Vrijheidsdressuur met shetlander/ wil alleen voer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

noukiie92

Vrijheidsdressuur met shetlander/ wil alleen voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 17:36

Ik ben bezig om mijn shetlander vrijheids dressuur te leren.
ik ben nu bezig met targetten maar mijn pony wil alleen het lekkers hebben. Ik wil nog wel zo'n clicker aanschaffen maar doe het nu nog met me stem. Ook heb ik het geoefend met de methode niet eten uit het boek vrijheidsdressuur . Als ik voor een hek sta gaat dit wel goed, maar zodra ik in de wei sta en ik heb eten heeft hij zijn oren in de nek en als ik hem niks geef gaat die schrapen en liefst ook nog bijten en trappen.
Hoe leer ik hem dit af want anders kan ik nooit beginnen met vrijheidsdressuur.. Op het blok staan kent hij omdat hij na tijd een snoepje krijgt, maar nu wil ik beginnen bij het begin.

Groetjes Anouk

Nicole288

Re: Vrijheidsdressuur met shetlander/ wil alleen voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:42

SMP -> GVL

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:45

Héél consequent zijn en opnieuw beginnen met het voedsel weigeren. Zodra je paard zijn oren in de nek legt negeer je dat, gaat hij schrapen, dan negeer je dat nog steeds. Bijt hij? Dan geef je hem zonder pardon een gigantische klap. Bijten mag nooit maar dan ook NOOIT! :n

Ook in de wei moet je consequent zijn met het voedselbelonen. Houd hem voer voor, zodra hij het wil pakken zeg je duidelijk 'Nee!' gaat hij er dan nog steeds op af? Sluit je hand, maak er een vuist van en geef hem een tik tegen de neus. Niet hard maar wel dat hij doorheeft dat dát niet de bedoeling is.

En dit herhalen herhalen herhalen herhalen. En zodra hij ook maar íets het hoofd afwend meteen uitgebreid belonen met stem (clicker) en het voer geven.

noukiie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 18:59

Okee ik zou het proberen, Ook is het probleem dat als ik in de wei sta en eten heb en mijn vriend of iemand anders er aan komt lopen hij ook wil trappen, hoe leer ik dit af ook heb ik dit als ik in de wei zit en mijn vriend komt er aan lopen dan draait hij ook de kont naar hem toe.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:14

Hoe kon je voorheen met de pony werken?
Heb je voorheen grondwerk met de pony gedaan zonder voer?

Het lijkt erop dat de pony jou niet als leider ziet en dat kan op den duur gevaarlijk worden.

Ik ben er zelf voorstander van om eerst de relatie tussen jezelf en paard te bevestigen, alvorens je op clickeren over gaat.
Dat betekent dat je in staat moet zijn om de pony normaal te leiden, poetsen ed en dat je hem weg moet kunnen sturen, voordat je verder gaat met training
Ongeacht welke training, maar ik denk zelf in het bijzonder met clickertraining.

Pas als het normale hanteren goed gaat en je hem in de wei van je weg kan sturen als je dat wil, zou ik met clicker beginnen

persoonlijk heb ik de ervaring dat voor sommige paarden de clicker duidelijker is dan de stem. Ik ben hier ook met stem begonnen, maar merkte dat vooral onze merrie silja hierdoor bij ieder woordje al dacht dat ze beloond werd en vervolgens gefrustreerd raakte als dat niet zo was. Bij haar werkt een clicker prima. Vergissingen kunnen niet ontstaan en het is overduidelijk; geen click=geen voer.

Verder is het een kwestie van super super consequent zijn-. Weten wat je gaat vragen, weten wat je wil belonen (superkleine stapjes) en vooral niet het verkeerde gedrag (per ongeluk) belonen.

Misschien een goed idee om hier de eerste paar keer hulp bij te vragen. Het is best moeilijk om exact op het goede moment te clicken.

Maar zoals gezegd... zorg eerst dat je de pony 'gewoon' kunt hanteren.

noukiie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 16:01

Dat doet hij wel ,, fietsen, wandelen, longeren doet hij allemaal en luistert hierbij ook. Maar het probleem is als mijn vriend in de wei komt gaat hij mij beschermen en draait hij elke keer de kont toe naar mijn vriend, zo van oprotten!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:03

noukiie92 schreef:
Dat doet hij wel ,, fietsen, wandelen, longeren doet hij allemaal en luistert hierbij ook. Maar het probleem is als mijn vriend in de wei komt gaat hij mij beschermen en draait hij elke keer de kont toe naar mijn vriend, zo van oprotten!

Nja.. dat is niet echt beschermen, maar hij neemt op dat moment de leiding over en beslist wat er in zijn 'kudde' gebeurt en dat is nooit goed.
Jij mag dit als leider niet toestaan.

Dus misschien dat eerst oplossen?
Wat doet de pony als je hem wegstuurt?

