grondwerk saai?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

querido

grondwerk saai?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 09:45

Ik moet met mijn paard ivm revalideren grondwerk doen, buiging vanuit stilstand, stap etc. maar ik en ook mijn paard vinden het zo saai, hij gaat gewoon echt staan klieren/happen en steeds op rust staan, iemand tips hoe we het wat leuker kunnen maken en geven jullie wel of geen beloning tussendoor, ik doe het nu wel als hij erg goed zijn best doet maar merk dat zijn focus daarom alleen op het snoepje ligt en dat is met stappen weer lastig..
Wie heeft nog tips voor ons of weet een leuke instructrice omgeving Eindhoven?

Bojangles

Re: grondwerk saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:47

Dat je paard gaat klieren komt waarschijnlijk door zijn revalidatie, want ik neem aan dat hij hierdoor (box)rust moet hebben?

Je zou misschien een beginnetje kunnen maken met clickertraining en wat onbelaste oefeningen kunnen aanleren.
Neem eens contact op met Amable hier op Bokt, die woont in Eindhoven en houdt zich voornamelijk bezig met clickertraining & vrijheidsdressuur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:49

Veel van hetzelfde of steeds dingen herhalen die een paard onderhand al kan zijn inderdaad natuurljik wat saai voor jullie beide :) Misschien kan je vertellen wat je nu al precies voor grondwerk doet, en wat je voor type grondwerk mag doen ivm het revalideren? Bijv. los werken in een roundpen, kan dat, of is dat te belastend? Vrijheidsdressuur- zijn er oefeningen die mogen, of kan veel niet ivm de belasting?

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:52

Danielle ken ik maar vrijheidsdressuur is misschien toch iets anders dan het grondwerk dat ik bedoel..
Mijn paard is heel erg scheef, ooit gevallen oid en mist stuk heupbot, alle wervels stonden uit de rij etc. we zijn nu bij goed da/osteopaat geweest en die adviseerde grondwerk a la klassieke rijkunst om hem sterker te maken aan de hand. Les geboekt bij een instructrice van Marijke de Jong maar vond het wat slaapverwekkend, al begrijp ik wel wat ze bedoelde en dat nu ook doe, oa
buiging vragen links en rechts vanuit stilstand, eerst hoofd laag en dan linksom en rechtsom.
Buiging vragen in stap en daarbij achterbinnenbeen goed onderplaatsen
tot zover ben ik nu en dat gaat nog niet eesn vlekkeloos maar merk dat mijn paard gaat zitten mutsen, teugels bijten, heel erg afgeleid etc. dus ik vind het wat lastig hier plezier in te hebben/houden..
Paard staat overdag gewoon op de wei, is niet kreupel en mag er eind van de week ook wel weer op stappen voor de variatie dus bijv 2 a 3 keer per week rijden, keer longeren en keer grondwerk maar zou het zo graag wat leuker maken..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:22

We hebben binnenkort bij ons op stal in Waalre een lesdag van het Balingehof, zij zijn ontzettend goed in rechtrichten aan de hand en aan de lange teugel. Wellicht op zo'n lesdag een keer een lesje meepikken?

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:06

snoepjes geven elke keer als een paard iets goed doet kan erg motiverend werken en ook muziek draaien tijdens het grondwerk maakt het vrolijker. Vooral spaanse muziek is leuk.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:44

suusje89 schreef:
snoepjes geven elke keer als een paard iets goed doet kan erg motiverend werken en ook muziek draaien tijdens het grondwerk maakt het vrolijker. Vooral spaanse muziek is leuk.

Muziek lijkt me erg leuk maar denk dat ik nu al de vreemde vogel op stal ben met mijn rechtgericht rijden en buigen aan de hand, als ik er ook nog spaanse muziek bij ga draaien.. snoepjes geef ik wel eens maar daar wordt mijn paard al snel heel vervelend van, het is al zo'n geit met overal aan happen dus die krijgt hij alleen als het werken klaar is.
Heb me opgegeven voor de les in Waalre de 19e en zaterdag gaan we weer naar Steffie dus zal hij het daarna weer even rustig aan moeten doen denk ik.