Ik ben begonnen met vrijheidsdressuur en ben eerst bezig met de basis goed aan te leren. Hierover heb ik wat problemen.
1. Als ik mijn paard leidt dan zit hij constant met zijn neus aan mijn hand of kleren te friemelen omdat hij weet dat daar snoepjes zijn. Ik geef hem natuurlijk alleen snoepjes als hij iets goeds heeft gedaan maar hoe maak ik hem duidelijk dat hij niet constant aan mijn kleren of handen moet knabbelen als we aan het stappen zijn en gewoon moet volgen?
2. Mijn paard heeft door als ik mij naar hem toedraai en naar hem stapt dat hij achteruit moet gaan maar als ik gewoon naast zijn schouder wil gaan staan (om hem buigen aan te leren) dan blijft hij achteruit stappen en moet ik hem tegenhouden zodat hij op zijn plaatst blijft staan. Dit gebeurt altijd. Maar ik denk dat dat is omdat hij gefikseert is op de snoepjes net zoals bij probleem 1. Hoe kan ik dit verhelpen?
In ieder geval stoppen met snoepjes geven en op een andere manier belonen. En dan ook pas belonen al hij doet wat je van hem vraagt.
Misschien ook een andere aanwijzing geven als hij achteruit moet. Dus niet naar hem toestappen maar op je plek blijven staan. Voor het achterwaarts gaan kun je verschillende aanwijzingen geven. Daar is op internet genoeg over te vinden. Daar kan ik je wel uitleg over geven, maar dat wordt misschien wel wat veel tekst.
HorsePhoto
Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-10 22:03
Hoe kan ik hem dan anders belonen? Met een klopje op de nek zal hij waarschijnlijk niet tevreden zijn en willen doordoen.
En ik zal op het internet wel zoeken voor een andere manier om achterwaarts te gaan.
1. Het 'voedsel weigeren' aanleren, dit zou erg goed je probleem kunnen verhelpen. 2. Duidelijker zijn, duidelijkere grenzen stellen voor jou en je paard.