Kunstjes aanleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IrmaChampion

Kunstjes aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 12:45

Heey,
ik wil proberen om mijn pony (Fjord, 3.5jaar).
dingen te laten doen op commando . Maar moet ik eerst de basis dingen kunnen?
zoals volgen enz. Want dat kan ik ook nog allemaal niet :P. Ik wou zeker steigeren kunnen, maar ik heb er al zoveel slecht over gehoord,
dat hij het tegen je kan gebruiken, het is gevaarlijk, 't i ongezond voor het paard, dat ik dat niet meer ga doen.

Dit wil ik allemaal (ooit) kunnen :D
wat is eigenlijk het best? zweepje of stem?

-jambette
-flemen
-buigen (ik weet niet hoe je het noemt)
-piaffe als je ernaast loopt (wat nooit gaat lukken ) :P
-op een blok laten staan
-liggen
-http://www.youtube.com/watch?v=272bUZzvr5o&feature=related
- misschien nog iets??

ik hoef het niet allemaal te kunnen hé :)

heeft er iemand filmpjes of tips?

groetjes Lotte xx

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:55

Tja wat is 'basis', een goede basis heb je niet alleen nodig voor VD, maar in de algehele omgang en training met je paard :)

Dit heeft meer te maken met opvoeding, loopt je paard netjes mee, stopt hij netjes uit jouw ruimte, let hij op je, is hij gemotiveerd, heeft hij respect voor jou en meer.

Ik vind het zelf heel belangrijk dat een paard ook gemotiveerd is om dingen voor jou te doen, zonder dat hier voedselbeloning bij te pas komt.
Daarvoor zijn grondwerkoefeningen heel goed om mee te beginnen, het zijn ook echt van die basisdingen die je in je verdere training en niet alleen bij VD weer kan toepassen en uitbreiden.

Als je niet weet hoe je moet beginnen zou ik je aanraden je er eerst eens in te verdiepen in grondwerk en clickertraining.
Ik zie wel vaker o.a. mensen hier op Bokt of mensen in mijn lessen die zijn begonnen met clickeren, maar eigenlijk niet snappen wat ze precies doen en waardoor er voor het paard ook geen duidelijkheid is en de training dus niet echt vordert of juist voor problemen zorgt.

Je kunt eens een kijkje nemen op mijn website: www.vrijheidsdressuur.eu en als je verder vragen hebt kun je ze natuurlijk gerust stellen :j

Jessicajoann

Re: Kunstjes aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:55

Ik zou sowiezo niet beginnen met steigeren.. Eerst inderdaad de basis zodat ie het ook snapt in plaats van meteen met grote kunstjes te beginnen. Gewoon opbouwen. Zelf durf ik het steigeren niet eens. Ziet er natuurlijk heel vet uit enzo maar het kan ook op ongewenste momenten komen. Door misverstanden oid. En je moet dan zeker genoeg overwicht hebben op je paard. Dit is mij mening...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:15

Als de winter voorbij is ga bij Bojangles een kijkje nemen :o

Maar, omdat ik niet zo lang kon wachten ben ik vandaag begonnen met het flamen. Dit doet hij nu redelijk goed! Hij werd een beetje ongeduldig en begon zijn voorbeen op te tillen. Daar heb ik gebruik van gemaakt! Nu kan hij de jambet met beide voorbenen als ik ze aanwijs :o Verder was ik eigenlijk heel benieuwd naar het trucje " nee" dus dat heb ik ook geprobeerd. Resultaat: nee schudden gaat het aller beste!
Eigenlijk heb ik te veel trucjes gedaan... Voorlopig komen er geen trucjes meer bij :+ Hij doet nu een beetje flemen, de jambet en nee schudden.

Edit: ik heb geen clicker gebruikt, maar dat ga ik de volgende keer wel doen! Hij is te veel bezig met het voer.

IrmaChampion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 14:38

No_No schreef:
Als de winter voorbij is ga bij Bojangles een kijkje nemen :o

Maar, omdat ik niet zo lang kon wachten ben ik vandaag begonnen met het flamen. Dit doet hij nu redelijk goed! Hij werd een beetje ongeduldig en begon zijn voorbeen op te tillen. Daar heb ik gebruik van gemaakt! Nu kan hij de jambet met beide voorbenen als ik ze aanwijs :o Verder was ik eigenlijk heel benieuwd naar het trucje " nee" dus dat heb ik ook geprobeerd. Resultaat: nee schudden gaat het aller beste!
Eigenlijk heb ik te veel trucjes gedaan... Voorlopig komen er geen trucjes meer bij :+ Hij doet nu een beetje flemen, de jambet en nee schudden.

Edit: ik heb geen clicker gebruikt, maar dat ga ik de volgende keer wel doen! Hij is te veel bezig met het voer.

Wow leuk, en zo snel :o
Ik ga ook wachte tot na de winter ;)