Hallo, Ik heb een vraag, ik doe al een tijdje VD met mijn haflinger, hij is al wat ouder en doet het graag rustige aan D nu wil ik hem graag de spagaat leren, maar al mijn pogingen toe nu toe lukken niet. hij zet zijn been vanuit de jambette, niet naar voren. en als ik he, help zet hij zijn been gelijk terug. ik heb het ook geprobeerd van uit de stap, ik deed dan een balkje achter zijn been zodat hij niet gelijk naar voren kon. tot nu tot lukt het nog niet allemaal, ben er nu ongeveer 6 maanden mee bezig en zie geen vooruit gang. hij kent de basis dus daar ligt het niet aan denk ik zelf wie kan mij helpen?
thnx!
Annemieke
HippoLogic
Geplaatst: 02-12-10 17:24
Beloon je wel als hij zijn been ook maar een paar mm naar voren zet? Ik denk dat je te laat bent met belonen. Gebruik je je stem of een clicker? Met een clicker kun je veel nauwkeuriger het gewenste gedrag markeren, aangezien een paard in deze fase vaak ook weer het been optilt en terug zet.
ik beloon hem met beide, de clicker is vaak sneller dan mijn stem, alleen het zet hem echt geen MM naar voren. ik weet niet zo goed hoe ik nu verder moet.
mandy358
Geplaatst: 02-12-10 20:35
http://www.everyoneweb.com/NALANTA vind ik een hele goede site! daar staat ook hoe je de spagaat kan leren en als het niet lukt kan je ook een mailje naar de eigenaar van de site sturen met je vragen en problemen.
Ik neem het voorbeen altijd even mee door mijn voet onder de koot te houden en dan te clicken. Eerst clicken voor het naar voren en naar beneden bewegen van het been en al snel alleen clicken voor het neerzetten. Dan heb je al snel een paar cm gewonnen.
De spagaat is ook niet echt een gemakkelijke oefening omdat het niet echt natuurlijk gedrag is. Ik heb echt gemerkt met verschillende paarden dat het begin vrij lang neemt, en als het kwartje dan valt gaat het ineens heel snel.
nova_zodiax
Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-10 00:24
@hippologic: dat is wel een goede tip, dat maar eens proberen dan! wie weet valt de euro dan