liggen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 17:31

hallo!
mijn pony en mij ( :D ) zijn al een tijdje bezig met vrijheidsdressuur & deze zomer waren we begonnen met het liggen.
we spoelden ze af met water & daardoor ging ze gaan rollen, dus ik 'lig lig lig' en belonen
dit heb ik af en toe herhaald, maar nu begint het kouder te worden &
te koud om ze nog nat te maken...
maar ik zou toch graag nog het kunstje af hebben,
anders moet ik wanneer het weer mooi weer wordt, daar weer helemaal opnieuw mee beginnen...

weten jullie hoe ik haar het liggen toch nog verder kan leren?

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:37

hey,

ik kan je geen direct antwoord geven maar weet wel iemand hier op bokt die je kan helpen.

E_Nalanta si bekend met VD en heeft haar paard/pony ook al veel aangeleerd, onder andere liggen.
Ik zou zeggen vraag het haar eens.

Op you tube staan er trouwens ook filpjes op van haar hoe je VD moet aanleren.

succes :D

lottex

Re: liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 17:40

hoi!
ja, het is dankzij haar (en Hannah) dat ik ben begonnen met vrijheidsdressuur :D
ik weet dat je het nog kan leren, als ze gewoon gaan rollen (maar dat doet mijn pony bijna nooit, tenzij ze dus natgemaakt is) of vanuit de berggeit/knielen, maar die 2 heb ik haar nog niet aangeleerd...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:43

Wat je kan proberen is haar eerst de spagaat aanleren, vervolgens het compliment aan beide kanten zodat je haar kan laten knielen en dan iets stelling vragen met een snoepje.
Maar dat is wel een iets minder vriendelijke manier omdat ze door de stelling vaak 'omvallen' :)
Ik raad je gewoon aan te wachten tot het weer wat warmer word. Het liggen is ook gewoon moeilijk om aan te leren aangezien het een hele onderdanige en gevaarlijke houding voor een paard is. En veel geduld hebben is belangrijk. Ik ben er al 2 jaar mee bezig en hij kan het nog niet.. :')

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:03

Liggen kan je het best aanleren met een clicker. Verdiep je eens in clickertraining, en probeer je paard dan ala freeshaping te laten liggen. Na een week of 4 ging het met mijn paard zo:
http://kehdra.hyves.nl/album/16932079/V ... _state__=5

Het aanleren dmv stelling vragen in het compliment vind ik eerlijk gezegd niet zo eerlijk tegenover het paard.

Houd er wel rekening mee dat het natuurlijk niet handig is je paard te vragen om te gaan liggen op een natte of koude ondergrond....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:44

Ik ga mee met Kehdra.

Maak gebruik van de momenten dat je paard bijvoorbeeld de bak in mag en gaat rollen. Dan heb je alweer een 1e stap.

Wanneer je dit een aantal keer hebt gedaan, doe je je paard eens aan een lange lijn en doet het zelfde.

Kijk goed naar de bewegingen van je paard, meestal hebben ze hetzelfde 'ritueel'.

Introduceer dan al een soort van commando en zorg dat je zelf elke keer op dezelfde plek gaat staan, een beetje van een afstand ter hoogte van de achterhand.
Een beetje een passieve houding zeg maar.

Ook handig is om elke keer op dezelfde plek te werk te gaan in de bak.

Uiteindelijk merk je dat je paard het 1 en ander gaat associëren. De cirkeltjes, jouw houding, je stemcommando, het plekje in de bak, en zo kun je dus het liggen op commando aan gaan liggen en verder verfijnen. Tot ze enkel bij het inzetten van een half cirkeltje en het commando 'ga maar lig' bijvoorbeeld gaan liggen :)

Succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:56

Ik ga ook mee met Kehdra en Bojanles. :j

lottex schreef:
anders moet ik wanneer het weer mooi weer wordt, daar weer helemaal opnieuw mee beginnen...

Dit is een denkfout. Jouw paard vergeet dat commando/kunstje echt niet. Je kunt het gerust de hele winter niet vragen en dan in het voorjaar, als de ondergrond weer aantrekkelijk is, het gewoon weer eens vragen. Misschien dat ze de 1e keer even erover moet denken, maar beloon je dat met wat voer (de beste motivator! ;) ) dan 'weet' ze het binnen no time weer, hoor.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:58

Precies, het verdere aanleren duurt misschien wat langer als je pas in de zomer weer actief verder gaat :D Heb geduld :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 09:05

bedankt voor alle tips!
ik dacht eigenlijk als ze het commando nog niet helemaal kende en je oefende er heel de winter niet meer op, dat je na de winter ermee opnieuw moest beginnen...
handig dat het niet zo is :D

we zaten in de zomervakantie aan het 'niveau' dat ze ging liggen aan een lang touw (nadat ik ze afgespoeld had) en dat ik toen 'lig lig lig' zei & dan beloonde als ze neerlag...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:08

Nou dat is al helemaal super!

Zou nu hetzelfde doen, maar nu bijvoorbeeld wanneer ze net lekker naar buiten mogen in de bak, dan willen ze ook graag rollen :) Zo zou je het verder op kunnen pakken.

Er zijn nog vast wel dagen in de herfst en winter dat de bak lekker droog is :)