Welke manier van longeren voor mijn 3 jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Welke manier van longeren voor mijn 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:19

Mijn paarden longeer ik meestal met longeersingel en een touw, die je op verschillende manieren kunt vastmaken. Nu heb ik een 3 jarige die graag in het 'houdinkje' gaat lopen en daarbij zijn rug wegdrukt. Ook met touwtjes zoekt hij geen druk op maar blijft hij op een opgerichte manier lopen. Ik wil dat hij zijn hals gaat verlengen en laat zakken, en zijn schoft omhoog brengt.
Nu dacht ik aan een elastiek, omdat hij dan misschien wat druk wil nemen. Normaal gesproken zou ik er niet snel voor kiezen omdat als paarden dan gaan trekken, ontwikkelen ze verkeerde spieren. Maar bij hem lijkt het me wel misschien wel goed. Verder heb ik nog het 'Duitse longeertouw', dus zonder singel, over de rug en tussen de benen door aan het bit vast. Maar ook niet alle paarden lopen daar fijn mee. Ik heb ook een pessoa maar dat durf ik niet zo goed bij zo'n jong dier. En een dubbele longe maar daar ben ik niet zo handig mee.
Naast het elastiek dacht ik nog aan een gogue oid.
Wie van de 'longeerdeskundigen' heeft een goed idee?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:36

Als je gewoon begint in stap (zonder hulpmiddelen), en stopt en beloont wanneer je paard zijn hals laat zakken, dan leer je hem zelf wat je graag van hem wilt (in plaats van een houding afdwingen zonder keuzemogelijkheid voor het paard, met bijkomende kans op weerstand).
Zo kun je het langzaam stapje voor stapje opbouwen; eerst stap en als hij de bedoeling snapt dan ga je het aanleren in draf,enzovoorts.

Joscaa

Re: Welke manier van longeren voor mijn 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:37

Gewoon een halster met een longeer lijn en soms zijn hoofd wat naar binnen vragen en dan weer 'geven', na een tijdje gaat hij vast zakken.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:19

Hmm dat is niet helemaal wat ik bedoel...
In elk geval heb ik gisteren met het Duitse longeertouw gelongeerd (dus zonder singel), en hij begreep eigenlijk al heel snel de bedoeling en liet zijn hals mooi zakken en ontspande daardoor zijn rug. Alleen in galop bleef hij nog wat 'bovenin'. Ik wil eigenlijk nog graag een elastiek gaan proberen.

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:49

Zou ook zeker eens het elastiek proberen. Heb er goede resulaten mee gezien. Ook onder het zadel is dit goed te gebruiken.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:57

Dank je wel! Van de week maar eens langs een ruitersportzaak om er een te halen. :)
Met rijden zou ik het dan weer niet zo snel durven, maar vind dat ook niet nodig.

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:56

Ik longeer de jonge paarden hier ook met elastiek. Met zadelmak maken als ze voor de eerste keer druk op het bit krijgen zonder dat er een ruiter op zit. (meestal maar 2x dan gaat de ruiter er al op.)

Vroeger gebruikte ik ook vaak elastiek maar nu ik dubbele lijnen heb niet meer.

De eerste keer met dubbele lijnen doe ik het ook meestal om als "extra zekering".