Paard loopt te diep en krult zich op tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Paard loopt te diep en krult zich op tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:53

Sinds kort loop ik tegen het volgende aan:

Als ik mijn paard longeer, loopt ze heel diep en krult ze zich op in de hals. Dit doet ze alleen in draf. Ik longeer met een longeersingel en bijzettouwtjes, maar ongeacht welke lengte op aan welke ring (hoog of laag) ik de touwtjes bevestig; ze blijft te diep lopen. Haar hals blijft opgekrult, het neusje is er niet 'uit'. In de galop gaat het overigens wel heel goed. Als ik haar laat verruimen in draf, of juist wat meer terug laat komen; dit maakt niks uit.

Wie herkent dit en / of heeft tips?

Miekemuis_

Re: Paard loopt te diep en krult zich op tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:54

de bijzet uitdoen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:57

ja niet bijzetten en paard aktief door laten lopen,probeer te schakelen voorwaarts\terug\voorwaarts. het zal echt uit een aktiever achterbeen moeten gaan komen..

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:57

Dat is geen optie. Dan gooit het paard z'n hoofd in de lucht; druk z'n rug weg; weg controle en bestuurbaarheid.

Bijzetteugels zijn er juist bijgehaald om het paard z'n rug beter te laten gebruiken en om de controle te houden.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:59

Gogue proberen?

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:05

Met een gogue loopt een paard toch ook vrij diep? Richting halsstrekken? Paard loopt van zichzelf graag op de voorhand, ben in de training veel bezig met oprichten, balans en het dier op de eigen benen te laten lopen. Vermoed dat ze op de gogue te veel op de voorhand komt en gaat sloffen.

Wat heeft de gogue voor voordeel dan, wat normale bijzetteugels niet hebben? Waarom zou een gogue beter zijn?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:08

Een gogue stimuleerd voorwaards neerwaards. Als je ze graagmeer op de achterhand hebt met een pessoateugel longeren, maar hier ben ik geen fan van omdat het paard langs 2 kanten volledig opgesloten zit en zo wel eens kan ontploffen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:13

heb je dan al eens een pessoa geprobeerd? als het paard er zo erg de rug uitdrukt en hals wegsteekt is er dan niet iets mis in de wervels of lendenen? het is nl wel zo dat het zo hoort te zijn dat een dier niet in de houding geforceerd hoort te worden. ik ben van mening dat als een paard goed aktief voorwaarts loopt en vrij is aan de voorkant het vanzelf loslaat in nek kaak en dan de hals gaat laten dalen.kan lang duren en heeft misschien heeft ie erg veel voorwaarts nodig ,maar zo zou ik het wel proberen

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:26

Bedankt voor de reacties.

Het gaat overigens wel beter als de touwtjes flink op lengte zijn, het paard dus voldoende ruimte heeft en ik haar actief voorwaarts laat lopen. Ik vermoed ook dat ze nog niet precies weet hoe ze lekker kan lopen met die bijzetteugels. Wat dat betreft geef ik een paard alle tijd van de wereld, maar ik ben zelf een beetje bang dat ik haar straks iets verkeerds aan leer.

Overigens doe ik de touwtjes aan de onderkant vastmaken, dus tussen de voorbenen door. Zou het evt. kunnen helpen als ik de touwtjes via de zijkanten bevestig ipv tussen de voorbenen?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:27

De touwtjes heel lang laten en aan de onderste ring van de singel? (wel aan de zijkant hé)
dan heeft het toch alleen effect als ze haar hoofd omhoog doet denkik

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:32

ja las ik het zo lees ben je goed bezig hoor. ik weet niet of het veel verschil maakt de touwtjes ad zijkant.
hoe doet ze het als je de overgang draf-galop maakt en galop-draf? maakt ze dan wel lengte?als ze dat doet kun je dit steeds herhalen,op het moment dat ze zich weer opkrult naar de galop toewerken eenmaal aangegalopeerd weer naar de draf en vandaaruit zal ze steeds langer lengte blijven maken vermoed ik.

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:58

Als ik ze laag wil hebben doe ik het touw altijd tussen de voorbenen. Later "stel" ik ze hoger in door de touwtjes aan de zijkant vast te maken.

Denk dat dit beter is voor je paard ik zie wel echt verschil!