vraag over onder andere buiging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

vraag over onder andere buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 14:26

met mijn ijslandse merrie mána ben ik sinds kort bezig met het oefenen van kunstjes. brijheids dressuur durf ik het nog niet te noemen.
mána is heel slim en heeft dingen heel snel door. ik denk dat het bij haar vooral heel belangrijk is rust in het geheel te houden en haar duidelijk maken dat ze pas beloond wordt als ze iets doet als ik het gevraagd heb. (nu probeert ze soms het kunstje te doen zonder dat ik iets egvraagd heb en dan vind ze zichzelf enorm knap! "kijk dan baas, ik doe het toch goed")

ze kan nu heel goed haar voorvoeten optillen, als ik ze aantik en zeg voet tilt ze ze netjes hoog op. soms iets te enthousiast en dan slaat ze haar hele been omhoog of maar zelfs een schraap beweging. ik wil liever dat ze gewoon haar voet op tilt en hem meteen weer neer zet. dit gaat steeds beter en ze snapt het goed. ze wil alleen soms net iets te graag waardoor ik dan een iets te enthousiast beentje krijg ;)

omdat ze het zo snel door had oefen ik steeds maar heel eventjes, dan heb ik ook echt de volle aandacht van haar en ik denk als ik langer oefen per keer dat ze het dan misschien saai gaat vinden.

sinds kort kent ze ook het begin van een buiging. het was even lastig tot ze doorhad dat ik nu geen voet wil maar iets anders. ze doet heel netjes haar hoofd tussen haar voorbenen en dan krijgt ze daar een brokje.
mijn vraag gaat over haar been. het leukste is natuurlijk als ze haar ene voorbeen buigt, dit gaat ook goed door haar voetje te pakken en dan de buiging te vragen. maar ik heb het idee dat ze dit geen fijne houding vind, ze is al 19 jaar en ik wil haar niet iets gaat vragen wat niet prettig is. ze vind het een raar idee geloof ik en denkt misschien dat ze valt?
wat ze nu doet is heel netjes 1 van de 2 benen naar voor zetten zodat ze voldoende ruimte heeft voor een mooie buiging.
mijn vraag is of dit goed is of eigenlijk niet en ik haar beter op haar knie kan leren buigen?

ook ben ik nog aan het twijfelen over een nieuw kunstje.

privace

Re: vraag over onder andere buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:19

een ding ga ik je effe zeggen
het is zeker niet knap dat als ze iets doet als je het niet vraagt!
zo kun je nog in nare situaties belanden
dus zeker en vast negeren!!
bv jij staat voor haar en ze gaat jou eens de jambette tonen dan kan dat wel wat hard aankomen
of als ze ooit leert steigeren
dit is gewwon een goeie tip die ik je meegeef
grtjes

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:21

bedankt voor je goede tip.
dat is ook zeker niet wat ik bedoelde en als je goed leest zet ik juist neer dat ik hier vooral goed op moet letten.

Afbeelding
dit is wat ik bedoel, is het slecht voor mána dat ze haar been zo houdt omdat ze het (denk ik) niet zo fijn vind om te knielen?

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:22

als je tweifelt en zeker dent dat het niet lukt
ga er dan niet met verder !
er zijn nog andere leuke truckjes
kijk maar eens op de site nalanta en je vind een heleboel info
grtjes

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:23

maar dit kun je niet echt knielen noemen
maar als jij het een leuk truckje vind
dan kan niemand je toch tegenhouden

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:28

het lukt zeker wel, maar ik denk dat ze het niet zo fijn vind en vraag me af of ik me dit inbeeld of dat het wel eens echt zo zou kunnen zijn.

