Inmiddels: Stap, Draf, Galop doet ie netjes op commando. Binnen 4 weken ahd ik hem "keer om" geleerd en dat doet hij perfect. We beginnen keurig met 5 minuten instappen (beide kanten op) en ook kent hij inmiddels een rustiger tempo ind e draf en een mooie galop die hij ook vol kan houden in onze (voor hem eigenlijk iets te krappe) longeerbak. Inmiddels druk bezig met het commando Rustig waarbij hij een tempo in draf moet aanhouden iets boven de stap en dan verzameld. Ook leg ik regelmatig eens een balkje of wat neer. Je leest het al: ik heb er WEL lol in en zie eht ook als meer dan alleen maar rondslingeren!
Maar nu: Ik wil hem graag aanleren op commando HALT te houden. Want dat snapt ie nog niet. Halt bij opstijgen doet hij (bijna) goed, wil soms nog eens opzij stappen. Halt houden terwijl ik achteruit wegloop begint beter te worden en dat allemaal op het commando HALT. Eigenlijk wil ik dus ook voor deze oefening hetzelfde commando aanhouden zodat hij gewoon overal weet als ik HALT zeg dat dat betekent stil staan en blijven staan. Maar hoe leer ik hem dat aan?
Graag in stappenplan van eerst dit aanleren en als dat goed gaat stap 2...
En zou ik voor blijven staan een apart commando moeten gaan gebruiken? (dus bijv HALT en als hij dan stil staat STAY ofzo (of WAIT dat gebruik ik voor mijn hodn ook, dus die komt makkelijk mijn strot uit...))
Ideaal zou nu in mijn ogen zijn:
HALT = stil gaan staan (waar wanneer dan ook)
WAIT = blijven staan terwijl ik wegloop, om hem heen loop etc
Tips, Truuks en vooral stappenplannen welkom!!
NB ik heb geclickerd. Dat doe ik momenteel niet ivm zijn beloningszoekgedrag. Ik wil dus liefst ZONDER voerbeloning werken!!! Want aan de longe moet hij OP de volte blijven en daar dus met stem bijv goedzo! zijn beloning ontvangen.