leren longeren met 2,5 jarige lukt totaal niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EuGenieke89

leren longeren met 2,5 jarige lukt totaal niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 14:29

Hallo, ik wil mijn 2,5 jarige hengst leren longeren alleen snapt hij het totaal niet, hij trekt niet weg of gaat niet gek doen maar ik heb hem al vaker met mensen laten meelopen maar met dat hun hem eventjes los laten (en gewoon doorlopen zelfs) staat hij stil, hij kijkt dan gewoon om zich heen, zelfs met longeerzweep of zo, reageert hij totaal niet op, en ik ga hem dus niet voorwaarts meppen want dit vind ik punt 1 zielig en punt 2 heeft dit totaal geen zin. hij snapt dus wel een beetje dat hij rondjes op me heen moet lopen. maar hij staat liever stil dan dat hij uberhaupt loopt, is hij fris dan springt hij opeens op de plaats 3x de lucht in en dan is het goed haha. Hoe krijg ik hem zover dat hij gewoon gaat lopen? :+

BertBaley

Re: leren longeren met 2,5 jarige lukt totaal niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:38

Verveel je je?

EuGenieke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 15:16

verveel jeje? met wat?:P longeren?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:19

Ik zou hem lekker nog even laten lopen en laten doorgroeien....
2,5 is erg jong, en longeren is erg belastend... is sowieso iets wat je beter niet al teveel met een jong paard kunt doen.
Laat hem nog maar even volwassen worden en kijk over een jaar verder.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:42

EuGenieke89 schreef:
Hallo, ik wil mijn 2,5 jarige hengst leren longeren alleen snapt hij het totaal niet, hij trekt niet weg of gaat niet gek doen maar ik heb hem al vaker met mensen laten meelopen maar met dat hun hem eventjes los laten (en gewoon doorlopen zelfs) staat hij stil, hij kijkt dan gewoon om zich heen, zelfs met longeerzweep of zo, reageert hij totaal niet op, en ik ga hem dus niet voorwaarts meppen want dit vind ik punt 1 zielig en punt 2 heeft dit totaal geen zin. hij snapt dus wel een beetje dat hij rondjes op me heen moet lopen. maar hij staat liever stil dan dat hij uberhaupt loopt, is hij fris dan springt hij opeens op de plaats 3x de lucht in en dan is het goed haha. Hoe krijg ik hem zover dat hij gewoon gaat lopen? :+

Je klinkt echt als iemand waar ik mijn 2,5 jarige hengst aan zou toevertrouwen :+
Het is toch niet zielig om hem wat te leren? Als jij zegt dat hij moet gaan lopen dan moet hij gaan lopen. Anders ga je nog grote problemen krijgen. Gewoon wegjagen dus, ook al moet je daarvoor slaan.
En ik ga met de anderen mee: op 2,5 jarige leeftijd nog niet uitgebreid gaan longeren. Is niet goed voor ze en bovendien wil je niet dat een paard teveel conditie heeft als je erop gaat zitten.
Maar met opvoeden ben je nooit te vroeg!

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:35

nee nee nee dat weet ik wel:P ik wou hem ook eignelijk maar 1x per week gaan longeren, dat hij iig het begin leert, maar ik bedoel niet dat het zielig is dat hij moet luisteren maar ik heb vanalles geprobeerd, hem wegduwen, hem tikken met de zweep gegeven, dat ding laten knallen in de lucht zeg maar, maja ik ga hem niet tot bloedens slaan he:P dat vind ik zielig snapje:P en ja dan denk ik dan ook van hij snapt het niet, dus dan ga ik hem daar niet voro straffen, maja hoe ik het dan wel aan moet leren haha, mijn merrie had angst voor de zweep, die kan ik nu gewoon zonder touw, zweep of wat dan ook longeren, doet alles perfect op de stem, maja bij hem werkt tot nu toe nog nix haha

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:36

Zet het jonge dier nog maar een jaartje weg....je bent er te vroeg mee. Het verschilt per paard natuurlijk, maar ik heb dit ook bij de hand gehad. Lekker nog wat langer spelen op de wei en later mee beginnen. Dan zul je zien dat het wel werkt.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:41

Zou zeer zeker niet teveel met hem gaan doen, hij is nog erg jong.

Maar ga eens met hem in de bak wandelen en bind eens een zakje aan het eind van de longeerzweep, dat kraakt, vinden ze vaak eng en kun je gebruiken als je hem niet voorruit krijgt, gebruik geen longeerlijn, maar ga gewoon eens achter hem aanlopen, dus continu richting zijn achterhand lopen alsof je hem van je wegdrijft.. je lichaamstaal is met longeren erg belangrijk, zo kun je hem als je het goed doet alle kanten opsturen, en als jij je groot maakt en op hem af loopt moet hij gewoon voor je weg lopen.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:43

Ik zou gewoon nog niet longeren, veel te belastend etc. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:46

TS post onder 2 accounts, heb getemd..

EuGenieke89 Geregistreerd: 04-12-10

Eugenieke Geregistreerd: 27-06-09

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:48

Consequent zijn. Eerst zonder lijn eraan in een afgezette bak rond laten lopen op jouw hulpen. Bijtikken met de zweep mag best, hij moet respect voor jou hebben.
Snapt hij goed dat hij rond moet lopen om jou heen en reageert hij goed op jouw stem en de zweep dan kan je de lijn eraan doen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:15

Aangezien topic is aangemaakt door SA, een slotje.