Het Verschil tussen Grondwerk en Vrijheids Dressuur..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het Verschil tussen Grondwerk en Vrijheids Dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:20

:wave:

Sorry als er al een topic over bestaat, maar kon het niet vinden met de zoekfunctie. :)

Ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen grondwerk en vrijheids dressuur.
Een tijdje terug heb ik een topic geopend waarin ik met mijn paard grondwerk/VD deed.
Onder andere Flemen op commando en achterwaarts op handgebaar.
Ik plaatste dat zelf onder vrijheids dressuur, maar kreeg vervolgens te horen dat dit 'alleen maar grondwerk' was. :)

Dus nou vraag ik me af; wat ben ik nou eigenlijk precies aan het doen? :+

Ik ben nog niet zo ver, want ik heb geen 'makkelijk' paard.
Kim kan;
- Flemen op commando
- Achterwaarts op handgebaar
- Samen achterwaarts
- Wijken voor druk
- Targetten
En nog een paar dingetjes waarvan ik de naam niet weet. :)

Is dit nou grondwerk of vrijheidsdressuur?

Groetjes, [naam]

Afbeelding

Amable

Re: Het Verschil tussen Grondwerk en Vrijheids Dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:45

Vrijheidsdressuur is altijd grondwerk, grondwerk is niet altijd vrijheidsdressuur.
Grondwerk is eigenlijk een verzamelnaam voor alles wat je op de grond doet. Denk hierbij aan freestyle, longeren, los longeren, vrijheidsdressuur, poetsen, leid oefeningen, join up, lange teugel, werk aan de hand, parelli, voest, hempfling enz.

Voor mij is meelopen, achterwaarts gaan, halthouden e.d. basis opvoeding. Je werkt vanaf de grond dus je mag het grondwerk noemen. Flemen en targetten valt onder vrijheidsdressuur, maar omdat vd grondwerk is, valt het ook onder grondwerk.

Naar mijn idee hebben veel mensen het idee dat grondwerk een bepaald iets inhoudt, maar dat is dus voor iedereen anders, omdat er heel erg veel onder de noemer grondwerk valt.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:53

Ik volg Amable hierin :)

Bij mij is het grote verschil het volgende (maar dit is zo voor mij, dus niet voor iedereen), ook bij VD beloon ik regelmatig met een aaitje of krabje.

Ik quote van men website:

Citaat:
Ieder heeft zijn eigen methode maar dit is het verschil van belonen bij Natural Horsemanship en vrijheidsdressuur bij ons: Bij Natural Horsemanship word er gebruik gemaakt van een negatieve versterking. Negatieve versterking is iets wegnemen uit de omgeving van het paard zodat dit een beloning is voor het paard. Dit wordt vooral gebruikt bij wijken voor druk. Bijvoorbeeld: Het paard moet achteruit gaan => Ik wiebel met mijn koord => Dit stoort het paard en gaat achteruit => Ik stop met wiebelen

Bij vrijheidsdressuur word er gebruik gemaakt van een positieve versterking met of zonder clickertraining. Positieve versterking is iets toevoegen aan de omgeving van het paard zodat dit een beloning is voor het paard. Bijvoorbeeld: Paard doet het gevraagde trucje => wordt beloond met voedsel

Maar dit is voor iedereen verschillend, VD kan je ook leren door wijken van druk.

Bij mij is de trucjes VD, zoals Amable zegt, achteruit gaan enz is basis opvoeding.

Leuke foto trouwens!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:57

En ik ga met Amable en Cavalli mee :D

En de basisoefeningen uit het grondwerk op houding en lichaamstaal (zoals de leidoefeningen, wijken voor druk etc), wordt ook wel basisgrondwerk of gewoon lekker simpel kort grondwerk genoemd :D

Het is maar net wat voor naam je er zelf aan geeft :)

Maar in principe omvat grondwerk dus alles wat je op de grond doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:27

Bedankt voor de antwoorden. :j
Dan is het dus eigenlijk zowiezo niet verkeerd om te zeggen, zoals ik het noem. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:08

Je moet het lekker noemen zoals jij het wilt ;)

Grondwerk is naar mijn idee alles wat je op de grond doet. Dat kunnen heel veel verschillende dingen zijn.
Wat het verschil is tussen veel grondwerk (bijv. parelli) en vrijheidsdressuur, is dat grondwerk meer om een algemene communicatie gaat en dat vrijheidsdressuur meer vaste "kunstjes" zijn.
Grondwerk is een voorbereiding op andere dingen en gaat meer in op de logische reactie van paarden op druk. Het is meer communicatie omdat je verschillende signalen samen kan voegen en er geen vaste respons is van het paard. Je kan het bijv. gebruiken om je paard voor te bereiden op dezelfde signalen met rijden.
Vrijheidsdressuur is vaak het op een specifiek commando zetten van een bepaald gedrag
Natuurlijk is er ontzettend veel overlap tussen wat mensen doen.