Volgorde trucs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

Volgorde trucs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 18:44

Hoi lieve mensen, ik weet dat er enorm veel verschillende kunstjes zijn.. Maar ik denk dat veel bokkers de meest gekende trucjes wel kennen, mijn vraag is in welke volgorde het beste een paar trucs aan te leren? Ik ben nog niet zo lang bezig met vd :)

Mijn paard kan netjes achteruit gaan op stem, blijven staan, ze kan de jambette doen ( echt nog niet perfect ) en zeg maar een 'half' kusje :+ Maar is het niet best een volgorde te hebben die gemakkelijk is voor het paard?

Dankje voor de reacties alvast, loesje

Eknowledge

Re: Volgorde trucs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:16

Volgorde maakt niet veel uit maar je kan best beginnen met de makkelijke trucjes:

Apporteren, flemhen, nee en ja schudden, voetje, voetje kruisen, berggeit,... Zo trucjes die niet erg moeilijk zijn :) Geeuwen kan je ook doen maar dat is wel een beetje moeilijker :P Op vele VDers hun profiel staan de VD oefeningen die hun paarden al kennen :) daar kan je veel inspiratie van halen :)

Dan vanuit jambette de spaanse pas. Probeer misschien best wel de spaanse pas te leren VOOR de spagaat, anders gaan veel paarden een spaanse pas doen terwijl ze half in spagaat lopen :) Niet alle paarden doen dit maar dit is volgens mij het makkelijkste :)

Dan compliment vanuit voetje, dan wat buigen, dan knielen, liggen,... en zo naar de moeilijkere trucjes :)
Ik heb steigeren pas na een dik jaar VD geleerd aan mijn paard toen ik zeker was dat hij dit niet gaat gaan misbruiken en omdat ik vond dat ik doen genoeg ervaring had, maar ben zelf al 20 jaar dus weer wel wat ik doe :)
Maar over steigeren vind je hier op bokt meer als genoeg info :)

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 03:19

Dankje voor die informatie al :) ik kwam erop omdat ik mijn paardje inleiding gaf tot het ja schudden, wat echt niet lukte dus ik dacht dat ik misschien in een volgorde ofzo moet doen, .. of weet ik wat :) Is er ook een bepaalde tijd? Ik zeg zo ongeveer :) want ik heb eigenlijk totaal geen inzien in hoelang het duurt eer een paard iets goed kan. Daarom heb ik bang dat ik té snel wil gaan ( wat ik van nature al wil :o )

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 07:15

De volgorde kun je het beste aanpassen aan het paard :j Iig wij kijken hier altijd naar het paard zelf, wat pakt het paard makkelijk op en daar gaan we mee aan de slag.

Nee-schudden is overigens makkelijker als ja-knikken :)

Vanuit de jambette kun je Spaanse pas doen, maar zou wel zorgen dat de jambette correct er in zit, dus een gestrekt voorbeen.

Verder altijd eerst werken aan de 'naar de grond' oefeningen, voordat je naar een oefening zoals het steigeren e.d. gaat.
Zorg eerst dat je paard kan buigen, het compliment kan, voor je gaat liggen op commando, etc.

Qua tijd moet je je daar niet zoveel aan vasthouden, je bent eigenlijk continu bezig een oefening te verbeteren en te verfijnen :j

Succes! Voor meer info over VD kun je ook op mijn website kijken www.vrijheidsdressuur.eu

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:56

Ik ga verder mee met Bonjangles :))
Elk paard leert sneller of minder snel.
Ik ken paarden die een jambette konden op 1 dag en andere die er een half jaar over doen :)

mitje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:27

Ja ik ben het ook eens met Bojangles,

Je kan het beste je oefeningen aanpassen aan het paard.

ponytricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:58

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:53

Ik zou je niet aan een vaste volgorde houden, dat wordt eigenlijk heel moeilijk. Als je je pony gapen op commando wilt leren (bijvoorbeeld) en je ziet tijdens het vrijheidsdressuur dat je pony gaapt, maak je daar natuurlijk gebruik van. Weg is je volgorde :+ Maargoed, zo moet je eigenlijk een beetje puzzelen :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:06

hangt ook af van de 'manier' waarop je iets aanleert,
zo kan je bijvoorbeeld eerst jambette leren en vanuit jambette de spaanse pas, maar ik heb ook al eens gehoord dat sommige dat omgekeerd doen.

verder heb je veel 'basisoefeningen' (niet de echte basis, maar oefeningen die je helpen voor een andere oefening)
zo kan voorwerp aantikken je helpen voor het kusje, vandaaruit flemen, dan weer apporteren etc.
of spagaat -> buiging -> compliment -> knielen -> liggen etc.

veel succes :)