Shetlander longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kelly19

Shetlander longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 17:37

Over de pony:
Wij hebben een shetje (Kelando) Hij is nu 3 jaartjes. Een hengstje. We hebben hem sinds de zomer en was broodmager. Hij is 2,5 maand op het land. Hij kon helemaal niks behalve aan het halster meelopen (wat ook niet geweldig ging) en voetje geven begreep hij ook niet. Nu kent hij die dingen wel. Hij is heel koel van karakter. En liever lui dan moe. Maar wel een schatje.

Maar nu het probleem:
Wij willen hem dus gaan longeren. Hij kent geen stap, draf en galop. Maar hoe kan je hem nou het beste aanpakken? Slaan heeft toch geen zin die shetlander reageren daar niet op (En onnodig pijn doen is niet nodig.). En ik hoor vaak je moet het niet met snoep doen omdat ze snel een verslaafd zijn aan de snoepjes. Weet iemand wat je nou het beste kan doen?

Gr. Kelly

Nicole288

Re: Shetlander longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:52

SMP -> GVL

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:24

Als je zelf geen idee hebt hoe je een paard het longeren aan moet leren zou ik hulp zoeken!
Een paard verkeerd gedrag afleren is HEEL moeilijk, terwijl het aanleren van goed gedrag juist erg makkelijk kan zijn, mits je zelf bekwaam genoeg bent.

Sorry, maar andere tips zijn in dit geval denk ik niet handig om te geven. :) Succes!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:40

kelly19 schreef:
Over de pony:
Wij willen hem dus gaan longeren. Hij kent geen stap, draf en galop. Maar hoe kan je hem nou het beste aanpakken? Slaan heeft toch geen zin die shetlander reageren daar niet op (En onnodig pijn doen is niet nodig.). En ik hoor vaak je moet het niet met snoep doen omdat ze snel een verslaafd zijn aan de snoepjes. Weet iemand wat je nou het beste kan doen?

Gr. Kelly

:') je gaat een paard ook niet vooruit slaan om hem de stap, draf en galop te leren.

zou sowieso beginnen met gewoon aan het halster te stappen. Ho is ho, dan sta je stil, stap is stap, dan stap je en so on. dat is al een hele stap dus je kan daar mee beginnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:48

Je kunt beginnen om hem op de longeercirkel te laten lopen zonder longeertouw om mee te beginnen. Dan neem je de lange zweep in je handen. Als je wilt laten draven zeg je draf en houdt de zweep op enkel/ knie hoogte. Stap dan hou je de zweep lager. Galop dan de zweep een stuk hoger. In het begin zal de pony wellicht uit zich zelf gaan draven. Dan zeg je braaf en hou je de zweep op de hoogte die ik zei. als hij uit zich zelf gaat stappen gelijk zweep lager. Als je wil dat hij van draf naar stap gaat dan sleep je een beetje met je been en vertraag je. Als pony moet stoppen dan zweep helemaal laag. Geduld hebben en wachten en belonen als hij doet watje wilt. Werkt echt geweldig. Pas als je pony luistert naar stem commando zou je met de longeersingel kunnen gaan longeren. Vraag iemand die dit kent om mee te kijken want de positie waar je staat is wel belangrijk om het paardje voorwaarts te laten gaan, Sta je bv fout dan kan hij gaan draaien en een shet is erg eigenwijs dus geen foutjes maken is dan het devies.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:43

ZOu zeggen zoek iemand in je omgeving die ervaring heeft met longeren en vraag die gene om hulp zodat je shet het in 1 keer goed leert. Ga in de tussen tijd lekker verder met wandelen en kijk is of het lukt om de pony stil te laten staan als je stopt met lopen. Dit lijkt me al genoeg uitdaging

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:42

deze vraag heb ik dus 0ook want dat wou ik ook gaan doen met onze shet van t'zomer
zou denk ik iemand vragen die verstand heeft van beleren , longeren
denk dat dan meer leert dan als je het zelf uitvindt

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:48

isha12 schreef:
deze vraag heb ik dus 0ook want dat wou ik ook gaan doen met onze shet van t'zomer
zou denk ik iemand vragen die verstand heeft van beleren , longeren
denk dat dan meer leert dan als je het zelf uitvindt

Van dit soort reacite's wordt ik blij ook nog verstandige mensen hier. Naast dat je meer leerd dan dat je het zelf uitvind
is het ook nog een stuk beter voor je pony als je het meteen juist aanleerd dus naast dat jij er wat aan hebt is het voor je pony ook beter om hulp te vragen.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:31

Voor je gaat longeren, moet je pony je eerst vertrouwen en natuurlijk de stemcommando's voor stap, halt, draf & galop kennen.
Het is nl. niet de bedoeling dat je hem in galop gaat opjutten met je zweep (daar kan hij alleen maar slechte ervaringen mee opdoen).

Ga dus veel met je pony gaan wandelen & maak veel overgangen (telkens als je één doet, zeg je dat ook luidop en zeg tegen je pony dat hij het goed doet.

Als dit er in zit (doe dit niet rap-rap-rap om dan met het longeren te kunnen beginnen, neem hier gerust de tijd voor, wandelen is ook leuk ;) ) kan je beginnen met gewoon in stap rondjes rond jou te draaien, dit kan je het best doen met een vriendin (die er al ervaring mee heeft) :
jij houd de longeerlijn vast en je vriendin loopt naast je pony ( of begeleid hem nog, in het begin)
je zegt je commado voor stap & als de vorige oefening goed gelukt zijn, zal hij stappen. Je laat hem 1 rondje stappen en laat hem daarna halthouden & belonen

Laat dit even rusten en herhaal het de week erna nog eens. Dit kan je dan verder uitbreiden door ook al eens een rondje te draven, 3 rondjes stappen, 1 rondje draf, halthouden, weer stappen.

Niks overhaast doen dus :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:55

euh een ervaren persoon erbij roepen zodat ie kan helpen??Maar probeer eerst aan de hand de stap en draf erin te krijgen en dan met de lange lijn

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:02

hoi,
heb zelf een shet met slecht verleden, kon ook niks met hem doen..
steigeren bijten enz..ook wat aan de luie kan.

misschien de basis aan leren -

bij iedere stap naar voren goed belonen,
gaat dit goed dan leren stil staan .. lukt dit na een tijd goed
achteruit laten lopen..altijd goed belonen!

* Goed beloven
* Véél geduld hebben!!
* Niet opgeven! :D