later overstappen op clicker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

later overstappen op clicker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:17

hallo, ik doen nu al een 6tal maanden aan vrijheidsdressuur,
we zij vooral bezig met de kleine oefeningetjes, zodat we een goede basis hebben.
alleen... ik werk zonder clicker & hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat het toch beter zou zijn om vrijheidsdressuur te doe met een clicker (dan zijn ze minder happerig & kan je beter timen (zodat ze begrijpen wanneer ze precies iets goeds doen)

dit kan ze al :
- stap,draf,galop
- halt
- rondje draaien
- achteruit
- voetje
- jambette
- op het blok
- voorwerp aantikken
- flemen
- gapen
- kusje geven
- aan een rits trekken
- voedsel weigeren
We zijn nu ook bezig met het liggen en
met iets oppakken en loslaten (basis voor apporteren)

bovenstaande dingen heb ik allemaal aangeleerd zonder clicker, maar wel met voedselbeloningen gewerkt (met gevolg dat ze nu net iets té happerig is...)

Mijn vraag nu :D : kan je nu zomaar overstappen naar clicker of is het daar al te laat voor?
hoe moet je dat dan inleiden (zodat ze de bedoeling van een clicker snapt, ivm met timing en pas na de click een snoepje...) ?

Alvast bedankt!

Lauke

Re: later overstappen op clicker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:02

heb ongeveer hetzelfde alleen kent meine nog wat minder :P
ik volg dit topic even :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:23

Ja hoor dat kan prima.

Waarmee je dan het beste kunt beginnen is de clicker simpel introduceren. Dus clicken en belonen. Clicken en belonen en dit een aantal keer herhalen. Vervolgens vraag je een klein kunstje zoals bijvoorbeeld het toucheren. Op het moment dat je paard het object aanraakt click en beloon je. Dit herhaal je een aantal keer met verschillende kunsten. Je zult vanzelf zien dat je paard steeds beter op de clicker gaat reageren en dan zit het beloningssignaal erin!

Aan de timing zul je waarschijnlijk wel moeten werken maar oefening baart kunst!
Succes!

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:28

met clicker is fijner doe ik ook met mijn eigen paard als ik hem nu iets geef kijkt hij eerst weg, klik dan eet hij het op :D

groetjes

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:37

Dankje voor jullie antwoorden :)

nog een vraagje; moet je als je clickt altijd een beloning geven of kan je als je paard de oefening helemaal snapt, afbouwen en geen beloning meer geven voor die oefening? (daarmee bedoel ik wel met stem en aai enzo, maar zonder voedsel)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:39

De clicker betekent voer ja! :j Als je wilt stoppen met de voedselbeloningen zou ik ook niet meer clicken maar belonen met stem en een aai.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:45

dus dan moet je voor die oefening niet meer clicken? dan denkt beestje toch dat hij het niet goed doet?

(ben wel van plan om elke keer te blijven klikken en belonen hoor, gewoon even uit interesse dat ik het vraag ;) )

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:48

Als je paard de oefening helemaal perfect beheerst kun je het clickeren inderdaad gaan afbouwen.
Het zou een beetje oneerlijk zijn als je alleen nog maar een aai zou geven na een click terwijl je hem eerst leerde dat na de click voedsel kwam. ;)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:16

een click kan je eigenlijk toch niet afbouwen : je clickt of je clickt niet.
vind het dan zo raar, paardje weet dat hij de oefening goed doet, maar krijgt dan ineens geen click en geen beloning meer ... ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 08:50

Het kan wel. Dan click je bijvoorbeeld na de kleinere kunsten gewoon niet meer zoals het nee schudden en kusjes geven en beloon je gewoon met een aai. Dan weet hij ook dat hij het goed heeft gedaan. Dat doe ik ook vaak. Kleine kunsten zijn niet zo inspannend en als dat er vrijwel perfect in zit hoef je niet meer bij elke fleem te belonen met een snoepje.

Vervolgens click je bij de iets grotere kunsten niet meer tot je helemaal niet meer hoeft te clicken en alleen de stembeloning en een aai voldoende is.