (Dat doe ik althans. :o :')) maar dat is maar net wat je fijn vindt. :P
Als je hem dan eens aanmoedigt met je stem en hij stopt met zijn oefening negeer je dat en zet je hem weer aan het [***]. Zo zal hij vanzelf merken dat je stem geen voedselbeloning meer betekent, alleen de clicker!

Dat nee schudden en ja knikken probleem herken ik wel, lijken de commando's misschien op elkaar? Je paard moet 2 verschillende dingen met zijn hoofd doen, heen en weer schudden en op en neer knikken. Ergens lijkt het wel op elkaar en er zijn meer paarden die dit verwarren. Kan geen kwaad, als je maar beloont als hij het goed doet wordt dat vanzelf wel minder. :)

Ik zou persoonlijk meer kunsten aan gaan leren. Dan zit er voor je paard meer uitdaging in. Gewoon een duidelijk commando aanleren voor bijv. de jambette zodat hij je verzorgster niet per ongeluk een jambette tegen dr gezicht aan geeft als zij onbewust het commando zou geven.

Rondje draaien is ook een leuk kunstje en niet gevaarlijk, net zoals het mooi staan en knuffel geven.
(www.everyoneweb.com/NALANTA)

Succes! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:32

Dank je wel :)
Ik heb me voorgenomen vandaag de clicker er terug in te brengen :j En als dat ok is wilde ik aan de slag met het voedsel weigeren en eventueel wijken of koothappen/spagaat of iets dergelijks, beetje afhankelijk van wat hij aanbiedt ;) En proberen of ie vandaag ook weer eens met de bal wil gaan zwaaien :) Dan hebben we toch al wat andere dingen, maar het lijkt niet al te gevaarlijk :)

Ivm dat neen & ja .. ik denk dat mijn commando's wel verschillend genoeg zijn, maar ik doe ze wel allebei met mijn hand. Ben aan het denken of ik misschien niet 1 van de 2 op mijn zweep kan zetten .. Maar dan moet ik nog even bedenken hoe :+

moesensjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:17

ik denk dat je best door kan gaan met nieuwe kunstjes zolang je duidelijke verschillende commando's geeft moet je paard het op een gegeven moment kunnen. Beloon binnen twee seconde als hij het goede doet.

Zolang je je paard niet leert steigeren en dergelijke denk ik dat het geen enkel probleem hoeft te zijn.

Het voedsel weigeren lijkt me een goede oefening, het is misschien handig om de eerste keer een hek tussen jou en je paard te hebben zodat hij niet te opdringerig kan worden en als hij gaat klieren weg lopen of negeren dat is de ergste straf mijn paard werd ook vaak opdringerig of ging zelfs echt te ver, dan liep ik weg om het na 5 minuten opnieuw te vragen hierdoor waren we beide weer rustig om weer ''schoon'' verder te klikkeren

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:18

Dank je :) Het voedsel weigeren zit er al in, zonder hek :+ Heb ik ook foto's van in mijn onderschrift ;) Verder heb ik gisteren mijn beloning op de clicker gezet (dus dat hij alleen nog iets krijgt na een click en niet meer na een stembeloning zodat ik hem kan aanmoedigen en belonen zonder steeds iets te moeten geven), dan dus het voedsel weigeren aangeleerd en ook met de bal zwaaien ging ineens best goed. Dus baasje weer blij :D

Heb ook van H_Nalanta wat tips gehad die ik kan proberen om het ja knikken & neen schudden volledig goed te krijgen, dus dat gaan we volgende keer eens uittesten :Y) En dan zien we wel wat we er nog bij kunnen doen :) Wil het wijken er ook nog graag bij, dat wilde tot nu toe niet lukken maar we blijven proberen, met de bal zwaaien wilde ie eerst ook niet, net zoals flemen etc. Dus uiteindelijk lukt het allemaal wel :+ Moet alleen altijd even het juiste moment vinden :')

Ik vraag me eigenlijk nog iets af .. Paarden zijn slimme dieren, mijn pony is überslim (veel te slim vind ik soms :+), ze kunnen volgens mij makkelijk onderscheid maken tussen bepaalde commando's, of bv. tussen een aantal verschillende ballen, toch? Dat ze weten dat ze de ene bal "moeten" oppakken en de andere bal "moeten" wegtrappen? (ik heb een jolly-bal en een basketbal liggen). Zouden ze ook weten dat een bepaalde persoon bepaalde dingen met hen doet? Dat hij bv. weet dat mijn verzorgster geen VD met hem doet, dat enkel ik dat doe en dat hij dus ook bij haar niet gaat reageren? Of denk ik nu te makkelijk? Ik weet wel dat ik hem altijd even moet activeren zeg maar, het is niet dat hij spontaan alle trucjes uit de kast haalt zodra hij mij ziet ofzo ... (alhoewel het flemen er gisteren best wel vroeg bijkwam, hij stond al te flemen toen ik hem aan het borstelen was, de ezel :P ).

moesensjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:04

Wat goed dat het voedsel weigeren er nu al in zit bij mijn paard duurde het heel veel langer:P
ik denk dat de persoon herkennen na verloop van tijd komt dus dat het vanzelf duidelijk wordt dat dat de één dit en de ander dat het hem doet. wat de bal betreft als je de basketbal op laat tillen en de Yolly-bal weg laat trappen ( of andersom) moet dat wel lukken de ballen zijn totaal verschillen zolang je maar niet dezelfde bal in verschillende kleuren doet denk ik maar misschien zien ze daar ook wel verschil in.

blijf gewoon duidelijk met je hulpen en beloningen dan komt het vanzelf goed. Ook met het dingen doen op tijdstippen als het niet de bedoeling is, dit kan je overigens het best gewoon negeren.

Succes:D