Problemen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marijkiiii

Problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:37

Hallo bokkers!

Mijn paard kan niet aan de longe, probleem staat hieronder beschreven.

Als je hem de volte op stuurt draait hij na nog geen rondje z'n kont naar je toe of z'n kont van je af, is verder niet gevaarlijk, hij bokt nooit maar hij heeft er denk ik gewoon een hekel aan om zo saai steeds rondjes te lopen.

Hij is 5 jaar, ik neem aan dat hij bij het beleren wel is gelongeerd maar ik weet eigenlijk niet of dit al wel goed ging wat de oude eigenaar zei dat ze niet echt met hem longeerde, ik heb hem nu een jaar en we hebben het nog niet heel erg vaak geprobeerd. We hebben er al wel de manege eigenaar bij gehad (die beleerd ook jonge paarden) maar die kon er zelfs niks mee (met zonder touw of hoofdstel maakt niks uit voor zijn gedrag), hij liep zo achteruit door de omheining van de bak heen, het lijkt wel of hij een plaat voor z'n kop krijgt en nergens meer op reageert, hij reageert ook niet meer op de zweep..

Op zich is het longeren misschien niet heel hard nodig maar soms kan het wel handig zijn als hij een weekje tegen de hand was met het rijden even te kunnen longeren en om even te kunnen zien hoe hij het qua buiging doet op de volte.

Het is me al wel gelukt om hem in de stap op het rondje te houden (met geduld en rust) maar in de draf lukt het al niet meer, hij draait dan bij en doet zijn hoofd onder het touw door zodat je eerst het touw weer terug moet doen, een leuk spel voor hem en het werkt ook nog. We hebben geen longeer ring dus hij heeft alle ruimte om van alles uit te proberen.

We zitten nu te denken om hem misschien een keer naar Lammert Haanstra te doen, kijken of hij er wat mee kan.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit probleem ook hebben/hadden en wat zij ermee hebben gedaan.

casanova

Re: Problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:41

lammert weet zeker van wanten..maar dan nog moet jij het ook leren.

jij bent onervaren,paard neemt een loopje met jou en kan jou aanwijzingen niet volgen EN...de ruimte van longeren is te groot...

dat betekent 3 dingen wat je moet veranderen,1ste de ruimte verkleinen(kan met schrikdraadpaaltjes en lint),2de jij moet weten waar te staan,hoe aanwijzingen te geven.(oefenen met ander paard en eigenaar),3 weten wanneer te begrenzen,aan te pakken maar vooral te belonen..

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:45

casanova schreef:
lammert weet zeker van wanten..maar dan nog moet jij het ook leren.

jij bent onervaren,paard neemt een loopje met jou en kan jou aanwijzingen niet volgen EN...de ruimte van longeren is te groot...

dat betekent 3 dingen wat je moet veranderen,1ste de ruimte verkleinen(kan met schrikdraadpaaltjes en lint),2de jij moet weten waar te staan,hoe aanwijzingen te geven.(oefenen met ander paard en eigenaar),3 weten wanneer te begrenzen,aan te pakken maar vooral te belonen..
Ja, dat klopt ;)

lint is geen optie, als hij al door de houten bakrand heen loopt.. De aanwijzingen geven weet ik wel (de manege eigenaar zeker, die heeft hetzelfde probleem).

Dat derde punt is wel waar, zoveel verstand heb ik er niet van..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:51

Heb jij iemand in jouw omgeving die kan longeren met de dubbele longe? Dat kan heel erg helpen omdat je het paard dan heel goed kunt sturen.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 15:00

Malenka schreef:
Heb jij iemand in jouw omgeving die kan longeren met de dubbele longe? Dat kan heel erg helpen omdat je het paard dan heel goed kunt sturen.

Hmm.. jaa, is er wel, heb ik eigenlijk nog helemaal niet bij nagedacht dat dat misschien helpt, is het waard om een keer te proberen! :)

Ik hoop alleen niet dat hij gewoon door loopt ook al zit er een longe die hem tegendrukt, ik zal wel zien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:10

Ik heb zelf dit probleem heel erg gehad met mijn haflinger. Dat is al jaren geleden. Ik heb toen met heel veel geduld het los wel voor elkaar gekregen. Toen had ik namelijk nog geen idee van de dubbele longe. Later ben ik vaak soort gelijke problemen tegen gekomen. Voornamelijk bij jonge paarden. Dat heb ik opgelost met de dubbele longe. Je timing en houding moet wel heel erg goed zijn. Maar dan is het absoluut op te lossen. Een goed afgezette longeercirkel is natuurlijk wel een handige ondersteuning. Het geeft duidelijkheid voor het paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:09

Denk dat jou paard wel aan de longe kan, maar dat jij niet over de techniek beschikt.
Begin eens met los in een af gezetten bak of ring en kijk hoe het paard op jou lichaams taal reageert, du s als je meer naar zijn hoofd loopt , of als je meer naar zijn staart loopt, dan zul je merken dat hij als je naar voor loopt afremt en omdraait en als je meer naar achter loopt sneller gaat en zelf naar je toe draait, ga in die ruimte zoeken, naar meer of minder naar voren of achteren. als dat goed gaat kun je er een lijn aan vast maken en doe dan het zelfde als dat je los bezig was.
Het is vaak de positie van de ruiter die het paard besluit om te draaien , niet te lopen of juist hard te gaan rennen, ga in die positie zoeken en loop eens in de ruimte van hem af of naar hem toe en kijk wat er gebeurd.

Kijk ook eens hoe paarden onderling met mekaar bezig zijn en leer daarvan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:25

-> GVL