Ik heb altijd het idee gehad om eerst met de basis te beginnen, dan de kleine kunstjes (ja/neen, kusje, flemen etc.) en dan over naar de jambette e.d. Nu ben ik met die kleine kunstjes bezig en pony doet dat best wel goed. Echter zit ik nog met het probleem dat hij enthousiast wordt (niet opdringerig) en dan vanalles tegelijk eruit gooit als ik 1 ding vraag. Is wel grappig, maar je hebt er niet zoveel aan

Dus ben ik van mening dat ik eerst dat moet opgelost krijgen voordat ik verder ga?
Maar, als je dan ziet dat mensen al beginnen met jambette etc. Hebben zij die problemen dan niet? Zou ik het gewoon moeten doen en zal het wel allemaal loslopen? Of toch maar eerst die kleine dingetjes 'perfect'?
Verder zit ik al een tijdje over een 2e iets na te denken. Ik ben namelijk door omstandigheden begonnen met stembeloningen (ipv clicker wat ik eerst van plan was) maar ik merk nu dat ik in de problemen kom. Als pony namelijk iets probeert en ik wil hem aanmoedigen dan reageer ik vrolijk & blij, maar pony denkt dan "oh, ik deed het goed" en stopt spontaan met wat ie bezig was en wacht op een snoepje. Is niet zo handig

Dus nu wilde ik terug de clicker erin brengen, denk wel dat we daar nu klaar voor zijn (kort gezegd ben ik ermee begonnen maar werd hij héél opdringerig en irritant, maar achteraf gezien hadden we volgens mij nog niet genoeg basis en wilde ik teveel) en dan de voedselbeloning enkel aan de clicker verbinden, en de stembeloning houden als aanmoediging. Dat hij weet dat hij het goed doet maar (nog) niks krijgt. Volgens mij moet dit mogelijk zijn? Maar hoe pak je dat aan?

Pony kan ondertussen (qua "kunstjes" ) trouwens:
- kusje
- voetje geven (gewoon opheffen op zweepcommando, dus niet uitstrekken of iets dergelijks)
- ja knikken
- neen schudden
- flemen
- op het blok
- bal aanraken/wegtrappen (naar achteren, niet naar voren

- achterwaarts naar je hand toe (naast het gewoon achterwaarts gaan op commando, zijn 2 verschillende dingen

Maar ik zit nog met het probleem dat als ik bv. neen schudden vraag, dat ik een combinatie krijg van het ja knikken & neen schudden. De rest gaat eigenlijk best wel goed als ik dat zo zie, bij het commando voor flemen gaat hij niet zitten neen schudden of dergelijke dingen. Moet eens proberen de bal in z'n buurt te leggen en hem dan vragen om te flemen ofzo, eens zien wat hij doet