knielen, buigen, hoofd tussen haar benen steken, je mag het noemen zoals je zelf het liefst wilt ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 08:38

draaakje schreef:
met mijn ijslandse merrie mána ben ik sinds kort bezig met het oefenen van kunstjes. brijheids dressuur durf ik het nog niet te noemen.
mána is heel slim en heeft dingen heel snel door. ik denk dat het bij haar vooral heel belangrijk is rust in het geheel te houden en haar duidelijk maken dat ze pas beloond wordt als ze iets doet als ik het gevraagd heb. (nu probeert ze soms het kunstje te doen zonder dat ik iets egvraagd heb en dan vind ze zichzelf enorm knap! "kijk dan baas, ik doe het toch goed")

ze kan nu heel goed haar voorvoeten optillen, als ik ze aantik en zeg voet tilt ze ze netjes hoog op. soms iets te enthousiast en dan slaat ze haar hele been omhoog of maar zelfs een schraap beweging. ik wil liever dat ze gewoon haar voet op tilt en hem meteen weer neer zet. dit gaat steeds beter en ze snapt het goed. ze wil alleen soms net iets te graag waardoor ik dan een iets te enthousiast beentje krijg ;)

omdat ze het zo snel door had oefen ik steeds maar heel eventjes, dan heb ik ook echt de volle aandacht van haar en ik denk als ik langer oefen per keer dat ze het dan misschien saai gaat vinden.

sinds kort kent ze ook het begin van een buiging. het was even lastig tot ze doorhad dat ik nu geen voet wil maar iets anders. ze doet heel netjes haar hoofd tussen haar voorbenen en dan krijgt ze daar een brokje.
mijn vraag gaat over haar been. het leukste is natuurlijk als ze haar ene voorbeen buigt, dit gaat ook goed door haar voetje te pakken en dan de buiging te vragen. maar ik heb het idee dat ze dit geen fijne houding vind, ze is al 19 jaar en ik wil haar niet iets gaat vragen wat niet prettig is. ze vind het een raar idee geloof ik en denkt misschien dat ze valt?
wat ze nu doet is heel netjes 1 van de 2 benen naar voor zetten zodat ze voldoende ruimte heeft voor een mooie buiging.
mijn vraag is of dit goed is of eigenlijk niet en ik haar beter op haar knie kan leren buigen?

ook ben ik nog aan het twijfelen over een nieuw kunstje.

Als ze uit zichzelf oefeningen toont, consequent zijn en negeren, dan houdt dit vanzelf op.
Het is heel logisch dat een paard, vooral wanneer je begint met vrijheidsdressuur, gaat kijken wat er gebeurd als hij zelf eens een oefening uitvoert. Als jij hier niet op in gaat, zal dit verder ook geen problemen gaan opleveren omdat ze weten dat ze toch niks krijgen, pas wanneer jij het gevraagd hebt.

Een te enthousiast been doe je gewoon negeren, eigenlijk heel simpel.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om van dat enthousiaste been gebruik te maken en er een 2e oefening van te maken; de jambette.
Maar dan moet je dit wel op een ander commando zetten.

Verder wat betreft de buiging, ben je in de war met het compliment.
Buigen met 2 gestrekte voorbenen is een buiging, buigen met 1 been op de grond noemt een compliment.
Knielen is met 2 voorbenen gevouwen op de grond.

Bij het aanleren van het compliment is het belangrijk dat je niet gaat dwingen, wat je heel vaak ziet is dat mensen in 1 keer dat been op de grond willen hebben en deze krampachtig vasthouden. Het gaat er niet om dat het compliment in 1 x lukt, ook een oefening als deze bouw je stap voor stap op.
Dat je je paard hebt geleerd een voetje op te tillen op commando, is al een goed begin. Je wilt namelijk dadelijk bij een compliment ook dat je paard deze enkel op een zweepcommando doet.

Bij het compliment mag je gerust het beentje oppakken, maar bouw het naar achteren en omlaag zakken stap voor stap op. Eerst een klein stukje en dan steeds iets verder. Het is belangrijk dat je paard je leert vertrouwen en durft te zakken op jouw hand. Dan is de overgang dadelijk naar de grond niet meer zo groot, dat vinden paarden vaak eng.

Waar je wel op moet letten bij het compliment, is dat je nóóit het hoofd dan tussen de benen door vraagt. Het hoofd mag er in principe wel voor blijven, maar nooit met het neusje tussen de voorbenen door of onder de borst. Dat is vragen om ongelukken en blessures.

Dus; eerst kijken wat wil je nu precies aanleren (buiging/compliment) en dan stap voor stap hier aan gaan werken.

Voor meer info over vrijheidsdressuur kan je ook op mijn website kijken: www.vrijheidsdressuur.eu

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 13:12

bedankt voor de duidelijke uitleg en tips!