VD zonder begeleiding?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

VD zonder begeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 20:42

Hooi. :)

Het word weer winter, en dat word minder rijden, aangezien bak op 10 min loopafstand is en buiten spekglad is.
Nou dacht ik vandaag, ik ga serieus aan VD beginnen (hoe vaak heb ik dat al gezegt :o). Zo gezegt, zo gedaan. Mijn kleine draak kan al zweep aanraken op commando. *D
Maar nu vraag ik me dus af, is het wel verstandig om serieus aan VD te gaan beginnen zonder VDervaring/les?
Ik dacht opzich wel dat het kon, net als voetje enzo, maar wat als we straks wat verder zijn zoals buiging? Daar twijfel ik nogal over, is dat slecht op een verkeerd spiergebruik? En dat soort dingen enzo haha.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:43

Je kunt beginnen met je in te lezen. In de bibliotheek zijn wel wat goede boeken te vinden waar je prima mee op weg geholpen bent. Aanrader is Van Apporteren tot Zitten, van Miriam Nieuwe Weme. http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/vdboek.html

Op internet kun je ook veel info vinden, maar veel sites zijn niet heel goed. Daar staan bv filmpjes op met echte beginnersfouten, zoals mensen die voor hun paard staan, ipv er naast om de jambette/Spaanse pas aan te leren. Dan kun je wachten tot het paard een keer anticipeert op het voor het hoofd staan en lekker dat been de lucht in gooit.

Deze site is een aanrader: http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/index2.html
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 05-12-10 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:43

In principe kan het prima hoor. :j
Als je maar weet waar je mee bezig bent.

Er zijn ontzettend veel VD site's waarbij alles netjes en duidelijk uitgelegd wordt.
Eventueel kan je als je vastloopt eens een lesje vragen. Via internet kun je natuurlijk ook je vragen aan ervaren VD-ers voorleggen. :j

NikkivanOlst

Re: VD zonder begeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:57

Ik ben ook zonder les aan de gang gegaan en inmiddels geef ik zelf les :=
maar, ik denk dat het belangrijkste is dat je weet waar jij staat en je weet waar je paard staat.

Want VD is niet simpel weg je paard kunstjes aanleren, er is ook een goede verstandhouding en goede rangverdeling nodig ;)

Maar zonder les kan het best, aleen als je vastloopt of echt niet weet hoe en wat of bang bent dat het fout gaat of je paard gewoon niet mee wil werken kun je altijd nog even kijken ;)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 23:10

Dankjulliewel!
het boek van apporteren tot zitten heb ik al, ga ik zo eens even helemaal doornemen!:D
Over de goede rangverdeling, dat zit vrij goed, pas geleden nog begeleiding bij gehad, dus dat is het probleem niet:)
@VisibreTeam, jij bent toch van silke, even offtopic haha (herken je van hps:P)

De sites ga ik morgen ook even bekijken!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 04:31

ja ik ben van Silke :P

Succes iig :Y)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 14:10

Haha oke!

Dankje, ik ga zo weer verder proberen met basisdingetjes:D