*edit* was misschien nog te vaag. Maar je moet voor jezelf bepalen wat er gebeurt en dus... als je pony niet toestaat dat iemand anders naar jou toekomt, hem wegsturen. Handig is natuurlijk als je vriend dat ook doet.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:51

Volg dit ook even, heb ook zon verzorgshet die ik bepaalde dingen moet leren

noukiie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:48

ja hij doet het alleen bij mij,, als mijn vriend in de wei is en ik kom er aan loopt hij gewoon naar mij toe en doet hij mij niks,, ook als ik zijn wei aan het doen bent komt hij mij steeds achterna moet ik hem dan ook weg sturen,, hij staat bij 3 geiten in de wei en als ik hun eten doe, moet ik mijn pony eerst eten doen want anders komt hij in de buurt en jaagt ze weg als ik erbij ben.. Als ik ze allemaal tegenlijk eten geef en de geiten heb het op,, eten de kleine wel mee uit zijn bak

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:52

hoe stuur je hem weg en hoe oud is je pony?

Mijn jonkies proberen het ook vaak genoeg uit, hoe consequenter je bent hoe beter ze luisteren.

Als mijn 3 jarige zich begint op te dringen tijdens vd, jaag ik hem voor een halve ronde weg en gebruik hier ook een commando bij. Zodra hij nu het commando hoort loopt hij even weg en dan roep ik hem dat hij weer mag komen :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:39

Ik ga mee met Liljebo :)

Ik denk dat het handig is om eens een training te doen onder begeleiding :) Basisgrondwerk zonder voer en dan clicker en voer introduceren.

Wat betreft het boos doen wanneer hij geen voer krijgt, jammer dan! Gewoon consequent zijn en je niet laten intimideren. Neem desnoods een leadrope of touw mee en zwiep hiermee doodleuk om je heen. Dan maar lekker boos en geirriteerd zijn, maar zéker niet bij jou in de buurt.

Zodra je ziet dat hij ontspant en kalmeert (kan een tijdje duren) dán pas geef je het voer. En je zou dan direct een beloningssignaal kunnen introduceren op het moment dat je ziet dat zijn gedrag verandert :)

Maar je zeker niet door zo'n kleine opdonder laten intimideren ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:34

Bojangles schreef:
Maar je zeker niet door zo'n kleine opdonder laten intimideren ;)

Ook niet door een grote opdonder :D
Eenmaal daar de fout in gaan, betekent een groot (soms gevaarlijk) probleem.

Hier hebben ze het ook geprobeerd (twee ranghoge dames met pretenties)
Ik ken het risico van fout gedrag (per ongeluk) belonen en ben daar altijd zeer secuur mee omgesprongen.
Bovendien heb ik eerst veel 'normaal' hantering gedaan, zonder voerbeloning en ik heb bv geen voer bij me als ik gewoon de wei in loop, even ga knuffelen, iets moet doen etc. Ze krijgen dus niet altijd iets als ze mij zien. Alleen tijdens de training en alleen als ze er iets voor doen.

Maar het allerbelangrijkste vind ik dat ik, mi in staat moet zijn om ze weg te sturen als ze ongewenst gedrag vertonen. En of dat nu bij een training is, of als ik met een baal hooi de wei in kom of als ze iemand anders lastig vallen.
Zo stuur ik ook het andere paard weg als ik met het ene train. Het is simpel. Ik bepaal wie naar mij toekomt en wie niet.
Niet het paard.
Dat is ook de reden waarom TS niet mag tollereren dat de pony uithaalt naar de vriend als hij naar haar toe komt.
En dat moet mi goed onder controle zijn voordat je met voerbeloning begint
Het is niet altijd zo simpel als het lijkt ;)

Clickertraining wordt soms als een wondermethode gezien, maar vanuit mijn ervaring is duidelijkheid en consequent zijn hier misschien nog wel belangrijker dan bij iedere andere vorm van trainen,
Iig als je met een zelfbewust paard werkt.

Ik train iig vooral mijzelf iedere keer opnieuw op nauwkeurigheid, opbouw, weten wat ik wil etc... en ik ben er echt nog lang niet....
Maar het is wel heel erg boeiend

Silence3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:35

Mischien als ie gaat bedelen en verveelend doen om eten gewoon stoppen voreger hadden wij een pony die deed precies het zelfde en na een tijdje stopte die ermee :D
X

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:22

Silence3 schreef:
Mischien als ie gaat bedelen en verveelend doen om eten gewoon stoppen voreger hadden wij een pony die deed precies het zelfde en na een tijdje stopte die ermee :D
X

Klopt inderdaad, als hij gaat bedelen dan moet je hem negeren, misschien iets anders gaan doen. Vaak krijgt de pony dan door dat het gedrag wat hij toont niet juist is en dat hij daarmee niet jouw aandacht krijgt.