Vraag aan ALLE bokker over winter/VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iloveyellow

Vraag aan ALLE bokker over winter/VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 07:42

Hee bokkers,

Ik baalde ervan dat het begon te sneeuwen wand ik hou er niet zo van :+
Maar je ziet wel veel filmpjes van VD (wat ik zelf ook doe) heel mooi en leuk in de SNEEUW
Dus was mijn vraag...

Wat is het beste om met de sneeuw in een weiland of bak te rijden/VD.
Wij hebben thuis een bak en een weiland maar omdat, je door de sneeuw misschien juist
beter in een weiland kan gaan rijden doe ik dat liever.
Maakt het steigeren uit op een weiland of een bak?

geef jullie mening maar!!

Dressagegirl

Re: Vraag aan ALLE bokker over winter/VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 08:18

ik zou zoiezo niet rijden met sneeuw alleen wanneer de ondergrond goed is! ;).
Je kan niet zien wat er onder ligt omdat het zo wit en egaal is.. Dus extra gevaarlijk.
En als je dan dus met een paard wat evt. Hoefijzeres heeft rijden/VD gaat doen is het echt gevaarlijk.

Dus alleen wanneer je bak goed is op een weiland is echt gevaarlijk dus dat zou ik al helemaal niet doen.. Als je het wilt doen en je bak is mooi ontdooit en zacht en de sneeuw kan je er zo door heen doen alleen in de bak. ;)

_Groover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:37

zoals hierboven al wordt genoemd verschilt t of je ijzers hebt of niet. Ook maakt in mijn ogen de bakbodem een groot verschil; op mn oude stal hadden we gewoon zand en dat was erg glad en vaak stijf bevroren.
Op mn andere stal hadden we een bak met tapijtsnippers erin en dit wat zeer goed te doen ondanks t weer...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:45

Buigen, knielen, compliment, berggeit en spagaat zou ik niet in de sneeuw/op gladde ondergrond doen. Alle kunstjes waarbij je paard kan uitglijden en op de grond vallen (met kans op blessures) niet op de sneeuw doen.
Kunstjes zoals flehmen, gapen, jambette kunnen natuurlijk prima op sneeuw.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:18

Zou ook zeker nog niet gaan steigeren in deze sneeuw (en zowieso neit ;) )
Jij hebt Yellow? Jou pony steigert nog zowieso niet echt perfect (niets mee bedoeld ,iedereen meot leren ;) ) en komt nog haastig neer / balans etc en dit kan echt een blessure veroorzaken als ze bij het neerkomen uitglijd!

Kleine kunstjes kunnen idd wel + misschien nog een heel nieuw iets bedenken? weet jij veel :') mischien gooit ze een keer sneeuw door de lucht dmv haar neus .Leer dit als een kunstje :P

delana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:13

met rijden mogen wij op de manege alleen stappen in de bak of buiten! (buiten dan natuurlijk wel ergens waar wij en de paarden het kennen met weinig verkeer enzo)
voor VD zou ik het alleen bij de kleine kunstjes houden (de dingen waarbij geen kans is op uitglijden )

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:13

GVL-ITP => GVL

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:26

ik zou sowieso niet gaan steigeren als de grond glad of hard is, ook omdat je pony het steigeren nog niet goed onder de knie heeft, is het helemaal een groter risico. zelfde geldt voor spagaat, compliment, buiging en alle andere trucjes die je ook niet op stenen zou doen ivm uitglijd-gevaar.
je kan met sneeuw beter kleine kunstjes oefenen, zoals ja en nee knikken, apporteren, mooi staan, etc.
en anders VD eventjes laten voor wat het is, tenzij je een binnenbak ter beschikking hebt die niet bevroren is :)

lisaliedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:18

Het is idd gevaarlijk om op een paard met ijzers te rijden met sneeuw.
Omdat het sneeuw 'in' de ijzers gaat zitten.
Ik heb wel eens van mensen gehoord dat ze Vaseline op de ijzers smeren, maar dat is ook niet zo'n succes.
Mijn pony gleed daardoor uit, die had toen (vorig jaar) ook ijzers in de winter.
Ik rij in de binnenbak, maar als je dat niet hebt kan dat dus niet.
Ik zou dan niet elke dag rijden, maar een paar keer per week en niet zo lang, vooral stappen en een beetje draven, niet echt galloperen.

Liefs!

poeliwoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:01

als je zelf met hak schoenen zonder profiel vlekkeloos door de bak kan lopen ( zonder dat je voorzichtig loopt ) zou je paard het ook moeten kunnen.. wij doen de paarden vaak eerst los in de bak, kijken wat ze doen, en aan dehand daarvan besluiten we of we kunnen rijden ja/nee. Als de paarden zelf al niet gaan rennen/ bokken / rollen.. dan weetje dat je beter niets kunt doen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:49

Als je bak vlak gesleept is en er ligt een goede laag droge sneeuw op, kun je prima enkele rondjes hierin rijden.
Let wel op als je paard ijzers heeft, daarbij krijg je eerder van die ijsklompen en is het misschien beter om ijsringen of een flinke klodder hoefvet er onder te smeren, om dit te voorkomen.

Wat betreft VD ook rustig aan doen, je hebt er niks aan als je paard een blessure oploopt omdat hij uitglijdt over een glad stukje onder de sneeuw.