Hoe starten met grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica71

Hoe starten met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:16

Sinds 2 weken hebben wij een pony. Een schat van een beestje, een merrie van 7,5 jaar oud. Ze is al best een beetje gewend aan de nieuwe stal (pensionstal) en is nu een paar keer bereden door mijn dochter (8). Eén keer door mezelf, maar omdat ik best een bange poeperd ben en ze momenteel nog best een beetje fris is en graag even een galopje doet én omdat ik tig jaar niet gereden heb wil ik het rustig aan doen. Kan ook, want we hebben haar nog jaáaren, dus tijd genoeg.
Nu hebben we gewoon weinig ervaring in het houden van een pony, dat merk ik gewoon aan alles. Vroeger wel een verzorgpony gehad, maar dat is in mijn tienerjaren en dat is toch iets anders dan het hebben van een eigen pony.

Graag wil ik gaan starten met grondwerk. Vooral omdat me dit erg leuk lijkt, maar ook om de verhoudingen duidelijk te maken. Ik ben de baas en je luistert naar mij. We hebben namelijk 1 keer geprobeerd om te longeren, maar ze ging voor ons staan met een stampend voetje en deed alles, behalve rondjes lopen. Ik heb het idee dat dit komt omdat ik niet de juiste signalen uitzendt en ik wil het graag leren. Ze is verder hartstikke lief, loopt als een hondje achter ons aan, we roepen als ze in de wei staat en komt naar ons toe, is superbraaf in de stal, poetsen, etc.
Maar ik wil meer: vertrouwen opbouwen, mijn eigen onzekerheid overwinnen, etc.

Dus brand maar los: hoe kan ik beginnen met grondwerk? Ik heb geen ervaring hierin, maar het lijkt me echt fantastisch om te doen.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:19

Beleren is (g)een kunst van Lisanne Thomas. Heel zinvol boekje om helemaal bij het begin te beginnen.
En iemand met veel ervaring je laten helpen.
Succes

Jessica71

Re: Hoe starten met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:23

Boekjes heb ik wel gelezen, maar toch vind ik het fijner om het in de praktijk te doen. Hoe vind ik iemand die me kan helpen?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:27

Welke omgeving woon je? Want ik zou je aanraden om een paar lessen te nemen. Zodat je tijdens het werk met je pony feedback krijgt over hoe je eea het beste kan aanpakken :)

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:29

Ja, dat lijkt mij ook een goed idee. Ik woon in Drenthe.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:41

Dan zou je eens contact met Bojangels hier van bokt kunnen opnemen, zij zit in omgeving Meppel. Dit is haar site http://www.joycedevos.nl/

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:48

Er zijn verschillende methodes om grondwerk aan te leren. De makkelijkste methode is om een aantal DVD's aan te schaffen, of bijvoorbeeld een boek, en daarmee aan te slag te gaan. Ik kan je bijv. het boek "Natural Horse-Man-Ship" adviseren van Pat Parelli. Recentelijk naar het Nederlands vertaald.

Via Pat Parelli is er ook aan het nodige DVD materiaal te komen, dat je in alle rust thuis, op de momenten dat het jouw uitkomt, door kunt nemen.

Echter gaat het aanschaffen van een aantal DVD's en een boek je er op den duur niet voor behoeden om toch een keer een cursus te gaan volgen. Je hebt gewoon iemand nodig die je corrigeert, die ingrijpt als je op het verkeerde moment op de verkeerde plek staat en de verkeerde dingen doet.

Ik kan je alleen maar adviseren om contact op te nemen met Parelli Nederland.
Pat Parelli heeft een duidelijk stappenplan ontwikkeld, die je van A tot Z begeleid....

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:49

O ja, misschien wel goed om erbij te vermelden dat het me niet zozeer gaat om kunstjes, maar meer om de verhoudingen duidelijk te maken tussen haar en mij (en het leren van longeren).

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:50

Dank je voor de boekentip, ik ga eens kijken of ik hier aan kan komen. Ik heb al wel een boek over grondwerken gelezen, maar moet zeggen dat het moeilijk is om dat uit jezelf in de praktijk te gaan brengen. Ik wil graag de paardentaal leren en dan vooral in de praktijk: duidelijk maken dat ik de leider ben, etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:51

Natural Horsemanship en grondwerk zijn - mits goed toegepast - zelden kunstjes.
De grootste verandering gebeurt namelijk bij de mens, bij jezelf. Jij moet leren waarom een paard zo reageert zoals hij reageert, jij moet leren om daarop in te spelen.
Het paard weet het namelijk allemaal wel.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:51

Joyce doet niet alleen vd, die doet ook algemeen grondwerk, parelli, voest enz. Compleet pakket iig, met als stokpaardje vd :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:54

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-10-10 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:00

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 21:28

Interessant! Ga meteen even kijken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:47

Grondwerk is niet zomaar een oefening, grondwerk behoor je op te bouwen, en de oefeningen hebben een volgorde.
Nu gaan roepen dat je deze of gene oefening moet gaan proberen, is hetzelfde als dat je een eerstejaars student geneeskunde een scalpel in de handen geeft en hem vraagt om een operatie uit te voeren....

