Op paardnatuurlijk.nl(is de site geloof ik) hebben ze een test gedaan met verschillende soorten bitloze optomingen. Het touwhalster kwam er geloof ik zelfs als één van de beste uit. Over het neusgedeelte kun je altijd een bontje maken, dat werkt niet zo scherp in.
Verder kan je er juist wel redelijk duidelijke hulpen mee geven! In tegenstelling tot de sidepull was de release sneller en duidelijker (dus als jij de druk van de teugel haalt, komt dat bij een touwhalster sneller door dan bij bijv. een sidepull) ook is het verschil tussen de rechter en de linker teugel duidelijker, wat minder ruis oplevert en dus fijner is voor het paard. (sommige paarden doen het wel heel goed op sidepulls hoor, het is maar net hoe jou paard in elkaar steekt volgens mij).
Een touwhalster is ook niet duur, en ik vind ze zelf om te leiden en in algemeen gebruik fijner dan een gewoon halster. (bij 't vastzetten natuurlijk wel altijd een stalhalster gebruiken) dus ook als je het rijden ermee niet fijn vind, kun je het altijd gebruiken en is 't geen miskoop