(Edit: reactie hierboven is niet meer van toepassing omdat degenen die een bericht heeft geplaatst waar deze reactie op is gedoeld deze inmiddels verwijdert heeft).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-10-10 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:53

Je mag gerust een keer bij mij langskomen om te kijken wat grondwerk zoal inhoud. Op locatie komen lesgeven is er even niet bij (zie pb).

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:42

Cassidy schreef:
De grootste verandering gebeurt namelijk bij de mens, bij jezelf. Jij moet leren waarom een paard zo reageert zoals hij reageert, jij moet leren om daarop in te spelen.

@jessica71: allereerst is het niet mijn bedoeling om je topic over te nemen, maar ik als gehele leek ophet gebied van grondwerk sta perplexd wat betreft het aanbod :+ . voest, parelli, anderson. enz.
ik neem aan dat iedereen natuurlijk zijn eigen werkwijze heeft maar ben eigenlijk wel benieuwd waar een ieder zijn kracht ligt? (wordt er door de een meer nadruk op bepaalde dingen gelegd als door de ander?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:51

pimmela schreef:
Cassidy schreef:

@jessica71: allereerst is het niet mijn bedoeling om je topic over te nemen, maar ik als gehele leek ophet gebied van grondwerk sta perplexd wat betreft het aanbod :+ . voest, parelli, anderson. enz.
ik neem aan dat iedereen natuurlijk zijn eigen werkwijze heeft maar ben eigenlijk wel benieuwd waar een ieder zijn kracht ligt? (wordt er door de een meer nadruk op bepaalde dingen gelegd als door de ander?)

Daar zijn al eerder topics over geweest, en het lijkt idd een kleine vraag maar als we er hier dieper op ingaan, ga je idd het topic van Jessica overnemen.
Daarom voor jou een aantal links waar je wat meer kunt vinden.

[NH] Stromingen in Natural Horsemanship

[NH] wat zijn de verschillen in NH?

[NH] Verschillende NH methoden, wat goed en wat minder goed?

Laten we het hier kort houden: Voest is Nederlander en geeft cursussen in het Nederlands. Parelli en Anderson zijn Amerikanen, Parelli in Europa wat meer vertegenwoordigd (en je kunt hier ook cursussen krijgen) en Anderson zit hoofdzakelijk op dit moment in de USA. Wil je zijn methode volgen zul je het voor het grootste gedeelte via DVD's moeten doen.
Verder blijft het een persoonlijke voorkeur voor iemand, Parelli gaat paarden (en mensenpsychologisch) wat dieper en gunt het paard wat langer de tijd om het antwoord te vinden. Anderson is directer, maar ontloopt Parelli niet zoveel.

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 09:47

Ik vind het persoonlijk een super goeie vraag! Ik vind het dan ook niet erg dat je deze vraag stelt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:58

Voor de volledigheid toch nog even dit topic:

[NH] Natural Horsemanship >> ook slechte kanten?

Als je NH niet goed aanpakt, niet durft door te zetten, of je aanwijzing niet kunt versterken tot een intensiteit waarin hij aankomt, kan NH zeer zeker verkeerd uitpakken.
Daarom ook het nadrukkelijke advies van velen op bokt om vooral les te gaan volgen, en dan met name van een gediplomeerd instructeur.

spyrt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:22

Hallo,

Wie kan mij vertellen hoe ik aan het boek van Inge Teblick met
als titel Grondwerk met paarden kan komen?
Schijnt een goed boek te zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:33

Het is zeker een goed boek.
Als je het niet meer via de gewone bronnen kunt krijgen, zoals mediaboek.nl of
paardentips.nl, dan heb ik hem eventueel tweedehands nog voor je liggen.

*Edit: gewoon nog te krijgen via Mediaboek (tenminste, hij staat nog op de website)

http://www.mediaboek.nl/product/18248_G ... en?lang=nl

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:51

Jessica71 schreef:
Ik vind het persoonlijk een super goeie vraag! Ik vind het dan ook niet erg dat je deze vraag stelt.

Dankje voor je (positieve) reactie.

@cassidy. bedankt voor je uitleg.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:04

Amable schreef:
Joyce doet niet alleen vd, die doet ook algemeen grondwerk, parelli, voest enz. Compleet pakket iig, met als stokpaardje vd :)

Tnx dat klopt! :D

Mijn 1e tip is inderdaad ook eens een opstartles te volgen, zodat je alle ins en outs weet van het basisgrondwerk, zodat je daarmee lekker aan de slag kan gaan :)

Natuurlijk heb je ook verschillende interessante boeken en DVD's over grondwerk, zoals de eerder genoemde van Inge Teblick.

Het is dus handig om de basis grondwerk oefeningen onder de knie te krijgen.
Denk aan leidoefeningen, persoonlijke ruimte, wijken voor druk, controle krijgen over voor- en achterhand, etc.
Het longeren of cirkelen zal dan uiteindelijk ook geen probleem meer zijn :)

Zoals je al zei TS, ligt het waarschijnlijk aan je signalen, en als je leert hoe je je houding en lichaamstaal moet gebruiken, zul je zien dat het eigenlijk 'vanzelf' zal gaan :)

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 17:11

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties. Heb gekeken op de site van Bojangels en dat ziet er heel mooi uit! Jammer dat je niet wat dichter in de buurt woont, ik zou graag les krijgen met mijn eigen pony (vind een les een klein beetje duur, als ik ook de reiskosten meereken). Weet iemand in de buurt van Assen een goeie instructrice?